Uwolnili swój potencjał
W trzech łomżyńskich szkołach średnich odbyło się podsumowanie inicjatyw szkolnych w ramach projektu „Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża!”. W Zespole Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 największą liczbę głosów oddano na Mistrzostwa Mechanika w futsalu, w Zespole Szkół Akademickich na Bal zimowy 2023, a w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 na grę terenową Ekonomik 3D. Łącznie w trzech szkołach głosowało blisko 1500 osób, a Tomasz Wróblewski ze Stowarzyszenia Sapere Aude ocenia, że tak duże zaangażowanie uczniów napawa optymizmem na przyszłość.
Energetyk prawie jak alkohol - zakazany
Od nowego roku zacznie obowiązywać zakaz sprzedaży napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny w szkołach i osobom poniżej 18. roku życia. Energetyki powinny także zniknąć z automatów.
Lekcja tolerancji, akceptacji i empatii, czyli o projekcie „Pomiędzy nami pokoleniami” w Fundacji DR OTIS
Dzisiejsze tempo życia sprawia, że często umykają nam rzeczy najistotniejsze. Zdarza się, że brakuje nam czasu na budowanie cennych relacji i czerpanie radości ze zwyczajnej obecności drugiego człowieka. Aby propagować wśród swoich podopiecznych postawę uważności i umiejętność zatrzymania się na „tu i teraz”, prowadzone przez Fundację DR OTIS Przedszkole Niepubliczne „Nutka” w Łomży, a także działające pod patronatem Fundacji Przedszkole Niepubliczne „Motylek” w Łomży oraz Przedszkole Niepubliczne „Kredka” w Kolnie, w bieżącym roku szkolnym realizują autorski program edukacyjno-wychowawczy „Pomiędzy nami pokoleniami”. Głównym założeniem projektu jest integracja międzypokoleniowa, a celem przyświecającym działaniom jest kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji u najmłodszych przy jednoczesnym aktywizowaniu i wspieraniu seniorów.
Food Expert rozstrzygnięty
Karolina Świderska z III LO w Białymstoku wykazała się największą wiedzą z zakresu znakowania i bezpieczeństwa żywności. W finale konkursu „Food Expert” organizowanego przez Akademię Łomżyńską udział wzięło 90 osób.
W trosce o lepsze jutro Twojego dziecka… Diagnoza, terapia i rehabilitacja w Fundacji DR OTIS
Stale wzrastająca liczba diagnoz zaburzeń rozwojowych u dzieci jest faktem. Coraz częściej słyszy się o trudnościach w dostępie do specjalistycznej pomocy, z jakimi borykają się na co dzień rodzice dzieci z niepełnosprawnościami, którzy szukają miejsc, gdzie otrzymają pomoc i szansę na wyrównanie deficytów w funkcjonowaniu swoich pociech. Tendencję wzrostową odnotowuje się także w zakresie rozpoznawania zaburzeń ze spektrum autyzmu. Aktualnie statystyki mówią o występowaniu autyzmu u 1 na 100 osób.
Stypendia za osiągnięcia w nauce i sporcie
Uczennice i uczniowie szkół podstawowych, liceów i techników otrzymali stypendia Prezydenta Miasta Łomża za wysokie osiągnięcia w nauce lub sporcie oraz nagrody edukacyjne za postępy w nauce. Uroczystość odbyła się w poniedziałek w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 10.
RoboExe: Robot Challenge 2023
Młodzi miłośnicy programowania robotów, studenci i uczniowie, przybyli do Akademii Łomżyńskiej, aby rywalizować w trzech kategoriach konkursu RoboExe: Robot Challenge – Line Follower (wyścigi na czas wzdłuż linii), Free Style Presentation (prezentacja robotów), Lego Sumo (walki robotów). W rywalizacji udział wzięły 32 drużyny z Łomży, Białegostoku, Wrocławia, Łowicza, Wysokiego Mazowieckiego, Niećkowa.
Kiedy uczniowie lubią chodzić do szkoły
Szkoła jest bardziej lubiana przez uczennice i uczniów, gdy są czytelne normy, co im wolno i czego nie wolno. Im bardziej wyraźne są normy dozwolonych i niedozwolonych zachowań uczniowskich, tym chętniej młodzież chodzi do szkoły. Czytelność obowiązujących norm powoduje, że nastolatki mają większe szanse realizacji swoich pasji, czują się w niej bezpieczniej i odczuwają mniej stresu. Wnioski o roli szkolnego systemu normatywnego ukazał w Akademii Łomżyńskiej socjolog dr hab. Mariusz Zemło z Uniwersytetu w Białymstoku na spotkaniu nt. współczesnych filarów edukacji.
Bohaterowie Powstania Styczniowego ze Szkoły w Łomży
Prelegentem apelu patriotycznego I LO w Łomży był historyk prof. Adam Dobroński, który z okazji Święta Niepodległości 1918 przedstawił znaczenie Powstania Styczniowego 1863. W tym roku jest 160. rocznica zrywu Polaków do wolności, odebranej przez carską Rosję. Powstanie - jak określił w auli Profesor – było klęską militarną, ale zwycięstwem moralnym. Następnie w sali 31 na 2. piętrze Szkoły odsłonięto planszę z biogramami nauczycieli i uczniów, którzy brali udział w powstańczej walce lub za wspieranie buntowników zostali ukarani karą śmierci w Ojczyźnie czy zsyłką na Sybir.
Wiwat Niepodległa Polska w łomżyńskim „Mechaniaku”
Z portretu w holu wejściowym witał uczniów, nauczycieli i gości Marszałek Józef Piłsudski, który jest współtwórcą odzyskanej 105 lat temu Niepodległości, patronem Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących w Łomży. - Jestem bardzo dumny, że jestem Polakiem, i cieszę się, że żyjemy w wolnym kraju – mówił nam po koncercie patriotycznym młodzieży z „Mechaniaka” akordeonista Wiktor Czarnecki. 15-latek czuje dumę na myśl o waleczności przodków w czasach próby i odwagi.
Akademia emocji i motywacji w łomżyńskich szkołach
Stowarzyszenie Sapere Aude kontynuuje realizację projektu pn. Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża!, realizowanego dzięki wsparciu finansowemu Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. W jego trakcie w trzech łomżyńskich szkołach średnich realizowany jest cykl spotkań z psycholog Alicją Cuellar-Tarczewską. Mają one pomóc młodzieży, która w popandemicznym czasie jeszcze gorzej radzi sobie z emocjami i ma z nimi coraz większe problemy.
Przemoc rówieśnicza: przerwać zaklęty krąg
Jeśli masz dziecko, to lepiej pamiętać, że największe ryzyko przemocy stwarza dla niego… kolega lub koleżanka, czasem kuzyn czy rodzeństwo. Aż dwoje na troje dzieci w Polsce doświadczyło przemocy rówieśniczej, przy czym częściej jej doświadczały nastolatki mieszkające w miastach niż na wsi. Tę formę przemocy najczęściej wskazywali respondenci „Diagnozy przemocy wobec dzieci w Polsce 2023” opublikowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Jak skutecznie walczyć z przemocą rówieśniczą?
Młodzieżowa Rada Miejska Łomży wybrana
Łomżyńska młodzież 23-24 października w siedemnastu okręgach wybierała swoich przedstawicieli. Spośród 63 kandydatów wybrano 23-osobową reprezentację.
Nauczyciel z Łomży na szkoleniu w Europejskiej Agencji Kosmicznej
Warunków uprawy roślin ma Marsie dotyczyła lekcja, której scenariusz został nagrodzony zaproszeniem na szkolenie do Europejskiej Agencji Kosmicznej. Piotr Chmielewski uczący przedmiotów ścisłych w łomżyńskiej Wecie pod koniec września uczestniczył w warsztatach z cyklu „e-Technology Lab Secondary Teacher Workshop" w belgijskim ESEC-Galaxia.
„Pomiędzy nami pokoleniami”, czyli program dla młodszych i starszych.
Współczesny świat dynamicznie się rozwija i wielu z nas nie nadąża za tymi zmianami. Szczególnie zagubione są osoby w podeszłym wieku i dzieci. Maluchy chłoną otaczającą ich rzeczywistość, lecz nie wiedzą, jakie wyciągać z niej wnioski. Dojrzali ludzie mają dużo empatii i umieją tłumaczyć emocje, ale nie potrafią odnaleźć się w świecie multimediów. Obie te grupy społeczne mogą się od siebie dużo nauczyć.
Ślubowanie na serio i otrzęsiny na wesoło w I LO
Uczennice i uczniowie 7-u klas pierwszych w auli I LO imienia Tadeusza Kościuszki ślubowali być jak najlepszymi w murach ponad 409-letniej Szkoły. Maciej Horoszewski z Rady Rodziców z góry przeprosił zacnych nauczycieli za „nieszablonowe zachowania naszych dzieci” podczas 4 lat nauki, zaś ukochanym córkom i synom obwieścił, że przestali być dziećmi, bo stali się młodzieżą. W auli były 2 dziewczęta, które przemawiały w imieniu pierwszoklasistów: 14-letnia Kalina i 17-letnia Iza.
„Weta” ma nowoczesne Centrum Diagnostyczno-Weterynaryjne
Uczniowie „Wety” doczekali się nowoczesnego Centrum Diagnostyczno - Weterynaryjnego, które znajduje się w piętrowym budynku wpośród drzew na skwerze za Technikum Weterynaryjnym przy ul. Stacha Konwy w Łomży. - W Centrum mieliśmy nie raz, a wiele razy zajęcia praktyczne, które w dużej mierze pomagają nam przygotować się do sprawdzianów i kartkówek – opowiada fachowo drugoklasista z Technikum Weterynaryjnego Kacper Brzozowski. - Nauczycielka Joanna Cwalina rozcinała tchawicę, żeby wiadomości teoretyczne miały odwzorowanie w praktyce... W słoneczny piątek tuż przed południem odbyło się uroczyste przecięcie wstęgi CDW, które olśniewa nowością.
Przedszkole Niepubliczne Motylek – Przedszkole inne niż wszystkie.
Motylek - przyjazny dla dzieci zdrowych a także dzieci ze spektrum autyzmu z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową oraz sprzężoną. Ciepło, opieka, kreatywność, otwartość to nasza wizytówka. Nie oszczędzamy na jakości. Trudne pytania: Które przedszkole spełni moje oczekiwania? Będzie miejscem bezpiecznym, rozwijającym zainteresowania, które otoczy troską najmłodszych? Na te i inne pytania odpowiadam: Przedszkole Niepubliczne Motylek!
Nauczyciele z Łomży nagrodzeni finansowo
- Za to, że mogę nazwać po imieniu samego siebie, przychodzę do Was z białą muszlą milczenia, w której szumią dalekie morza naszych wspólnych podróży... - podziękował poetycko Nauczycielom z okazji zbliżającego się Dnia Edukacji Aleksander Gorzęba w sali gimnastycznej III LO w Łomży. Wysłuchali recytacji trzecioklasisty nauczyciele, którzy dostali nagrodę prezydenta Łomży. Ponad 40 osób z placówek oświaty, których listę podamy poniżej, może ucieszyć się z około 2700 złotych.
„Ekonomik” ma nowy sztandar i 18. Dywizję za patrona
- Nasz sztandar wykonały z dbałością, miłością i modlitwą Siostry Klaryski od Wiecznej Adoracji z Hajnówki, którym jestem wdzięczny za piękne dzieło - mówił w środowe przedpołudnie polonista i dyrektor ZSEiO nr 6 Paweł Drożyner na dziedzińcu „Ekonomika”. Był szczęśliwy, że świętowali z kilkudziesięcioma gośćmi nadanie imienia 18. Dywizji Piechoty i sztandaru: Technikum nr 6 oraz VI Liceum Ogólnokształcącemu. - W imieniu społeczności szkolnej ślubuję sztandar nosić wysoko i dumnie, strzec jego honoru, stać wiernie na straży prawdy, dobra i piękna. Tak nam dopomóż Bóg.