Drugi przetarg na Via Baltica do Ostrowi Mazowieckiej
W 2023 roku w okolicy Ostrowi Mazowieckiej powinno być zbudowane połączenie łomżyńskiej Via Baltica z drogą ekspresową S-8 Warszawa – Białystok. GDDKiA we wtorek poinformowała o przesłaniu do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej drugiego przetargu na realizację tzw. zadania nr 1 łomżyńskiej części drogi ekspresowej S-61 czyli od węzła Podborze do węzła Śniadowo. Obejmie ona 19,4 km drogi ekspresowej S-61 oraz 3 km drogi ekspresowej S-8. W maju GDDKiA argumentując opóźnieniami w realizacji zadania odstąpiła od zawartej na początku 2018 roku umowy z firmą Rubau. Teraz zapowiada, że jeszcze w tym roku planuje podpisać umowę z nowym wykonawcą.
Budowę Via Baltica do Łomży można zaczynać
9. grudnia 2020 roku – to według wyliczeń Wojciech Borzuchowskiego, dyrektora białostockiego oddziału GDDKiA, termin ukończenia prac przy budowie odcinka Via Baltica od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” (bez węzła). W poniedziałek Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski, podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na ten odcinek drogi ekspresowej S-61. To pierwszy z sześciu odcinków łomżyńskiej części Via Baltica, który doczekał się formalnego pozwolenia na rozpoczęcie prac drogowych. - To decyzja na którą czekaliśmy, my mieszkańcy powiatu łomżyńskiego, od wielu, wielu lat – mówił Lech Szabłowski, starosta łomżyński.
Zezwolenie na budowę pierwszego z łomżyńskich odcinków Via Baltica
- W poniedziałek (12.08) o godz.11.00 wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisze ZRID, który obejmie budowę drogi ekspresowej S-61 na odcinku: węzeł „Śniadowo” - węzeł „Łomża Południe” (bez węzła) - poinformowała Anna Dzierszko, rzecznik prasowy wojewody. To pierwszy z sześciu odcinków łomżyńskiej części Via Baltica, który otrzyma decyzję ZRID. Zadanie realizuje firma POLAQUA. Za 17-kilometrów ekspresówki ma otrzymać 380 milionów złotych.
„Wykopki“ archeologiczne przed budową Via Baltica
Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zlecił wykonanie ratowniczych archeologicznych badań wykopaliskowych dla trzech pierwszych odcinków łomżyńskiej części Via Baltica. Prace pochłoną około 1,5 mln zł.
Drugi przetarg na Via Baltica Suwałki – Budzisko
GDDKiA poinformowała o ponownym ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 od końca obwodnicy Suwałk do przejścia granicznego z Litwą w Budzisku. Zapowiada też, że wkrótce będzie ponowny przetarg na odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej w kierunku Śniadowa. W obu przypadkach GDDKiA wypowiedziała umowy dotychczasowym wykonawcom w maju i czerwcu tego roku.
Budowa Via Baltica zacznie się jeszcze w wakacje?
Być może jeszcze pod koniec sierpnia zorganizowane będzie uroczyste „wbicie łopaty”, czyli symboliczne rozpoczęcie budowy pierwszego z odcinków łomżyńskiej części Via Baltica. Jak wcześniej informowaliśmy, drogowcy liczą, że do połowy sierpnia zostaną wydane urzędowe decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na pierwsze trzy odcinki drogi ekspresowej S-61 w okolicy Łomży. Decyzje ZRID mają mieć rygor natychmiastowej wykonalności, a to oznacza, że roboty drogowe powinny rozpocząć się niemal natychmiast. Na to liczą drogowcy, którzy już w okolicach Stawisk zgromadzili materiały i urządzenia do budowy Via Baltica a także politycy, którzy na tej inwestycji mogliby poprowadzić swoją kampanię wyborczą przed październikowymi wyborami do Sejmu i Senatu RP.
Pierwsze ZRID na łomżyńską Via Baltica za miesiąc?
Prawdopodobnie za miesiąc zostaną wydane decyzje o ze zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczące pierwszych z łomżyńskich odcinków drogi ekspresowej S-61. Chodzi od dwa „północne” odcinki od Kisielnicy do Szczuczyna oraz jeden południowy od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”. W sumie mają nieco ponad 50 km długości i - jeśli nie będzie jakichś dodatkowych niespodzianek - powinny być gotowe w pierwszym półroczu 2021 roku.
Kolejny wykonawca Via Baltica wyrzucony
GDDKiA poinformowała o odstąpieniu od umowy z firmą Impresa Pizzarotti, która była wykonawcą „ostatniego” odcinka drogi ekspresowej S61 Via Baltica: Suwałki – Budzisko. Niespełna miesiąc temu firma odebrała decyzję ZRID na budowę tego odcinka ekspresówki. „Na S61 Suwałki - Budzisko Wykonawca nie przystąpił jeszcze do „widocznej dla kierowców” realizacji kontraktu, tj. do prowadzenia robót budowlanych, a jego zaniechania w kwestii realizacji zapisów umowy miały miejsce jeszcze na etapie projektu i uzyskania niezbędnych zezwoleń do właściwej realizacji inwestycji - podała GDDKiA zaznaczając, że „po wielokrotnych wezwaniach firmy Impresa Pizzarotti, do rzetelnej i zgodnej z podpisaną umową realizacji kontraktu(...) podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z Wykonawcą tej inwestycji.
Mają zbudować obwodnicę Łomży, właśnie zeszli z budowy ekspresówki do Poznania
Włoska firma Toto Costruzioni, która ma zaprojektować i zbudować większość obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61Via Baltica, zeszła z prowadzonej od kilku lat budowy odcinka S5 w okolicach Poznania. Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKIA potwierdza, że to ta sama firma, ale na razie nie wiadomo czy są jakieś powody, żeby martwić się o realizację przez Włochów naszej inwestycji.
ZRID na północny odcinek Via Baltica. Cała „powinna powstać do 2022 r.”
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał w poniedziałek zgodę na budowę drogi ekspresowej S-61 na odcinku koniec obwodnicy Suwałk – granica państwa Budzisko. To najbardziej na północy wysunięty odcinek międzynarodowej trasy Via Baltica o długości ok. 24 km. Wykonawcą jest włoskie konsorcjum Impresa Pizzarotti. - "Łącznie Via Baltica, jako całość, powinna powstać do 2022 r. Wszystko na to wskazuje" - mówił Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA.
GDDKiA zapewnia, że Via Baltica chce zbudować jak najszybciej
- Obecnie realizujemy działania pozwalające nam jak najszybciej zrealizować tę inwestycję przy zachowaniu najwyższego, możliwego poziomu jakości, tak aby udostępnić trasę w podobnym czasie co pozostałe fragmenty Via Baltica – zapewnia Rafał Malinowski z białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pytany o kolejne działania jakie ma podjąć administracja drogowa po odstąpieniu od umowy z firmą RUBAU Polska. To ona miała zaprojektować i zbudować pierwszy odcinek łomżyńskiej części drogi ekspresowej S-61 od Ostrowi Mazowieckiej w kierunku Łomży.
Wyleciał pierwszy wykonawca z Via Baltica
Po wielokrotnych wezwaniach Generalnego Wykonawcy, firmy Rubau Polska Sp. z o.o., do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów na odcinkach S7 węzeł Warszawa Lotnisko - węzeł Lesznowola (woj. mazowieckie) oraz S61 Podborze - Śniadowo (woj. mazowieckie/podlaskie) GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z wykonawcą tych inwestycji - czytamy w komunikacie GDDKiA. To drugie zadanie to pierwszy odcinek łomżyńskiej Via Baltica. Kontrakt opiewał na niemal 480 milionów złotych.
Via Baltica będzie później
Pierwsze umowy na zaprojektowanie i zbudowanie dwóch północnych odcinków łomżyńskiej części Via Baltica podpisywano w październiku 2017 roku. Dotyczyły one drogi od Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna. Zgodnie z pierwotnym planem oba odcinki ekspresowej S-61 powinny być już budowane. Niestety nikt niczego nie buduje, bo wciąż nie ma pozwolenia. Póki co drogowcy weryfikują harmonogram budowy Via Baltica. Optymistyczne „założenia”, wskazują, że pierwszymi odcinkami ekspresówki zamiast z wakacji 2020 roku, będziemy mogli pojechać na wakacje 2021 roku. Terminu budowy ostatniego nikt nie chce nawet oszacować.
Pontonowy most na Via Baltica
Planowana do budowy droga ekspresowa S61 zwana Via Balticą musi być gotowa do końca 2021 roku. Drogowcy ciągle jeszcze wierzą, że harmonogramu uda się dotrzymać... prawie wszędzie i do Łomży ekspresowo będzie można dojechać od strony Warszawy i Ełku. Problemem pozostaje obwodnica Łomży z nowym mostem przez Narew. Niektórzy z drogowców przyznają, że aby ją zbudować w terminie musiałby wydarzyć się prawdziwy cud. Właśnie wymyślono jak połączyć oba odcinki tak, aby mogły nimi jeździć wielkie ciężarówki, dla których oba istniejące łomżyńskie mosty są za słabe. Z pomocą ma przyjść... wojsko.
Budowlańcy na obwodnicy
Po zimowej przerwie wznowiono prace przy budowie drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna. To pierwszy – i jak dotychczas jedyny budowany - odcinek tzw. łomżyńskiej części Via Baltica. Zgodnie z planami drogowców mierząca około 6,5 km obwodnica Szczuczyna prawdziwą drogą ekspresową miałaby się stać za rok, a pozostałe odcinki łomżyńskiej części S61 miałaby zostać zbudowane w niespełna dwa lata.
Najważniejszy węzeł „Podborze”
To będzie największy węzeł drogowy w regionie. W pobliżu Ostrowi Mazowieckiej droga ekspresowa S8 połączy się z drogą ekspresową S61. Drogowcy z firmy RUBAU, która otrzymała zlecenie z GDDKiA na realizację tzw. zadania nr 1 łomżyńskiej części Via Baltica, pokazali szczegółowy projekt „węzła Podborze” i blisko 20 km ekspresówki w kierunku Łomży. Zaplanowano około 40 obiektów inżynierskich: 4 mosty, 21 wiaduktów, 6 przejść dla zwierząt i 10 innych oraz dwa MOP-y kategorii I.
„Mała” obwodnica Łomży czeka na decyzję wojewody
W poniedziałek do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID dla południowej części obwodnicy Łomży. To tzw. zadanie nr 3 łomżyńskiej części Via Baltica, czyli budowa drogi ekspresowej S61 na odcinku „węzeł Łomża Południe” (z węzłem) do „węzeł Łomża Zachód” (bez węzła), wraz z budową łącznika do drogi Łomża – Zambrów. Teoretycznie ten odcinek obwodnicy powinien zostać ukończony do października 2020 roku.
Obiekty inżynierskie południowej części obwodnicy Łomży
Kończą się prace planistyczne południowej części obwodnicy Łomży. Chodzi o krótki, 7,2 km, odcinek S61 od węzła „Łomża Południe” w okolicach wsi Boguszyce w kierunku wsi Sierzputy Młode, gdzie przyszła Via Baltica ma przecinać się z drogą Łomża – Ostrołęka, oraz tzw. „łącznik” S61 z drogą Łomża – Zambrów. Drogowcy zapowiadają, że jeszcze w tym miesiącu ma być złożony do wojewody podlaskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. Na jej podstawie będą mogły rozpocząć się prace i wywłaszczenia przejmowanych pod drogę gruntów.
Obwodnica Łomży w wykopie?
Zlecona do budowy obwodnica Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 jest jeszcze na etapie planowania. Większą jej część ma zbudować włoska firma Toto Costruzioni. Obwodnica miałaby przechodzić m.in. pomiędzy Starymi Kupiskami i Nowymi Kupiskami, przy czym dotychczas planowano, że ekspresówka zostanie poprowadzona górą nad drogą wojewódzką nr 645 Łomża - Nowogród. Teraz Toto Costruzioni proponuje poprowadzenie S61 dołem.
GDDKiA potwierdza opóźnienia na Via Baltica
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdza nasze wczorajsze informacje odnośnie opóźnień w uzyskiwaniu tzw. ZRID-ów na dwa pierwsze odcinki łomżyńskiej części Via Baltica. - Rzeczywiście Wojewoda zażądał uzupełnienia różnych braków formalnych, ale w szczególności ostatecznych zgód wodnoprawnych m.in. na usługi wodne - szczególne korzystanie, których dotychczas żądano na późniejszym etapie – podaje Rafał Malinowski rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA dodając, że aktualny planowany termin uzyskania ZRID dla obu odcinków to drugi kwartał roku.