Via Baltica musi iść przez Białystok, bo chce być metropolią
„Jako problem szczególny UMP zgłasza konieczność połączenia Via Baltica z Via Carpathia. Obydwie te drogi muszą przechodzić przez Białystok. Jest to niezbędne dla budowania Białegostoku jako metropolii.” To fragment przyjętego w środę stanowiska Unii Metropolii Polskich, czyli 12 największych miast w tym Białegostoku, w sprawie rządowego projektu Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Dokument ten mówi, że Via Baltica w przebiegu przez Łomżę ma zostać zbudowana do 2020 roku. Prezydent Białegostoku mówi, że stanowisko UMP nie jest wystąpieniem przeciw Łomży.
Fragment Via Baltica zaprojektuje i zbuduje Budimex
13-kilometrowy, dwujezdniowy fragment obwodnicy Augustowa ma być jednym z pierwszych wybudowanych odcinków drogi ekspresowej S 61, czyli Via Baltica. Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę jaka wpłynęła w ogłoszonym przetargu na zaprojektowanie i zbudowania obwodnicy tego miasta. Za 659,27 mln zł inwestycję w systemie „Projektuj i Buduj” zrealizować ma Budimex SA.
Via Baltica minie Łomżę z zachodu...
- Raport środowiskowy opracowany dla planowanej drogi ekspresowej S-61 (Via Baltica) jako korzystniejszy wskazuje tzw. wariant pierwszy – mówi Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Opracowany przez firmę Tebodin raport środowiskowy, to brakujące ogniowo do dokumentacji na podstawie której wybrany będzie jeden z czterech przygotowanych wariantów szczegółowych przebiegu Via Baltica. Wariant I zakłada budowę drogi z obwodnicą Łomży po zachodniej stronie miasta.
Nie chcą aby Via Baltica biegła przez Łomżę?
Grupa „białostockich” posłów PiS chce ponownie zmienić przebieg trasy Via Baltica z wariantu łomżyńskiego na białostocki? Tak wynika z interpelacji z jaką sześciu posłów partii wstąpiło do premiera. W podsumowaniu postulują poddanie „ocenie pod względem funkcjonalnym i ekonomicznym przez niezależnych ekspertów układu drogowego w woj. podlaskim” jaki powstał po zmianie jesienią ubiegłego roku rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, które wytycza S61 czyli Via Baltica przez Łomżę.
Spotkania informacyjne w sprawie Via Baltica
Ruszają pierwsze konsultacje społeczne w związku z planowaniem przebiegu Via Baltica, czyli nowej drogi ekspresowej S-61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Łomża – Szczuczyn. Droga ta została wprowadzona do krajowej sieci dróg ekspresowych jesienią ubiegłego roku. - Według wstępnych materiałów droga ekspresowa S-61 w znacznym stopniu przebiegać ma zupełnie nowym śladem – podaje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA.
Via Baltica będzie się budować...
Obwodnice Stawisk, Szczuczyna, a teraz także częściowo Augustowa to fragmenty „łomżyńskiej” Via Baltica które mają szansę powstać jako pierwsze. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka właśnie ich projektantów, a w przypadku obwodnicy Augustowa także wykonawcy robót budowlanych. Łącznie w tych trzech częściach w latach 2013 - 2014 powinniśmy zyskać niemal 30 km Via Baltica.
Ekologiczny Nobel i 150 tys. USD - dla Polki znad Biebrzy
Małgorzata Górska z Trzciannego na skraju biebrzańskich bagien, odebrała w San Francisco nagrodę Fundacji Goldmanów, zwaną „Ekologicznym Noblem” - poinformowała „Gazeta Wyborcza”. Uhonorowano ja za kampanię na rzecz ocalenia Doliny Rospudy przed planami budowy drogi międzynarodowej Via Baltica.
DŚU „naszej” Via Baltica za 4 mln zł...
Niemal cztery miliony złotych ma kosztować opracowanie dokumentacji projektowej do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę Via Baltica na odcinku od Ostrwi Mazowieckiej przez Łomżę po Szczuczyn. Zlecenia nie dostanie ubiegające się o nie konsorcjum Scott Wilson, którego opracowanie sprzed dwóch lat doprowadziło do zmiany przebiegu Via Baltica z wariantu „białostockiego” na „łomżyński”, bo - jak podaje GDDKiA – zaproponowana przez konsorcjum cena była niemal dwa razy wyższa od wybranej oferty.
Już planują Via Baltica przez Łomżę...
Wczoraj w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku otworzono oferty na opracowanie dokumentacji projektowej do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) na budowę drogi ekspresowej S – 61 (Via Baltica) na odcinku Ostrów Mazowiecka - Łomża - Stawiski – Szczuczyn. - Sądzę, że dokumenty te będziemy mieć pod koniec listopada tego roku – mówił Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA. Z przedstawionego przez Doroszkiewicza harmonogramu wynika, że faktyczna budowa obwodnicy Łomży będącej w ciągu Via Baltica – jeśli będą pieniądze – mogłaby rozpocząć się w drugiej połowie 2013 roku. Wcześniej drogowcy planują budowę obwodnic Stawisk i Szczuczyna, bo ich finansowanie zapisane jest w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej.
Zabrali z S-8, ale nie wpisali S-61
Projekt „Budowa/Przebudowa drogi ekspresowej S8, odcinek Białystok – granica państwa” wypadł z listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zgodnie z uzasadnieniem zmian w październikowym rozporządzeniu rządu dotyczącym sieci dróg ekspresowych właśnie za te pieniądze miała być budowana droga ekspresowa S-61 czyli Via Baltica. Na razie jednak na liście projektów kluczowych POIS nie ma budowy S-61.
Obwodnica Augustowa będzie częścią Via Baltica przez Łomżę
„Papierowa” decyzja (rozporządzenie RM z 20 października 2009 roku) o budowie Via Baltica przez Łomżę powoli się materializuje. Pierwszym wymiernym tego przykładem jest „decyzja środowiskowa” wydana wczoraj przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Białymstoku w sprawie przebiegu obwodnicy Augustowa. Decyzja, która opatrzona jest rygorem natychmiastowej wykonalności, wyznacza przebieg obwodnicy w wariancie IIIA czyli z dala od chronionych torfowisk i jako część biegnącego przez Łomżę transeuropejskiego korytarza transportowego Via Baltica.
Zbudują Via Baltica w 10 lat?
Zakończenie budowy Via Baltica od Warszawy od przejścia granicznego w Budzisku ma nastąpić do 2020 roku. Taki czas realizacji ekspresowej drogi przez Łomżę wskazał Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, w pisemnej odpowiedzi udzielonej na pytanie posła Lecha Kołakowskiego.
Łomża już jest na szlaku Via Baltica
Podczas wtorkowego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Decyzja rządu kończy prace dotyczące wyznaczenia optymalnego wariantu przebiegu trasy Via Baltica w Polsce, zapoczątkowane w 2005 roku. Międzynarodowa trasa przebiega po śladzie: Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża – Ostrów Mazowiecka - Wyszków – Radzymin – Warszawa.
Na szlaku...
Zdaniem rządowych ekspertów w 2025 roku przez Łomżę będzie przebiegał jeden z trzech głównych szlaków tranzytowych w Polsce. Mapa prezentowana obok pochodzi z raportu „Polska 2030” . Celem dokumentu „jest wskazanie nowej busoli rozwoju kraju”.
Sejmik Podlaskiego: Ekspresówki Via Białystok...
Nie zmieniajcie przebiegu dróg ekspresowych, a Via Baltica przez Łomżę to mrzonki i jak rząd chce ją sobie budować to niech buduje – tak najkrócej można podsumować przyjęte dziś przez Sejmik Województwa Podlaskiego stanowisko, i towarzysząca mu dyskusję, w sprawie projektu rozporządzenia rządu zmierzającego do zmiany sieci dróg ekspresowych w województwie. Co prawda nikt nie mówił, że droga przez Łomżę jest niepotrzebna, ale w przyjętym stanowisku pojawia się ona dopiero w uzasadnieniu jako „uzupełnienie dotychczas przygotowywanej i realizowanej sieci dróg ekspresowych”. Przeciwko takiemu traktowaniu sprawy przeciwstawiali się radni z Łomży Jacek Piorunek i Marek Olbryś. Ten drugi, odpowiadając na zarzuty, że Łomża znowu się buntuje zamiast integrować, podkreślał że nie ma żadnego stanowiska Sejmiku, ani wspólnego stanowiska podlaskich parlamentarzystów, w sprawie przebiegu przez Łomżę drogi ekspresowej.
POdarowali nam Via Baltica...?
„To jest los na loterii. Teraz warto aby środowiska w Łomży zastanowiły się jak tę szansę wykorzystać.” Tak poseł Robert Tyszkiewicz mówił o projekcie rozporządzenia rządu zmieniającego przebieg dróg ekspresowych w Polsce, w którym zapisano, że Via Baltica poprowadzi przez Łomżę. - To jest gigantyczna inwestycja. W jakim czasie i jak ona zostanie zrealizowana tego nikt nie wie – odpowiadał oburzony Tyszkiewicz, gdy po jego stwierdzeniu, że „dla budowy „Via Carpatia” będzie powołana specjalna spółka”, zapytaliśmy czy wie coś o stworzeniu podobnej spółki aby wybudowano Via Baltica. Zdaniem posła projekt rozporządzenia „to kompromis dobry dla wszystkich”, a pytania o łomżyńską cenę tego kompromisu, to przejaw „malkontenctwa niektórych mediów”.
Projekt rozporządzenia RM: Via Baltica przez Łomżę
Na stronach internetowych Ministerstwa Infrastruktury opublikowano projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zgodnie z zapisami nowelizacji powstanie nowa droga ekspresowa S 61, biegnąca zgodnie ze wskazaniem wynikającym z raportu Scott Wilsona dla Via Baltica czyli przez Łomżę.
Marszałek Dworzański apeluje do premiera Tuska „nie przenoście Via Baltica"... (do Łomży?)
„Zmiany w przewidywanym dotychczas przebiegu głównych dróg krajowych (na terenie województwa podlaskiego – dop. red.) byłyby skrajnie niekorzystne dla naszego regionu, odcinając jego znaczne obszary od świata” - podaje Jan Kwasowski, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Podlaskiego, opisując jego apel do premiera w sprawie m.in. planowanej zmiany przebiegu Via Baltica. Jak podkreśla Kwasowski „Marszałek Jarosław Dworzański kończy swoje wystąpienie do Donalda Tuska gorącą prośbą o rezygnację z planowanej zmiany przebiegu dróg Via Baltica (...).”
„Odżywa” konflikt o Via Baltica
Wczoraj samorząd Augustowa, dziś Białegostoku apelują do premiera Donalda Tuska aby Via Baltica ominęła Łomżę, a przebiegała przez Białystok i Augustów. O wzmożonych zabiegach samorządowców tych miasta w związku z coraz częściej powtarzanymi informacjami, że Via Baltica miałaby przebiegać po szlaku wskazanym przez ekspertów z firmy Scott Wilson, informuje Polskie Radio Białystok.
ZOPI: obwodnica Łomży na zachodzie w 2015 roku
Zespół Opiniowania Projektów Inwestycyjnych przy białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarekomendował, aby obwodnica Łomży była realizowana w „wariancie I” czyli tzw. „dalekim zachodnim”. Jednym z argumentów za takim właśnie jej przebiegiem jest możliwość łatwego przerobienia tego wariantu pod potrzeby Via Baltica, gdyby rząd faktycznie uznał, że ta międzynarodowa trasa będzie przebiegała przez Łomżę. - Realnym terminem zakończenia budowy obwodnicy jest rok 2015 – mówił po posiedzeniu ZOPI Sławomir Topczewski, naczelnik wydziału dokumentacji GDDKiA w Białymstoku.