Decyzja w sprawie budowy Via Baltica przez Dolinę Ropsudy
18 października br. Wojewoda Podlaski wydał "decyzję środowiskową" na budowę obwodnicy Augustowa przez chroniony odcinek doliny Rospudy. Decyzja ta warunkuje uzyskanie pozwolenia na budowę. Niewykluczone więc, że wycinka drzew rozpocznie się jeszcze przed nadchodzącym sezonem lęgowym ptaków (tj. styczeń - lipiec 2007). Ekolodzy ostrzegają, że jeśli w dolinę rzeki wjadą maszyny do wycinki drzew w obronie cennej przyrody staną setki ludzi z Polski i zagranicy.
Ekolodzy przeciw obwodnicy.
Organizacje ekologiczne zamierzają zorganizować marsz przeciwko budowie obwodnicy Augustowa. Przejdzie on ulicami miasta lub po terenie Doliny Rospudy, przez którą ma przebiec część trasy obwodnicy. Do udziału w akcji namawiają poprzez internet. Rozsyłane są wiadomości i podawane adresy, gdzie można zgłosić chęć udziału w proteście.
Prezydent Brzeziński wysłał list w sprawie tajnych spotkań dot. Via Baltica
Specjalny list do premiera Jarosława Kaczyńskiego, ministra transportu Jerzego Polaczka i prof. Eckharta Kuijkena z Sekretariatu Konwencji Berneńskiej w Strasburgu wysłał Jerzy Brzeziński prezydent Łomży. Prezydent napisał w nim, że jest wzburzony tym, że organizując konsultacje społeczne w ramach opracowywania wielowariantowej oceny środowiskowej przebiegu I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego Via Baltica o miejscu i ich terminie nie powiadomiono zainteresowanych samorządów i mieszkańców.
40 wariantów Via Baltica
Ponad dwie godziny trwały łomżyńskie „konsultacje” w sprawie przebiegu Via Baltica. Spotkanie zorganizowała agencji Scott Wilson Kirkpatrick & Co.Ltd., która na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje dokument o nazwie „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego” czyli opracowanie na podstawie którego ma być wybrany wariant przebiegu trasy Via Baltica przez północno-wschodnią Polskę. Choć na „konsultacje” nikt z Łomży i regionu oficjalnego zaproszenia nie dostał zjawiło się ponad 20 osób, które przedstawiły kilkadziesiąt uwag, opinii i wniosków do prezentowanego dokumentu.
Tajne spotkania w sprawie Via Baltica
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zorganizowała cykl spotkań w sprawie przebiegu Via Baltica. Jedno z dzisiejszych spotkań ma odbyć się po południu w Łomży. Niestety miejsca owego spotkania nie ujawniono, a o jego organizacji nie wiedział nawet prezydent Łomży. Jak podkreśla wiceprezydent Marcin Sroczyński "wygląda to tak jakby ktoś chciał te spotkania ukryć przez społeczeństwem". Ratuszowi udało się ustalić, że spotkanie w sprawie Via Balitca ma odbyć się w hotelu Gromada (dawny Polonez). Nie wiadomo natomiast czy te "spotkania" to wymagane prawem konsultacje społeczne, czy też coś innego... ----- UWAGA!!! To są konsultacje społeczne. Materiały na stronie: www.viabaltica.scottwilson.com.pl
Ekologiczne napięcie na linii Polska - Bruksela
UE może ukarać Polskę za niewywiązywanie się z europejskiego programu Natura 2000 poprzez niedostateczne ochranianie środowiska - twierdzi BBC. Polska na tyle daleko odeszła od unijnego programu, że sytuacja wydaje się być poważna - twierdzi Agata Zdanowicz, ekspert Komisji Europejskiej ds. biodywersyfikacji.
Bezpiecznie dla ludzi. Bezpiecznie dla przyrody.
Zambrzyce Stare: 8 wypadków – 2 zabitych – 9 rannych. Stare Krzewo: 9 wypadków – 16 zabitych – 51 rannych. Jeżewo Stare: 11 wypadków – 4 zabitych – 15 rannych. Być może ta statystyka nie byłaby taka tragiczna, gdyby zastosowano proste działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak np. wydzielone pasy ruchu dla skręcających w lewo, wydzielony azyl dla pieszych, pulsująca sygnalizacja świetlna przy przyjściach dla pieszych. To tylko niewielka część zaniedbań na podlaskich drogach.
Autostradą przez puszczę
Spędza sen z powiek całej armii ekologów, biologów, botaników, zoologów, polityków i transportowców. Via Baltica – tak nazwano międzynarodową drogę, która ma przecinać Dolinę Rospudy. Trwa walka o zachowanie najcenniejszych skarbów przyrody – Zielonych Płuc Polski.
Polacy chcą ratować dolinę Rospudy.
Ponad 40 tysięcy osób w ciągu jednego dnia podpisało się pod listem do prezydenta Lecha Kaczyńskiego by wstrzymał budowę obwodnicy Augustowa przez dolinę rzeki Rospuda. W poniedziałek minister środowiska zgodził się by ten cenny przyrodniczo obszar przecięła dwujezdniowa droga ekspresowa. Zdaniem ekologów to zbrodnia przeciwko przyrodzie. Dodają oni także, że istnieją alternatywne warianty przebiegu tej drogi, nie niszczące przyrody.
Obwodnica kontra ekolodzy
Obwodnica Augustowa w dolinie rzeki Rospudy może być zrealizowana w jednym z dwóch wariantów - tunel drogowy lub estakada - poinformował w poniedziałek na konferencji prasowej minister środowiska Jan Szyszko. „Decyzja ta oznacza, że Prawo i Sprawiedliwość nie dotrzymało obietnicy złożonej wyborcom przed wyborami, mówiącej że Via Baltica będzie omijać najwartościowsze tereny zielonych płuc Polski” - odpowiada Greenpeace.
Wielkie ciężarówki nie mogą wjeżdżać na stary most w Łomży
Rano przy drogach dojazdowych do mostu na rzece Narwi w ciągu drogi krajowej nr 61 ustawiono znaki zakazu wjazdu samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 30 ton. W ten sposób prezydent miasta chce powstrzymać ruch największych TIRów, które od poniedziałku – zgodnie z decyzja GDDKiA ponownie mogą jeździć przez Łomżę.
Prokuratura zbada Tir-y w Łomży?
Prezydent Jerzy Brzeziński podpisał wniosek do prokuratury, o zbadania zasadności wpuszczenia do Łomży ciężkich Tir-ów. Zdaniem prezydenta decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o ponownym przywróceniu ciężkiego ruchu na drodze nr 61 powoduje zagrożenie dla użytkowników starego mostu i mieszkańców Łomży poruszających się po tutejszych ulicach. W opini prezydenta, naraża ona także na zniszczenie majątek miasta.
Sejmik za Tir-ami w Łomży
Po burzliwej dyskusji radni Sejmiku województwa podlaskiego odrzucili stanowisko w sprawie utrzymania zakazu poruszania się samochodów ciężarowych na drodze nr 61 Augustów – Łomża. O przyjęcie takiego stanowiska popierającego to przyjęte w ubiegłym tygodniu przez radnych Łomży wnioskowała Komisji Rozwoju, Gospodarki i Promocji Sejmiku, a popierali ją „nasi” radni.
Tiry jadą przez Łomżę
Od dziś tiry mogą jeździć drogą nr 61 od Ostrołęki przez Łomżę, Stawiski, Grajewo aż do przejścia granicznego w Budzisku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku poinformowała, że z dniem 3 lipca 2006 roku przestała funkcjonować tymczasowa organizacja ruchu wprowadzająca na odcinku drogi krajowej nr 61 Piątnica – Augustów ograniczenia w ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 8 ton.
List do Topczewskiego
Radni Łomży wystosowali specjalny list do Tadeusza Topczewskiego. Proszą w nim dyrektora białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad aby odstąpił od planów wpuszczenia ciężkich tirów do miasta. Jednocześnie radni Łomży protestują przeciwko wprowadzaniu w błąd opinii publicznej jakoby łomżyński samorząd zabiega o dopuszczenie bez ograniczeń ruchu ciężkich pojazdów na drodze krajowej Nr 61, przez Łomżę. Radni podkreślają, że „nigdy i do nikogo” o to nie występowali.
Ciężkich tirów do miasta nie wpuścimy
- Nikt z władz samorządowych nie zabiegał o przejazd TIR-ów przez Łomżę, wręcz przeciwnie, prezydent zawsze mówił, że jest przeciwny wpuszczeniu ruchu ciężkiego do zatłoczonego miasta – podkreśla Łukasz Czech z biura prasowego ratusza. Zdaniem władz miasta obciążenia jakie niesie ze sobą ruch wielkich ciężarówek, których wpuszczenie na drogę nr 61 i do Łomży już od pierwszych dni lipca zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, nie wytrzyma żaden z łomżyńskich mostów.
Polski żubr protestuje w Brukseli
Transparent z napisem “Via Baltica - Nature in danger!” (Via Baltica – Przyroda w Niebezpieczeństwie) rozpięli pomiędzy wypchanymi zwierzętami aktywiści Greenpeace Polska, podczas wtorkowej inauguracji wystawy w Parlamencie Europejskim prezentującej unikalne walory przyrodnicze województwa podlaskiego. Ku pewnej konsternacji organizatorów, aktywiści weszli na mównicę tuż po otwierającej wystawę posłance Barbarze Kudryckiej i m.in.: zarzucili władzom podlaskiego hipokryzję.
Minister Kowalski: jestem za łomżyńskim wariantem Via Baltica
Wiceminister transportu Bogusław Kowalski, zdradził że ze wstępnych opracowań w sprawie przebiegu Via Baltica wynika, ze powinna ona przebiegać przez Łomżę i Ostrów Mazowiecką. - Tak wynika z dotychczasowych symulacji, jednak nie oznacza to, że wariant już został wybrany, bo ten proces jest dopiero przed nami – podkreślił w wypowiedzi dla Radia Nadzieja minister Kowalski.
Ekolodzy chcą wymienić Topczewskiego
Ekolodzy i drogowcy z Warszawy domagają się wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec dyrektora białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tadeusza Topczewskiego. Zarzucają mu, że regularnie wprowadza opinię publiczną w błąd. Czarę goryczy przepełniły ostatnie dyskredytujące wypowiedzi dyrektora w sprawie niekontrowersyjnego przebiegu obwodnicy Augustowa zaprojektowanej przez drogowców z warszawskiego stowarzyszenia SISKOM.
Poseł Jarota pyta: Kto zarobił na Via Baltica?
Łomżyński poseł Jan Jarota (LPR) skierował interpelacje do ministra transportu i budownictwa w sprawie dotychczasowych działań w zakresie ustalenia przebiegu trasy Via Baltica. Poseł pyta Jerzego Polaczka m.in. o to czy prawda jest, dotychczas na tzw. „białostocki” wariant trasy GDDKiA wydała niemal 200 mln zł i czy forsowanie przebiegu trasy przez Białystok może wiązać się z osobistymi interesami osób odpowiedzialnych za wybór wariantu.