Via Baltica - nie tędy droga!
Protest przeciwko niszczeniu Zielonych Płuc Polski Kwadrans po ósmej rano aktywiści Greenpeace’u wspięli się na dach budynku Ministerstwa Infrastruktury i rozwiesili transparent z hasłem „NIE NISZCZCIE ZIELONYCH PŁUC POLSKI”. W pokojowym, międzynarodowym proteście bierze udział prawie 30 osób z Polski, Austrii, Węgier i Holandii. Jest to pierwsza tego typu akcja organizowana przez polskie biuro Greenpeace’u, które zostało otwarte zaledwie pół roku temu. Protest ten jest kolejnym etapem starań ekologów o niedopuszczenie do budowy drogi ekspresowej „Via Baltica” przez bezcenne pod względem przyrodniczym tereny północno-wschodniej Polski, chronione zarówno prawem Polskim jak i międzynarodowym.
Ostrołęccy radni walczą o Via Baltikę ...przez Łomżę
Radni powiatu ostrołęckiego włączyli się do dyskusji o przebiegu trasy Via Baltica. Podczas ostatniej sesji uzgodnili i wysłali do Ministerstwa Infrastruktury pismo w którym opowiadają, za przebiegiem trasy: Augustów - Łomża – Ostrołęka - Warszawa. To jeden z trzech rozważanych obecnie w Ministerstwie wariantów przebiegu międzynarodowej trasy szybkiego ruchu.
Via Baltica – może jednak przez Łomżę?
Nie tak dawno dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tadeusz Topczewski w białostockiej prasie ogłosił: “podjęliśmy męską decyzję, w przyszłym roku zaczynamy modernizować istniejącą drogę numer 8. Pewnie znowu powstanie awantura, że wytniemy parę krzaków.” (Gazeta Wyborcza 16.07.2004) Dyrektor mówił – przynajmniej w gazecie – że to długo odwlekany początek budowy Via Baltica.
Via Baltica: najpierw analizy, potem decyzje
W dniu 3 sierpnia br. w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie odbyło się kolejne posiedzenie komisji przetargowej ds. przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko drogi Via Baltica. Członkowie komisji po raz kolejny potwierdzili, że trasa drogi Via Baltica nie została jeszcze przesądzona i ocena biorąca pod uwagę koszty środowiskowe oraz niezbędne działania minimalizujące negatywne oddziaływanie drogi na przyrodę Podlasia, będzie podstawą do podjęcia ostatecznej decyzji o przebiegu drogi. Proces oceny ma być zakończony do końca 2005r.
Via Baltica - Którędy na wschód - głos w dyskusji
Czy decyzja o przebiegu trasy szybkiego ruchu przez północno-wschodnią Polskę uwzględni potrzeby regionu? Łomża spiera się o to z Białymstokiem.
Czy nie ma ratunku dla podlaskiej przyrody?
WWF Polska Światowy Fundusz na Rzecz Przyrody oraz Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP) alarmują, że wybrany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a zaakceptowany przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Środowiska wariant przebiegu międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica** , zagraża najcenniejszym przyrodniczo obszarom Podlasia.
Greenpeace za łomżyńskim wariantem Via Balitica
Największa i najgłośniejsza organizacja ekologiczna świata włączyła się w batalię o przebieg Via Baltica. Ekolodzy z Greenpeace, podobnie jak ich koledzy z WWF (Światowego Funduszu na Rzecz Przyrody) uważają, że międzynarodowa trasa szybkiego ruchu musi ominąć cenne przyrodniczo tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego. Greenpeace znana jest z widowiskowych protestów w obronie barbarzyńsko zabijanych wielorybów, przykuwania się do wycinanych drzew w lasach Amazonii, czy blokowania ogromnych tankowców przewożących ropę naftową.