Na Via Baltica zależy (tylko?) Brukseli
Gazeta Prawna dotarła do listy nowych przetargów przygotowywanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zaktualizowanej po trzecim expose Donalda Tuska. Niestety na liście nie ma ani kolejnych fragmentów „ósemki”, ani „naszej” Via Baltica.
Którędy Via Baltica? Teraz decyzja o jej przebiegu należy do RDOŚ
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S 61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko – granica państwa (Kowno) na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Procedurę wszczęto na wniosek białostockiej GDDKiA, która dopiero po uzyskaniu tej decyzji będzie mogła wystąpić o „pozwolenie na budowę” czyli w tym wypadku zgodę na realizację inwestycji drogowej. Dodajmy, że inwestycja obejmuje także obwodnicę Łomży, która miałaby przebiegać po zachodniej stronie miasta.
Obwodnica Szczuczyna ogłoszona
Białostocki oddział GDDKiA ogłosił przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy Szczuczyna. To druga po Stawiskach (przetarg ogłoszono 16 marca) z tzw. „małych obwodnic” w ciągu planowanej drogi ekspresowej S 61 (Via Baltica), która ma biec przez Łomżę. - Obie obwodnice mają pewne cechy wspólne – omijają miasta od strony zachodniej i północno-zachodniej, obie są zaplanowane na obciążenie - 115 kN/oś i obie mają po jednym bezkolizyjnym węźle, do którego dojazdy (wzdłuż S 61) od razu zostaną zbudowane jako dwujezdniowe, pozostałe części obu obwodnic będą miały początkowo jedną jezdnię – informuje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA.
Przetarg na budowę obwodnicy Stawisk
Białostocki oddział GDDKiA ogłosił przetarg na budowę obwodnicy Stawisk w ciągu drogi ekspresowej S-61. Licząca 6,5 km długości obwodnica ma być wybudowana jako jednojezdniowa za wyjątkiem „węzła Stawiski” o długości ok,. 2,1 km, który będzie miał już docelowy standard dwujezdniowej drogi ekspresowej - po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasami włączenia i wyłączenia. Firma, która wygra przetarg na wybudowanie obwodnicy będzie miała 15 miesięcy.
Można będzie budować obwodnice Stawisk i Szczuczyna
Wojewoda Podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację obwodnic Stawisk i Szczuczyna. Mają to być pierwsze zbudowane odcinki drogi ekspresowej S61 (Via Baltica). - Rozpoczęcie budowy planujemy na II kwartał przyszłego roku (2012), dwa lata później - możliwe nawet że pod koniec 2013r - obie obwodnice powinny być gotowe - mówił Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA.
Via Baltica powstanie... bo jest ważna dla UE
"Rail Baltica i Via Baltica zostaną zrealizowane, ponieważ są to ważne projekty komunikacyjne dla Unii Europejskiej" - mówi odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas. Chodzi o szybkie połączenia drogowe i kolejowe. Będą one realizowane również w województwie podlaskim. Siim Kallas zapewnia, że te inwestycje Unia Europejska będzie wspierać finansowo.
Obwodnica Łomży ma być po zachodniej stronie. Już ostatecznie.
Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, po przeanalizowaniu materiałów uzupełniających, postanowiła ostatecznie rekomendować przebieg drogi ekspresowej S 61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Szczuczyna według wariantu 1 – podaje Rafał Malinowski rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA. To oznacza, że drogowcy ostatecznie potwierdzają, że obwodnicę Łomży chcą wybudować po zachodniej stronie miasta.
Bruksela zatwierdza Via Balticę przez Łomżę
Według przedstawionej kilka dni temu przez Komisję Europejską propozycji przebiegu unijnych korytarzy transportowych, Via Baltica przebiega przez Łomżę. Jak podała Gazeta Wyborcza Komisja potwierdza przebieg szlaku, przyjęty w 2009 roku przez polski rząd.
Via Baltica w rezerwie
Wszystko wskazuje na to, że Via Baltica, czyli międzynarodowa, ekspresowa droga przez Łomżę nie powstanie szybko. Dotychczas oficjalnie mówiono, że ma być wybudowana w nowej perspektywie finansowej, czyli w latach 2014-2020. Okazuje, że wcale nie jest to pewne. Z pisma Ministerstwa Infrastruktury do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do którego dotarła „Gazeta Wyborcza” wynika, że Via Baltica jest w planach ale rezerwowych, a rezerwowe inwestycje powstaną dopiero „w przypadku otrzymania większych środków” z nowego budżetu UE.
Via Baltica dopiero za 15 lat?
Rząd zamierza ograniczyć inwestycje drogowe i w latach 2014-20 wybudować zaledwie 616 km dróg ekspresowych - wynika z planów, do których dotarła „Gazeta Wyborcza”. Via Baltica przez Łomżę ma powstać nie do 2020 roku, a jeszcze sześć lat później.
Via Baltica musi iść przez Białystok, bo chce być metropolią
„Jako problem szczególny UMP zgłasza konieczność połączenia Via Baltica z Via Carpathia. Obydwie te drogi muszą przechodzić przez Białystok. Jest to niezbędne dla budowania Białegostoku jako metropolii.” To fragment przyjętego w środę stanowiska Unii Metropolii Polskich, czyli 12 największych miast w tym Białegostoku, w sprawie rządowego projektu Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Dokument ten mówi, że Via Baltica w przebiegu przez Łomżę ma zostać zbudowana do 2020 roku. Prezydent Białegostoku mówi, że stanowisko UMP nie jest wystąpieniem przeciw Łomży.
Fragment Via Baltica zaprojektuje i zbuduje Budimex
13-kilometrowy, dwujezdniowy fragment obwodnicy Augustowa ma być jednym z pierwszych wybudowanych odcinków drogi ekspresowej S 61, czyli Via Baltica. Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę jaka wpłynęła w ogłoszonym przetargu na zaprojektowanie i zbudowania obwodnicy tego miasta. Za 659,27 mln zł inwestycję w systemie „Projektuj i Buduj” zrealizować ma Budimex SA.
Via Baltica minie Łomżę z zachodu...
- Raport środowiskowy opracowany dla planowanej drogi ekspresowej S-61 (Via Baltica) jako korzystniejszy wskazuje tzw. wariant pierwszy – mówi Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Opracowany przez firmę Tebodin raport środowiskowy, to brakujące ogniowo do dokumentacji na podstawie której wybrany będzie jeden z czterech przygotowanych wariantów szczegółowych przebiegu Via Baltica. Wariant I zakłada budowę drogi z obwodnicą Łomży po zachodniej stronie miasta.
Nie chcą aby Via Baltica biegła przez Łomżę?
Grupa „białostockich” posłów PiS chce ponownie zmienić przebieg trasy Via Baltica z wariantu łomżyńskiego na białostocki? Tak wynika z interpelacji z jaką sześciu posłów partii wstąpiło do premiera. W podsumowaniu postulują poddanie „ocenie pod względem funkcjonalnym i ekonomicznym przez niezależnych ekspertów układu drogowego w woj. podlaskim” jaki powstał po zmianie jesienią ubiegłego roku rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, które wytycza S61 czyli Via Baltica przez Łomżę.
Spotkania informacyjne w sprawie Via Baltica
Ruszają pierwsze konsultacje społeczne w związku z planowaniem przebiegu Via Baltica, czyli nowej drogi ekspresowej S-61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Łomża – Szczuczyn. Droga ta została wprowadzona do krajowej sieci dróg ekspresowych jesienią ubiegłego roku. - Według wstępnych materiałów droga ekspresowa S-61 w znacznym stopniu przebiegać ma zupełnie nowym śladem – podaje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA.
Via Baltica będzie się budować...
Obwodnice Stawisk, Szczuczyna, a teraz także częściowo Augustowa to fragmenty „łomżyńskiej” Via Baltica które mają szansę powstać jako pierwsze. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka właśnie ich projektantów, a w przypadku obwodnicy Augustowa także wykonawcy robót budowlanych. Łącznie w tych trzech częściach w latach 2013 - 2014 powinniśmy zyskać niemal 30 km Via Baltica.
Ekologiczny Nobel i 150 tys. USD - dla Polki znad Biebrzy
Małgorzata Górska z Trzciannego na skraju biebrzańskich bagien, odebrała w San Francisco nagrodę Fundacji Goldmanów, zwaną „Ekologicznym Noblem” - poinformowała „Gazeta Wyborcza”. Uhonorowano ja za kampanię na rzecz ocalenia Doliny Rospudy przed planami budowy drogi międzynarodowej Via Baltica.
DŚU „naszej” Via Baltica za 4 mln zł...
Niemal cztery miliony złotych ma kosztować opracowanie dokumentacji projektowej do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę Via Baltica na odcinku od Ostrwi Mazowieckiej przez Łomżę po Szczuczyn. Zlecenia nie dostanie ubiegające się o nie konsorcjum Scott Wilson, którego opracowanie sprzed dwóch lat doprowadziło do zmiany przebiegu Via Baltica z wariantu „białostockiego” na „łomżyński”, bo - jak podaje GDDKiA – zaproponowana przez konsorcjum cena była niemal dwa razy wyższa od wybranej oferty.
Już planują Via Baltica przez Łomżę...
Wczoraj w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku otworzono oferty na opracowanie dokumentacji projektowej do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) na budowę drogi ekspresowej S – 61 (Via Baltica) na odcinku Ostrów Mazowiecka - Łomża - Stawiski – Szczuczyn. - Sądzę, że dokumenty te będziemy mieć pod koniec listopada tego roku – mówił Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA. Z przedstawionego przez Doroszkiewicza harmonogramu wynika, że faktyczna budowa obwodnicy Łomży będącej w ciągu Via Baltica – jeśli będą pieniądze – mogłaby rozpocząć się w drugiej połowie 2013 roku. Wcześniej drogowcy planują budowę obwodnic Stawisk i Szczuczyna, bo ich finansowanie zapisane jest w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej.
Zabrali z S-8, ale nie wpisali S-61
Projekt „Budowa/Przebudowa drogi ekspresowej S8, odcinek Białystok – granica państwa” wypadł z listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zgodnie z uzasadnieniem zmian w październikowym rozporządzeniu rządu dotyczącym sieci dróg ekspresowych właśnie za te pieniądze miała być budowana droga ekspresowa S-61 czyli Via Baltica. Na razie jednak na liście projektów kluczowych POIS nie ma budowy S-61.