Mechaniak zrealizował aż siedem inicjatyw dzięki Szkolnemu Budżetowi Obywatelskiemu
Społeczność Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego była niezwykle kreatywna podczas realizacji pilotażowej edycji programu Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Uczniowie nie tylko napisali siedem projektów, ale współdziałali tak, że zostały zrealizowane wszystkie: dwa miękkie i pięć twardych. Przeprowadzający akcję SBO w czterech łomżyńskich szkołach średnich Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej przekazał Mechaniakowi na ich wprowadzenie siedem tysięcy złotych. – Jestem bardzo zadowolony, że w naszej szkole w tym roku pojawił się Szkolny Budżet Obywatelski – podkreśla jeden z autorów projektów Michał Zieliński, dodając, że ma nadzieję, iż takich akcji będzie więcej, bo korzystają dzięki nim i szkoła, i uczniowie.
Szkolny Budżet Obywatelski w I LO również zakończony sukcesem
Społeczność I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki wybrała już najlepsze projekty w ramach Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Uczniowie zagłosowali na dofinansowanie kultowego w szkole wydarzenia, 44 już Tygodnia Kultury Uczniowskiej, na co otrzymali dwa tysiące złotych oraz projekt „Nasze 100 dni do studniówki”. Zyskali dzięki temu kolejne pięć tysięcy na zakup materiałów dekoracyjnych, które będą wykorzystywane podczas kolejnych studniówek. Było to możliwe dzięki współpracy szkoły z realizującym SBO Stowarzyszeniem Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej, dofinansowanym przez Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności.
Finał Szkolnego Budżetu Obywatelskiego w Szkołach Katolickich
W Katolickim Liceum Ogólnokształcącym im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego podsumowano Szkolny Budżet Obywatelski. Społeczność szkolna wybrała w głosowaniu dwa projekty: zakup stacji do wewnętrznej segregacji odpadów oraz zorganizowanie cyklu zajęć z psychologiem, które pozwolą uczniom lepiej radzić sobie z emocjami i stresem. Na ich sfinalizowanie szkoła otrzymała od realizującego w Łomży projekt SBO Stowarzyszenia Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej siedem tysięcy złotych.
Dlaczego warto pomyśleć o zmianie zawodu ?
Zmiana branży pozwala profesjonalistom poznać różne ścieżki kariery, zainteresowania i korzyści. Kiedy myślisz o zmianie zawodu, istnieje kilka prostych kroków, które pomogą Ci osiągnąć Twoje cele zawodowe.
Konkurs „Dbam o środowisko” rozstrzygnięty
Gabriela Tkacz z Łomży zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie wiedzy „Dbam o środowisko”, pokonując ponad setkę uczestników z sześciu województw i wykazując się najlepszą wiedzą z zakresu prawnych aspektów ochrony przyrody. Ochroną przyrody osiemnastolatka interesuje się holistycznie – od naukowej problematyki ocieplenia klimatu po praktyczne ograniczanie własnego „śladu węglowego” na planecie Ziemia.
Mikołajkowa impreza i inwestycje w Ekonomiku dzięki Szkolnemu Budżetowi Obywatelskiemu
Społeczność Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 zagłosowała w Szkolnym Budżecie Obywatelskim. Uczniowie i nauczyciele uznali, że wśród projektów twardych najciekawsze są te dotyczące zakupu sprzętu sportowego oraz dodatkowego wyposażenia, w tym puf na korytarze. Najlepszym projektem miękkim okazała się impreza „Bajeczne mikołajki w Ekonomiku”, zorganizowana w szkole po raz pierwszy, ale jak twierdzą uczniowie na pewno nie ostatni. Na ich finalizację Ekonomik otrzymał od realizującego projekt Stowarzyszenia Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej, dzięki dofinansowaniu z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności, siedem tysięcy złotych.
Zmarła Zofia Tyszka
W wieku 90 lat zmarła Zofia Tyszka (1932-2022), emerytowana nauczycielka, harcerka i wieloletni członek Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Ostatnia próba przed nową maturą
Od języka polskiego rozpoczął się w poniedziałek cykl matur próbnych. To ostatni sprawdzian przed majową maturą. W roku 2023 uczniowie będą zdawali matury wg nowej formuły, o czym na wspólnej konferencji poinformowali wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski i dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej Agnieszka Muzyk.
Akademia Emocji i Motywacji dzięki Szkolnemu Budżetowi Obywatelskiemu
Uczniowie Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego już zagłosowali w Szkolnym Budżecie Obywatelskim. Projektem miękkim realizowanym w tej placówce będzie cykl spotkań edukacyjnych pod hasłem Akademia Emocji i Motywacji, które pomogą młodzieży lepiej radzić sobie z emocjami, stresem oraz wzmocnią jej pewność siebie i odporność psychiczną. Na realizację projektu szkoła otrzyma dwa tysiące złotych od realizującego projekt SBO Stowarzyszenia Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej.
Zwycięzcy w konkursie Food Expert
Gabriela Żebrowska z Ostrołęki. zwyciężyła w Konkursie Wiedzy o Bezpieczeństwie i Certyfikacji Żywności „Food Expert”, zorganizowany przez Wydział Informatyczno-Technologiczny ANS w Łomży.
Walki robotów na ziemi łomżyńskiej
Prawie 30 kilkuosobowych drużyn z województwa podlaskiego i mazowieckiego rywalizowało w Łomży w konkursach robotów mobilnych i sterowalnych. - Pierwszy raz w życiu bierzemy udział w takich zawodach, żeby poznać ciekawych ludzi, nawiązać nowe kontakty i zobaczyć, w którą stronę podążają nowe technologie – mówi Jarosław Makarewicz, nauczyciel matematyki i informatyki w Szkole Podstawowej w Klembowie.
Młodych pomysł na biznes
Młodzi ludzie mogą zdobyć nawet 5 tys. zł. Warunkiem jest napisanie biznesplanu i przekonanie komisji, że to innowacyjny pomysł. Czas składania projektów upływa z końcem stycznia 2023 roku.
„Mechaniak” ma boisko i 4-torową bieżnię okrężną 200 m
- Zakończyła się budowa naszej Szkoły, która w to miejsce przeniosła się do nowego budynku w 1996 roku – mówi z satysfakcją i radością Jacek Kocoń, dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 w Łomży. W poniedziałkowe, przymrozkowate popołudnie, symbolicznie otwarto boisko piłkarskie z polem do gry 56 m na 26 m i nawierzchnią ze sztucznej trawy na 4 cm.
I LO już zyskało dzięki Szkolnemu Budżetowi Obywatelskiemu
Rozpoczynający się w najbliższy poniedziałek tradycyjny Tydzień Kultury Uczniowskiej w I Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki będzie jeszcze ciekawszy. Stanie się tak dzięki udziałowi szkoły w Szkolnym Budżecie Obywatelskim, realizowanym przez Stowarzyszenie Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej. Uczniowie gremialnie zagłosowali na projekt dotyczący tego wydarzenia, dzięki czemu w tzw. działaniu miękkim otrzymają na jego realizację dwa tysiące złotych. – Było to oczywiste, że coś tak ważnego przejdzie, ponieważ to wydarzenie jest organizowane w naszej szkole co roku i za każdym razem idzie na nie bardzo dużo pieniędzy – mówi Sebastian Kozikowski. – Dlatego możliwość pozyskania środków ze Szkolnego Budżetu Obywatelskiego w pewien sposób pomaga nam rozwijać szkołę, a do tego uatrakcyjnić tę imprezę.
Czy zabronisz dziecku codziennej gry w zabijanie...?
- Internet od dawna nie jest sferą wolności. On co najwyżej pozoruje wolność – twierdzi doktor hab. Krzysztof Wielecki z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Wychowywać realnie w konfrontacji ze światem wirtualnym jest coraz trudniej, o czym na co dzień przekonują się rodzice i nauczyciele. Socjolodzy i pedagodzy wygłosili pogadanki w Akademii Nauk Społecznych w Łomży, m.in., o konsekwencjach gier w zabijanie i ze wstawiania zdjęć na fb dla rozwoju dzieci i młodzieży. Naukowcy łatwych recept nie dawali, stawiając wiele zagadnień w świetle do namysłu.
„Czytanie na śniadanie” ma 15 lat
Początki nie były łatwe – na pierwszym spotkaniu z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia w Oddziale dla Dzieci przed 15 laty było tylko jedno dziecko. Obecnie adresowane do najmłodszych, którzy jeszcze nie chodzą do przedszkola, „Czytanie na śniadanie” cieszy się już znacznie większym zainteresowaniem i odbywa się co czwartek w aż trzech placówkach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Łomży. Jubileuszowe spotkanie miało miejsce w Filii nr 6, a poprowadziła je Żaklina Olchowik, zabierając malutkie i kilkuletnie dzieci do magicznego świata muzyki.
Piątka stypendystów marszałka z Łomży
Pięćdziesięciu jeden uczniów otrzymało stypendia Zarządu Województwa Podlaskiego (po 4 tysiące zł) za wybitne osiągnięcia w nauce w roku szkolnym 2021/2022. Członek zarządu województwa Marek Malinowski wręczył dyplomy stypendystom, wśród których są obywatele Łomży i regionu: Mateusz Chludziński, Hubert Chrostowski, Michał Marcińczyk, Adam Niemyjski, Zuzanna Poteraj.
106 Laureatek i Laureatów stypendiów Miasta Łomża
Hala Kultury gościła w piątkowe popołudnie stypendystów naukowych, sportowych, edukacyjnych, czyli uczennice i uczniów, którzy w 100 procentach zasłużyli na to podziękowanie, co motywuje do rozwoju, pogłębiania wiedzy, wygrywania konkursów i olimpiad przedmiotowych oraz zdobywania medali. Rozmawiamy w hallu ze stypendystami: zgodnie stwierdzą, że zasłużyli w 100 procentach.
Wychowanie w świecie wirtualnym
Akademia Nauk Stosowanych w Łomży zaprasza na konferencję „Wychowanie w świecie wirtualnym”, której celem jest wspomaganie nauczycieli oraz rodziców w pozyskiwaniu kompetencji pedagogicznych potrzebnych do realizacji procesu wychowawczego w przestrzeni wirtualnej. Jak pedagogicznie surfować po Internecie z młodymi ludźmi – opowiedzą naukowcy, którzy zajmują się tematyką hybrydalnej rzeczywistości, związkami pomiędzy światem realnym a wirtualnym. Konferencja odbędzie się 24 listopada, start o godz. 16.30 w ANSŁ (aula 315, ul. Akademicka 14).
Mechaniak dostrzega pozytywy Szkolnego Budżetu Obywatelskiego
Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego równie aktywnie, podobnie jak trzy pozostałe uczestniczące w projekcie szkoły, włączył się w działania w ramach Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. – Uważam, że jest to fajna akcja, bo można zdobyć dodatkowe pieniądze, które można na coś przeznaczyć – podkreśla uczennica 1 klasy Katarzyna Przytuła. Dzięki realizowanemu przez Stowarzyszenie Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej, sfinansowanemu przez Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności, projektowi szkoła zyska aż siedem tysięcy złotych, które będzie mogła przeznaczyć na realizację najlepszych pomysłów, zgłoszonych i wybranych przez samych uczniów.