Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 16 października 2024 napisz DONOS@

Kolejny odcinek Via Baltica udostępniony kierowcom

Główne zdjęcie
Fot. GDDKiA

Kierowcy mogą już korzystać z 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki - Budzisko (granica polsko-litewska). Oddany do ruchu dziś 22 grudnia 2022 r. fragment S61 został zrealizowany w ramach międzynarodowego szlaku transportowego Via Baltica.

Z udziałem ministrów: infrastruktury Polski Andrzeja Adamczyka i transportu i łączności Litwy Mariusa Skuodisa otwarto nowy odcinek S61 między Suwałkami a przejściem granicznym w Budzisku.

Minister Andrzej Adamczyk mówił podczas otwarcia o determinacji rządu do budowy tej drogi i współpracy z sąsiadami. 

- Litwa także dostrzegła, że Via Baltica jest szczególnie istotna dla rozwoju gospodarczego naszego regionu Europy i intensywnie pracuje nad realizacją swojego odcinka tej trasy - mówił minister Adamczyk.

- W tym roku udostępniliśmy kierowcom ponad 47 km trasy Via Baltica. To dzisiejszy odcinek i oddany we wrześniu ponad 23-kilometrowy fragment Szczuczyn - Ełk Południe. Kolejne trzy odcinki Via Baltica o łącznej długości 55 km są w realizacji. W przyszłym roku ukończymy znaczą ich część, bo ponad 42 kilometry. Planujemy, że 2024 roku kierowcy przejadą już całą Via Batlicą na terenie Polski - dodawał Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA. 

Zakres prac 
Firma Budimex za około 1 mld zł wybudowała drogę ekspresową o przekroju dwujezdniowym, o długości ok. 24,2 km. Nawierzchnia wykonana jest z betonu cementowego i przystosowana do ciężkiego ruchu, obciążeń 11,5 tony/oś. Powstały na niej dwa węzły (Suwałki Północ i Szypliszki) oraz dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych: Żubryn Wschód i Zachód oraz Budzisko Wschód i Zachód.

W ramach zadania wybudowano 34 obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, estakady i przejścia dla zwierząt. Przebudowane zostały drogi (powiatowe i wojewódzka) krzyżujące się z drogą ekspresową. Oprócz jezdni głównych „eski”, w ramach zadania wykonana została sieć dróg dojazdowych obsługujących tereny przyległe.

Droga o znaczeniu europejskim i militarnym
Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) z państwami Europy Zachodniej. W Polsce kluczowym fragmentem tego szlaku, jest droga ekspresowa S61, która docelowo ma mieć około 220 km - od węzła Ostrów Mazowiecka Północ na drodze ekspresowej S8 przez Łomżę aż do Budziska. Oddany dziś do ruchu odcinek Suwałki - Budzisko wydłuża wcześniej oddane do użytku części S61. Kierowcy mogą już korzystać z prawie 70-kilometrowego fragmentu Via Baltica w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Kalinowo w rejonie Ełku do granicy z Litwą. Dostępny jest też kolejny długi, ponad 65-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Kolno i Ełk Południe, a także odcinek Śniadowo - Łomża Południe.

Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Łączna kwota dofinansowania dla całego odcinka S61 obwodnica Szczuczyna - granica państw wynosi ok. 1,6 mld zł. 

via1.JPG

- Biorąc pod uwagę rosyjską agresję przeciwko Ukrainie, Via Baltica ma jeszcze większe znaczenie we wspieraniu mobilności wojskowej. Droga S61 jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej łączącej Polskę z krajami bałtyckimi i zapewnia ciągłość Korytarza Sieci Bazowej Morze Północne - Bałtyk pomiędzy dwoma najbliższymi węzłami miejskimi po obu stronach polsko-litewskiej granicy. Modernizacja tego ważnego odcinka drogi przyczyni się również do ożywienia przewozów towarowych i pasażerskich, w regionie i poza nim, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa transportu drogowego i skróceniu czasu przejazdu - powiedział Olivier Silla, dyrektor ds. zrównoważonych sieci i inwestycji w Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) 

Co z obwodnica Łomży, kiedy będzie gotowa cała droga
Po oddaniu do ruchu odcinka S61 Suwałki - Budzisko w realizacji pozostaną jeszcze trzy części S61 o długości nieco ponad 55 km.

W przyszłym roku GDDKiA planuje udostępnić kierowcom blisko 23 km pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo (woj. warmińsko - mazurskie) oraz ok. 19,5 km od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do węzła Śniadowo (na styku woj. mazowieckiego i podlaskiego). Udostępniony zostanie również węzeł Łomża Zachód, a tym samym ok. 7 km trasy od węzła Łomża Południe.

Z harmonogramu wynika, że w połowie 2024 r. wykonawca obwodnicy Łomży (węzeł Łomża Zachód - węzeł Kolno) ma zapewnić przejezdność tego odcinka, czyli udostępnić do ruchu minimum jedną jezdnię (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej. To umożliwi nie tylko ominięcie Łomży, ale także przejechanie całej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska, co jest szczególnie ważne dla ruchu tranzytowego. 

Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno - z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą - planowany jest do oddania w połowie 2025 r. Wtedy też zakończy się budowa drogi ekspresowej S61, która na całej długości będzie drogą dwujezdniową.

źródło: GDDKiA

 

240729013428.gif
Foto: Fot. GDDKiA
Foto: Fot. Rafał Malinowski / GDDKiA

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę