Miało być przyspieszenie, ale jest poślizg
W lutym na wyjazdowym posiedzeniu w Łomży Klub Parlamentarny PiS przyjął stanowisko w sprawie przyspieszenia budowy drogi ekspresowej S 61, w tym obwodnicy Łomży. Później wielokrotnie zapewniano, że budowa całej Via Baltica jest priorytetem rządu, a w czerwcu, podczas odbywającego się w mieście wyjazdowego posiedzenia sejmowej podkomisji stałej do spraw wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej, przedstawiano nawet ekspresowy harmonogram budowy łomżyńskiej ekspresówki. Pierwszą datą była ta dotycząca przetargów w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Miały być ogłaszane „pod koniec trzeciego kwartału tego roku”. To już nierealne... Drogowcy zrewidowali już także kolejną datę i zamierzenia, aby przed wyborami samorządowymi 2018 roku można było „wbić łopatę” na rozpoczęcie budowy obwodnicy Łomży.
Ekspresowa Via Baltica w planach drogowców i Morawieckiego
W pierwszej połowie 2019 roku mogłyby zacząć się prace budowlane związane z budową obwodnicy Łomży i drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę po Szczuczyn – wynika z najnowszego harmonogramu planowanych inwestycji białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wielu chętnych na Via Baltica
21 firm i konsorcjów z całej Europy złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym na budowę odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki – Budzisko. To odcinek o długości 24 km, który ma zbudowany najpóźniej w 2020 r., bo jego realizację dofinansuje Komisja Europejska środków programu „Łącząc Europę”.
Cała Via Baltica „jest taka możliwość - do końca 2021 roku”
- Jesteśmy blisko podjęcia realizacji (łomżyńskich odcinków Via Baltica – dop. red. ) – mówił dziś w Sejmie Jerzy Szmit z Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Wiceminister odpowiadał na pytanie w sprawie braku ogłoszenia postępowania przetargowego na priorytetowy odcinek Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. Pytanie to, w imieniu czwórki posłów z regionu, zadał mu poseł Dariusz Piontkowski. Przekonywał, że ten odcinek drogi należy do najbardziej obciążonych ruchem w regionie i stale wzrasta na nim liczba niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Wiceminister Szmit potwierdzając to powiedział, że droga ta „stała się najbardziej niebezpieczną z dróg krajowych w Polsce”.
Duży bój o zlecenie na budowę Via Baltica
Po ponad 20 chętnych zgłosiło się do budowy każdego z trzech odcinków Via Baltica od Szczuczyna do Raczek. Postępowanie przetargowe w sprawie budowy tego 63-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej prowadzi olsztyński oddział GDDKiA.
Bój o zlecenie na dobudowę obwodnicy Szczuczyna
14 firm i konsorcjów firm zgłosiło chęć udziału w przetargu na projekt i budowę tzw. drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna. Obwodnica to fragment ekspresowej trasy S61 Via Baltica. Ta inwestycja, podobnie jak odcinki drogi od Szczuczyna do granicy z Litwą ma zapewnione dofinansowanie z programu „Łącząc Europę” (Connecting Facility Europe,) i wszystkie mają być gotowe najpóźniej w 2020 r.
Tłoczno na 677
O około 30% w ciągu pięciu lat wzrósł ruch samochodów na drodze Łomża – Ostrów Mazowiecka, wynika z porównania wyników Generalnego Pomiaru Ruchu na drogach wojewódzkich za 2010 i 2015 rok. W ubiegłym roku codziennie przejeżdżało tędy ponad 11 tysięcy samochodów. Większy ruch pod Łomżą notowany był tylko na odcinku Piątnica – Marianowo, ale to jest wspólny ciąg dwóch dróg krajowych nr 61 i 63.
Unijne pieniądze na budowę ekspresówki
GDDKiA poinformowała o podpisaniu umowy na dofinansowanie budowy ekspresowej „ósemki” od Wyszkowa do granicy z województwem podlaskim w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To niespełna 38,5 km drogi, której budowa pochłonie 1 mld 334 mln zł, przy czym 663 mln zł to dofinansowanie UE. Budowa tego odcinak ekspresówki trwa od początku roku. Zgodnie z planem droga ma być gotowa w 2018 roku.
Ekspresową S61 zbudują nam... ekspresowo?
- Budowa Via Baltica jest jednym z najwyższych priorytetów – mówił Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, podczas odbywającego się w Łomży wyjazdowego posiedzenia podkomisji stałej do spraw wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej. Dyrektor przedstawił m.in. harmonogram budowy „łomżyńskich” (od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn) odcinków ekspresówki: koniec III kwartału - ogłaszanie przetargów, listopad 2018 - wbicie łopaty, a do końca 2020 roku ukończenie budowy całej drogi – i zaznaczał, że są to najszybsze możliwe termin. - 6. czerwca staje się przełomową datą w historii tej inwestycji – mówił poseł Lech Kołakowski, który od lat lobbował w sprawie budowy Via Baltica, a teraz jest wiceprzewodniczącym sejmowej Komisji do Spraw Unii Europejskiej i przewodniczącym Podkomisji stałej do spraw wykorzystania środków pochodzących z UE.
Podpisano umowę na dofinansowanie Via Baltica z CEF
Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie dla projektu „Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko (granica państwa)”. Wartość całkowita inwestycji to 3 miliardy 430 milionów złotych, a dofinansowanie unijne w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF) wynosi 1,75 mld zł. Jest to pierwsza umowa o dofinansowanie podpisana przez GDDKiA w ramach tego instrumentu.
Budują drogę znaleźli groby wojenne
Cmentarz polowy z okresu I wojny światowej ze szczątkami 24 żołnierzy niemieckich odkryto w trakcie prac przy budowie drogi ekspresowej S8 na odcinku od węzła Poręba do Ostrowi Mazowieckiej. - Podczas zdjęcia wierzchniej warstwy gruntu (tzw. odhumusowanie) natrafiono na zarysy jamy grobowej - dwa rzędy pochówku wzdłuż starej drogi krajowej nr 8 w rejonie miejscowości Nowa Osuchowa w gminie Ostrów Mazowiecka – informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiej GDDKiA zaznaczając, że w związku z tym na powierzchni ok. 2 arów wstrzymano roboty ziemne.
Nowa ekspresówka (Via Carpatia) przez Grajewo?
Rząd wytyczył nową drogę ekspresową od Ełku po Knyszyn pod Białymstokiem. Na mapie to linia prosta... przez Grajewo. Jak podano w komunikacie rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych zmieniono ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości trasy via Carpatia drogą o wysokich parametrach. Dzięki nowemu odcinkowi S16 powstanie połączenie międzynarodowych szlaków drogowych via Carpatia i via Baltica.
Pieniądze i Via Baltica do Łomży będą – zapewnia MIiB i GDDKiA
- Proszę przyjąć zapewnienie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, naszego ministra Andrzeja Adamczyka, że przedsięwzięcie jest priorytetem resortu i zadanie zostanie skierowane do realizacji w ramach posiadanych źródeł finansowania Krajowego Funduszu Drogowego i Programu Budowy Dróg Krajowych czyli w ramach 107 miliardów złotych – mówił Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, podczas posiedzenia poselskiego zespołu ds. budowy obwodnicy Łomży i S61. Obecna na nim Monika Milwicz, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zapewniała że drogowcy do ogłaszania przetargów na łomżyńskie odcinki Via Baltica – według nowych wymogów prawa zamówień publicznych – będą gotowi w IV kwartale tego roku.
Kolejne przetargi na północne odcinki Via Baltica... i plany obwodnicy Łomży
GDDKiA oddział w Białymstoku ogłosiła przetargi na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna (8km) oraz projekt i budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku od obwodnicy Suwałk do Budziska (24,8 km). Oba zadania mają przewidziane dofinansowanie unijne w ramach CEF – projektu „Łącząc Europę” i mają być zrealizowane do końca 2020 r. Póki co nie wiadomo kiedy będą ogłaszane przetargi na łomżyńskie odcinki Via Baltica. GDDKiA opublikowała natomiast dokumentację z Koncepcją Programową części obwodnicy Łomży od węzła Łomża Zachód na skrzyżowaniu z drogą do Ostrołęki, przez węzeł Nowogród, nowy most na Narwi po węzeł Kolno w Kisielnicy.
Via Baltica - przetargi na odcinki do Szczuczyna
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie ogłosiła przetarg ograniczony na projekt i budowę 63 kilometrów drogi ekspresowej S61 od obwodnicy Szczuczyna do Raczek. W pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a do drugiego etapu zaproszonych zostanie maksymalnie 20 wykonawców, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie gwarantowała możliwość wywiązania się z realizacji zlecenia. GDDiKA podaje, że podpisanie umowy z wybranymi wykonawcami przewiduje w trzecim kwartale 2017 r., a zakończenie robót budowlanych w II połowie 2020 r.
Za 3 miesiące kompletna dokumentacja do przetargów na całą Via Baltica
- Do końca czerwca powinna być gotowa dokumentacja dotycząca przygotowań do budowy drogi S61 Via Baltica - poinformował PAP dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jerzy Doroszkiewicz przypomniał, że cała droga S61 jest ujęta w rządowym programie budowy dróg krajowych i autostrad i – jak się wyraził - „(...) mam nadzieję, że któregoś dnia dostaną decyzję o potwierdzeniu finansowania”. To konieczne, by można było ogłaszać przetargi na budowę. Jeszcze nie wiadomo, kiedy to będzie miało miejsce.
Via Baltica „do realizacji”, ale nie nasze odcinki
Prawdopodobnie jeszcze w kwietniu zostaną ogłoszone przetargi na projektowanie i budowanie brakujących odcinków Via Baltica od Szczuczyna do granicy z Litwą w Budzisku. To odcinek wytyczanej także przez Łomżę drogi ekspresowej S61, który uzyskał współfinansowanie ze środków instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF). Jak przekazuje Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, został on „już skierowany do realizacji”. Także Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA podaje, że w przygotowaniu są przetargi na drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna oraz odcinek Suwałki – Budzisko. - Czekamy na zgodę Generalnego Dyrektora – mówi. Co z przetargami na pozostałe – tzw. łomżyńskie odcinki Via Baltica? Na razie nic nie wiadomo!
Kołakowski prosi ministra: pozwólcie ogłaszać przetargi na Via Baltica
Poseł Lech Kołakowski chce, aby minister infrastruktury i budownictwa wyraził zgodę na ogłaszanie przez GDDKiA przetargów na budowę Via Baltica na odcinku Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn z obwodnicą Łomży. W wysłanym w ubiegłym tygodniu liście poseł przytacza sześć argumentów, które – jego zdaniem – przemawiają za rozpoczęciem inwestycji już teraz. Kołakowski przekonuje ministra Andrzeja Adamczyka, że GDDKiA jest gotowa do ogłaszania przetargów, „które umożliwiłyby płynne przejście do kolejnych etapów prac zmierzających do budowy drogi” i podkreśla, że nawet ogłoszenie przetargów dziś będzie obciążać wydatkami Skarb Państwa dopiero począwszy od 2019 roku.
Koncepcja Programowa na kolejny fragment S61 do oceny ekspertów
W poniedziałek w siedzibie białostockiego oddziału GDDKiA odbędzie się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) poświęcone Koncepcji Programowej 17-kilometrowego odcinka S61 od węzła „Śniadowo” (z węzłem) do węzła „Łomża Południe” (bez węzła). To tzw. zadanie drugie z sześciu na jakie podzielono Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. GDDKiA udostępniła już materiały przygotowane przez projektantów. Na tym odcinku drogi przewidziano budowę jednego węzła drogowego „Śniadowo” w okolicach wis Tyszki Nadbory oraz Miejsca Obsługi Podróżujących w okolicach wsi Chomentowo.
Via Baltica będzie...
Na razie nie ma żadnych sygnałów, aby planowana Via Baltica przez Łomżę miała być ograniczona do drogi jednojezdniowej - miał zapewniać Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie w środę odbyły się pierwsze posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), analizujące Koncepcje Programowe dwóch odcinków S61: od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk i od obwodnicy Stawisk do obwodnicy Szczuczyna. W posiedzeniu ZOPI uczestniczył m.in. Lech Szabłowski, wicestarosta łomżyński, który dopytywał także o to, jaki jest dalszy harmonogram budowy tej ekspresówki.