„Mała” obwodnica Łomży czeka na decyzję wojewody
W poniedziałek do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID dla południowej części obwodnicy Łomży. To tzw. zadanie nr 3 łomżyńskiej części Via Baltica, czyli budowa drogi ekspresowej S61 na odcinku „węzeł Łomża Południe” (z węzłem) do „węzeł Łomża Zachód” (bez węzła), wraz z budową łącznika do drogi Łomża – Zambrów. Teoretycznie ten odcinek obwodnicy powinien zostać ukończony do października 2020 roku.
Obiekty inżynierskie południowej części obwodnicy Łomży
Kończą się prace planistyczne południowej części obwodnicy Łomży. Chodzi o krótki, 7,2 km, odcinek S61 od węzła „Łomża Południe” w okolicach wsi Boguszyce w kierunku wsi Sierzputy Młode, gdzie przyszła Via Baltica ma przecinać się z drogą Łomża – Ostrołęka, oraz tzw. „łącznik” S61 z drogą Łomża – Zambrów. Drogowcy zapowiadają, że jeszcze w tym miesiącu ma być złożony do wojewody podlaskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. Na jej podstawie będą mogły rozpocząć się prace i wywłaszczenia przejmowanych pod drogę gruntów.
Obwodnica Łomży w wykopie?
Zlecona do budowy obwodnica Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 jest jeszcze na etapie planowania. Większą jej część ma zbudować włoska firma Toto Costruzioni. Obwodnica miałaby przechodzić m.in. pomiędzy Starymi Kupiskami i Nowymi Kupiskami, przy czym dotychczas planowano, że ekspresówka zostanie poprowadzona górą nad drogą wojewódzką nr 645 Łomża - Nowogród. Teraz Toto Costruzioni proponuje poprowadzenie S61 dołem.
GDDKiA potwierdza opóźnienia na Via Baltica
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdza nasze wczorajsze informacje odnośnie opóźnień w uzyskiwaniu tzw. ZRID-ów na dwa pierwsze odcinki łomżyńskiej części Via Baltica. - Rzeczywiście Wojewoda zażądał uzupełnienia różnych braków formalnych, ale w szczególności ostatecznych zgód wodnoprawnych m.in. na usługi wodne - szczególne korzystanie, których dotychczas żądano na późniejszym etapie – podaje Rafał Malinowski rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA dodając, że aktualny planowany termin uzyskania ZRID dla obu odcinków to drugi kwartał roku.
Drogowcy z Via Baltica utknęli... w planach
31. października 2017 roku w Łomży, w obecności ministra Andrzeja Adamczyka, podpisano pierwsze umowy na realizację łomżyńskiej części drogi ekspresowej S61, czyli Via Baltica. Dotyczyły one odcinków od Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna. Pierwszy ma zbudować firma Strabag, drugi Budimex. Obie w ciągu 15 miesięcy miały zaprojektować odcinki drogi i uzyskać od wojewody podlaskiego prawomocną decyzję administracyjną ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Termin mija w tym miesiącu, ale... „wnioski nie są procedowane” - podaje rzecznik wojewody Anna Dzierszko.
Ruszają prace nad uekspresowieniem obwodnicy Szczuczyna
To będzie pierwszy ekspresowy odcinek łomżyńskiej części Via Baltica. W ubiegłą środę wojewoda podlaski wydał decyzję ZnRID na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna, a dziś oficjalne przekazanie placu budowy i pierwsze wbicie łopat. Ekspresowa obwodnica Szczuczyna powinna być gotowa wiosną 2020 roku.
Za trzy lata ma być obwodnica Łomży i cała Via Baltica
- Bardzo się cieszę, że wreszcie doczekaliśmy tego dnia, kiedy finalizujemy umowy na realizację Via Baltica – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przed podpisaniem dokumentu przez przedstawicieli GDDKiA i włoskiej firmy Toto Costruzioni na realizację tzw. zadania nr 4 łomżyńskiej części trasy ekspresowej S61. - Umowa na projekt i budowę blisko 13-kilometrowej obwodnicy Łomży oznacza, że w realizacji jest ponad 200 km drogi ekspresowej S61. Podpisany w czwartek w Łomży kontrakt opiewa na ponad 525,6 mln zł, a ten fragment Via Baltica jest ostatnim zlecanym do budowy. To międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie z zachodnią Europą. - 15 październik 2021 rok to wynikający z umowy termin realizacji tego odcinka – mówił Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA, który koordynuje budowę 9 z 11 odcinków Via Baltica.
ZnRID na drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna
Wojewoda podlaski wydał w środę zgodę na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S-61. Wniosek o wydanie decyzji ZnRID składała w imieniu GDDKiA firma Polaqua, która zbudowała pierwszą jezdnię i teraz realizuje także tę inwestycję w systemie projektuj i buduj.
Podpiszą umowę na obwodnicę Łomży
W czwartek GDDKiA ma podpisać umowę na zaprojektowanie i zbudowanie większości obwodnicy Łomży. Zlecenie na ponad 525 milionów złotych ma otrzymać włoska firma TOTO Contruzioni. To ostatni odcinek ekspresowej Via Baltica, na którego realizację drogowcy będą podpisywali umowę. Zgodnie z planem cała obwodnica i ekspresówka z Łomży do Warszawy i na Litwę ma być gotowa do końca 2021 roku.
Włosi „zdobywają” gwarancję bankową na obwodnicę Łomży
Prawdopodobnie w drugi poniedziałek października zostanie podpisana umowa na zaprojektowanie i zbudowanie 13 km ekspresowej obwodnicy Łomży. To tzw. zadanie nr 4 łomżyńskiej części Via Baltica i jednocześnie ostatnie brakujące na całej nowej drodze S61. Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA poinformował, że włoska firma TOTO Contruzioni, której ofertę za najkorzystniejszą uznano trzy miesiące temu, jest na etapie „zdobywania gwarancji bankowej”.
Czekają na decyzję Włochów
Drogowcy mają nadzieję, że we wrześniu uda się podpisać umowę na „dużą” obwodnicę Łomży, czyli ostatni fragment Via Baltica. To odcinek drogi ekspresowej S61 od długości 13 km od węzła Łomża Zachód po węzeł Kolno wraz z nowym mostem przez Narew. Bez niego cała ekspresówka byłaby ułomna, bo nie mogłyby nią przejechać najcięższe samochody. Wybrana za trzecim razem firma TOTO Contruzioni, której oferta przeszła tzw. kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych, otrzyma od GDDKiA informację o możliwości podpisania umowy wartej ponad pół miliarda złotych.
Via Baltica prawie w komplecie
Olsztyński oddział GDDKiA podpisał w poniedziałek umowę na budowę ok. 23 km dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S61 ze Szczuczyna do Ełku. Za 700 mln zł ma ją zrealizować konsorcjum austriackiej firmy PORR i Unibep z Bielska Podlaskiego. To trzeci z ełckich odcinków Via Baltica i ostatni ze zlecanych do realizacji na trasie z Łomży w kierunku Litwy. Wcześniej podpisano umowy na odcinki Via Baltica z Łomży od Ostrowi Mazowieckiej i jedynym brakującym dziś fragmentem pozostaje... obwodnica Łomża.
Dopinają Via Baltica
W czwartek olszyński oddział GDDKIA podpisał umowę na budowę drugiego z trzech ełckich odcinków drogi ekspresowej S61. Dziś także potwierdziła się wiadomość, że firma skarżąca dokonany przez białostocki oddział GDDKiA trzeci wybór najkorzystniejszej oferty na zaplanowanie i zbudowanie 13-kilometrowego odcinka ekspresowej obwodnicy Łomży, wycofała skargę. - Teraz oferta firmy TOTO Contruzioni trafi do tzw. kontroli uprzedniej w Urzędzie Zamówień Publicznych i po niej będziemy mogli podpisywać umowę na ostatni odcinek Via Baltica w województwie podlaskim – mówi Rafał Malinowski z GDDKiA.
Budimex nie chce kontraktu na Via Baltica ze Szczuczyna do Raczek
Budimex odmówił podpisania umowy na projektowanie i zbudowanie odcinka drogi ekspresowej S61 od Szczuczyna do Ełku. Wcześniej z tego kontraktu zrezygnowała Polaqua. Teraz olsztyński oddział GDDKiA ogłosił, że wobec tego najkorzystniejszą ofertą jest ta złożona przez konsorcjum austriackiej firmy PORR i Unibep. To ostatnia oferta jaka została w przetargu, który drogowcy ogłaszali ponad dwa lata temu.
Gra z GDDKiA o 200 milionów i obwodnicę Łomży...
Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło odwołanie od dokonanego po raz trzeci wyboru najkorzystniejszej oferty w ogłoszonym ponad rok temu przetargu na realizację tzw. „zadania nr 4” łomżyńskiej części Via Baltica. Sprawę ponownie będzie musiała rozpatrzyć Krajowa Izba Odwoławcza, a to oznacza, że nie wiadomo kiedy będzie podpisanie umowy na zaplanowanie i zbudowanie większości obwodnicy Łomży.
Kolejny odcinek S61 ma wykonawcę
Budimex SA został wykonawcą ok. 20-kilometrowego fragmentu Via Baltica w okolicach Ełku od węzła Wysokie do Raczek. Umowę podpisano w środę. Wartości kontraktu to 484,3 mln zł. GDDKiA informuje, że do domknięcia ponad 200-kilometrowej S61 brakuje jeszcze umów z wykonawcami trzech kontraktów w tym większości obwodnicy Łomży. - W ciągu kilku tygodni wszystkie odcinki tego szlaku zostaną zakontraktowane - zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który był obecny przy podpisaniu umowy na pierwszy z trzech ełckich odcinków Via Baltica.
Dołożą 4 cm betonu na Via Baltica!
Może wydawać się, że to... dziwne. I faktycznie takim było, przede wszystkim dla specjalistów projektujących nową ekspresową drogę S61. Z sześciu jej łomżyńskich odcinków, od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn, pięć miało być zbudowanych w najwyższej kategorii drogowej KR7, a jeden – w środku – w kategorii KR6. Dlaczego? - Wynikało to z niepełnych analiz ruchu wykorzystywanych na etapie tworzenia koncepcji programowych – tłumaczy Rafał Malinowski, rzecznik prasowy GDDKiA w Białymstoku. Zapewnia też, że wykonawca tego odcinka Via Baltica przeprojektuje drogę do kategorii KR7.
Obwodnicę zbuduje nam włoska TOTO?
Włosi z Impresa Pizzarotti nie chcieli budować obwodnicy Łomży, ale chcą budować ją włosi z TOTO Contruzioni. Białostocki oddział GDDKiA po raz trzeci wybrał najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym ponad rok temu przetargu na realizację tzw. „zadania nr 4” łomżyńskiej części Via Baltica. To zaprojektowanie i zbudowanie odcinka 13 km ekspresowej obwodnicy Łomży wraz z nowym mostem przez Narew oraz obwodnicy Piątnicy w ciągu drogi krajowej nr 64. Tym razem za najkorzystniejszą uznano ofertę włoskiej firmy TOTO Contruzioni, która była o ok. 80 mln zł droższa od oferty Impresy.
Wykonawcy na Via Baltica ze Szczuczyna do Raczek
Budimex ma zaprojektować i zbudować odcinki drogi ekspresowej S61 od Szczuczyna do Ełku i od wsi Wysokie do Raczek. Oferty firmy jako najkorzystniejsze na te zadania wybrał olszyński oddział GDDKiA. Poinformował także, że firma Polaqua uchyliła się od zawarcia umowy na realizację drogi od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie wobec tego za najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum, którego liderem jest Trakcja PRKiI. Póki co brakuje tylko wykonawcy na kluczowe zadanie nr 4 łomżyńskiej części Via Baltica, czyli większość obwodnicy Łomży z nowym mostem przez Narew.
Via Baltica z dotacji UE i kredytu EBI
Bank Gospodarstwa Krajowego pozyskał 500 mln euro kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Pieniądze będą przeznaczone na budowę odcinków drogi ekspresowej S61 Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę do granicy państwa z Litwą w Budzisku - poinformował BGK zaznaczając, że kredyt zasili Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), z którego finansowana jest budowa i przebudowa dróg krajowych w Polsce, w szczególności budowa tras szybkiego ruchu: autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic miast.