Psychoedukacja dzieci i młodzieży w Łomży to konieczność!
Powstał zespół, mający stworzyć lokalną strategię zapobiegania negatywnym skutkom chorób psychicznych dzieci i młodzieży. To jedno z działań w ramach „Inicjatywy uchwałodawczej na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża!” realizowanej przez Stowarzyszenie Sapere Aude. W pierwszym roboczym spotkaniu uczestniczyli psychologowie, pracownicy socjalni, nauczyciele, przedstawiciele NGO oraz radni, dyskutujący o tym, co i jak trzeba zrobić, żeby dzieci i młodzież z problemami natury psychologicznej i emocjonalnej mogły otrzymać pomoc.
Jaka będzie cena korepetycji z języka angielskiego w nadchodzącym roku szkolnym?
Język angielski jest obecnie chętnie wykorzystywany zarówno podczas prywatnych podróży, jak i w pracy zawodowej, biznesie, polityce. Z tego powodu wiele osób decyduje się na dokształcanie. Dobre korepetycje mogą pomóc przełamać stres przed rozmową w obcym języku, nauczyć sprawnej komunikacji i zwiększyć poziom wiedzy. Dla wielu osób niezwykle istotnym czynnikiem jest jednak cena korepetycji. Jak może się zmienić w nowym roku szkolnym?
Wspomnienia po studniówkach w I LO, II LO oraz „Wecie”
Maturzystki i maturzyści z liceów i techników bawili się w weekend na studniówkach od wieczora do rana. Trzy lata temu w 2021 r. ich starsze koleżanki i koledzy nie mieli balu maturalnego, gdyż w Polsce obowiązywały zakazy sanitarne covid, przez co uczennice i uczniowie z klas 3. liceów i 4. techników (nie było klas 4. LO i 5. w technikach po reformie oświaty z 2019 r.) mogliby zatańczyć poloneza w domach - zdalnie. Tak „tańczono” w LO imienia Tadeusza Kościuszki, gdy Anna Dębek chodziła do 1. klasy. W niedzielę poszła w pierwszej parze chodzonego z dyrektorem Jerzym Łubą.
IV edycja Konkursu „Solidarność - droga do wolności"
Anna Jabłonowska z II LO wygrała IV edycję konkursu „Solidarność - droga do wolności". W czwartek 11.01.2024 r. w Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży odbyło się uroczyste wręczenie nagród laureatom i finalistom oraz podsumowanie konkursu.
Najlepsze licea i technika w mieście
Najwyżej w rankingu Perspektyw z Łomży na 181 miejscu znalazło się I Liceum Ogólnokształcącym im. T. Kościuszki. W województwie „Bernat” zajął miejsce czwarte. Wśród techników najwyżej uplasował się „Mechaniak”.
Podlaska kurator oświaty odwołana
W ostatni piątek ministerka edukacji i nauki odwołała ze stanowiska Beatę Pietruszkę, Podlaską Kurator Oświaty. Podlaski Kurator Oświaty Beata Pietruszka
Uwolnili swój potencjał
W trzech łomżyńskich szkołach średnich odbyło się podsumowanie inicjatyw szkolnych w ramach projektu „Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża!”. W Zespole Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 największą liczbę głosów oddano na Mistrzostwa Mechanika w futsalu, w Zespole Szkół Akademickich na Bal zimowy 2023, a w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 na grę terenową Ekonomik 3D. Łącznie w trzech szkołach głosowało blisko 1500 osób, a Tomasz Wróblewski ze Stowarzyszenia Sapere Aude ocenia, że tak duże zaangażowanie uczniów napawa optymizmem na przyszłość.
Energetyk prawie jak alkohol - zakazany
Od nowego roku zacznie obowiązywać zakaz sprzedaży napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny w szkołach i osobom poniżej 18. roku życia. Energetyki powinny także zniknąć z automatów.
Lekcja tolerancji, akceptacji i empatii, czyli o projekcie „Pomiędzy nami pokoleniami” w Fundacji DR OTIS
Dzisiejsze tempo życia sprawia, że często umykają nam rzeczy najistotniejsze. Zdarza się, że brakuje nam czasu na budowanie cennych relacji i czerpanie radości ze zwyczajnej obecności drugiego człowieka. Aby propagować wśród swoich podopiecznych postawę uważności i umiejętność zatrzymania się na „tu i teraz”, prowadzone przez Fundację DR OTIS Przedszkole Niepubliczne „Nutka” w Łomży, a także działające pod patronatem Fundacji Przedszkole Niepubliczne „Motylek” w Łomży oraz Przedszkole Niepubliczne „Kredka” w Kolnie, w bieżącym roku szkolnym realizują autorski program edukacyjno-wychowawczy „Pomiędzy nami pokoleniami”. Głównym założeniem projektu jest integracja międzypokoleniowa, a celem przyświecającym działaniom jest kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji u najmłodszych przy jednoczesnym aktywizowaniu i wspieraniu seniorów.
Food Expert rozstrzygnięty
Karolina Świderska z III LO w Białymstoku wykazała się największą wiedzą z zakresu znakowania i bezpieczeństwa żywności. W finale konkursu „Food Expert” organizowanego przez Akademię Łomżyńską udział wzięło 90 osób.
W trosce o lepsze jutro Twojego dziecka… Diagnoza, terapia i rehabilitacja w Fundacji DR OTIS
Stale wzrastająca liczba diagnoz zaburzeń rozwojowych u dzieci jest faktem. Coraz częściej słyszy się o trudnościach w dostępie do specjalistycznej pomocy, z jakimi borykają się na co dzień rodzice dzieci z niepełnosprawnościami, którzy szukają miejsc, gdzie otrzymają pomoc i szansę na wyrównanie deficytów w funkcjonowaniu swoich pociech. Tendencję wzrostową odnotowuje się także w zakresie rozpoznawania zaburzeń ze spektrum autyzmu. Aktualnie statystyki mówią o występowaniu autyzmu u 1 na 100 osób.
Stypendia za osiągnięcia w nauce i sporcie
Uczennice i uczniowie szkół podstawowych, liceów i techników otrzymali stypendia Prezydenta Miasta Łomża za wysokie osiągnięcia w nauce lub sporcie oraz nagrody edukacyjne za postępy w nauce. Uroczystość odbyła się w poniedziałek w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 10.
RoboExe: Robot Challenge 2023
Młodzi miłośnicy programowania robotów, studenci i uczniowie, przybyli do Akademii Łomżyńskiej, aby rywalizować w trzech kategoriach konkursu RoboExe: Robot Challenge – Line Follower (wyścigi na czas wzdłuż linii), Free Style Presentation (prezentacja robotów), Lego Sumo (walki robotów). W rywalizacji udział wzięły 32 drużyny z Łomży, Białegostoku, Wrocławia, Łowicza, Wysokiego Mazowieckiego, Niećkowa.
Kiedy uczniowie lubią chodzić do szkoły
Szkoła jest bardziej lubiana przez uczennice i uczniów, gdy są czytelne normy, co im wolno i czego nie wolno. Im bardziej wyraźne są normy dozwolonych i niedozwolonych zachowań uczniowskich, tym chętniej młodzież chodzi do szkoły. Czytelność obowiązujących norm powoduje, że nastolatki mają większe szanse realizacji swoich pasji, czują się w niej bezpieczniej i odczuwają mniej stresu. Wnioski o roli szkolnego systemu normatywnego ukazał w Akademii Łomżyńskiej socjolog dr hab. Mariusz Zemło z Uniwersytetu w Białymstoku na spotkaniu nt. współczesnych filarów edukacji.
Bohaterowie Powstania Styczniowego ze Szkoły w Łomży
Prelegentem apelu patriotycznego I LO w Łomży był historyk prof. Adam Dobroński, który z okazji Święta Niepodległości 1918 przedstawił znaczenie Powstania Styczniowego 1863. W tym roku jest 160. rocznica zrywu Polaków do wolności, odebranej przez carską Rosję. Powstanie - jak określił w auli Profesor – było klęską militarną, ale zwycięstwem moralnym. Następnie w sali 31 na 2. piętrze Szkoły odsłonięto planszę z biogramami nauczycieli i uczniów, którzy brali udział w powstańczej walce lub za wspieranie buntowników zostali ukarani karą śmierci w Ojczyźnie czy zsyłką na Sybir.
Wiwat Niepodległa Polska w łomżyńskim „Mechaniaku”
Z portretu w holu wejściowym witał uczniów, nauczycieli i gości Marszałek Józef Piłsudski, który jest współtwórcą odzyskanej 105 lat temu Niepodległości, patronem Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących w Łomży. - Jestem bardzo dumny, że jestem Polakiem, i cieszę się, że żyjemy w wolnym kraju – mówił nam po koncercie patriotycznym młodzieży z „Mechaniaka” akordeonista Wiktor Czarnecki. 15-latek czuje dumę na myśl o waleczności przodków w czasach próby i odwagi.
Akademia emocji i motywacji w łomżyńskich szkołach
Stowarzyszenie Sapere Aude kontynuuje realizację projektu pn. Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża!, realizowanego dzięki wsparciu finansowemu Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. W jego trakcie w trzech łomżyńskich szkołach średnich realizowany jest cykl spotkań z psycholog Alicją Cuellar-Tarczewską. Mają one pomóc młodzieży, która w popandemicznym czasie jeszcze gorzej radzi sobie z emocjami i ma z nimi coraz większe problemy.
Przemoc rówieśnicza: przerwać zaklęty krąg
Jeśli masz dziecko, to lepiej pamiętać, że największe ryzyko przemocy stwarza dla niego… kolega lub koleżanka, czasem kuzyn czy rodzeństwo. Aż dwoje na troje dzieci w Polsce doświadczyło przemocy rówieśniczej, przy czym częściej jej doświadczały nastolatki mieszkające w miastach niż na wsi. Tę formę przemocy najczęściej wskazywali respondenci „Diagnozy przemocy wobec dzieci w Polsce 2023” opublikowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Jak skutecznie walczyć z przemocą rówieśniczą?
Młodzieżowa Rada Miejska Łomży wybrana
Łomżyńska młodzież 23-24 października w siedemnastu okręgach wybierała swoich przedstawicieli. Spośród 63 kandydatów wybrano 23-osobową reprezentację.
Nauczyciel z Łomży na szkoleniu w Europejskiej Agencji Kosmicznej
Warunków uprawy roślin ma Marsie dotyczyła lekcja, której scenariusz został nagrodzony zaproszeniem na szkolenie do Europejskiej Agencji Kosmicznej. Piotr Chmielewski uczący przedmiotów ścisłych w łomżyńskiej Wecie pod koniec września uczestniczył w warsztatach z cyklu „e-Technology Lab Secondary Teacher Workshop" w belgijskim ESEC-Galaxia.