DŚU „naszej” Via Baltica za 4 mln zł...
Niemal cztery miliony złotych ma kosztować opracowanie dokumentacji projektowej do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę Via Baltica na odcinku od Ostrwi Mazowieckiej przez Łomżę po Szczuczyn. Zlecenia nie dostanie ubiegające się o nie konsorcjum Scott Wilson, którego opracowanie sprzed dwóch lat doprowadziło do zmiany przebiegu Via Baltica z wariantu „białostockiego” na „łomżyński”, bo - jak podaje GDDKiA – zaproponowana przez konsorcjum cena była niemal dwa razy wyższa od wybranej oferty.
Już planują Via Baltica przez Łomżę...
Wczoraj w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku otworzono oferty na opracowanie dokumentacji projektowej do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) na budowę drogi ekspresowej S – 61 (Via Baltica) na odcinku Ostrów Mazowiecka - Łomża - Stawiski – Szczuczyn. - Sądzę, że dokumenty te będziemy mieć pod koniec listopada tego roku – mówił Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA. Z przedstawionego przez Doroszkiewicza harmonogramu wynika, że faktyczna budowa obwodnicy Łomży będącej w ciągu Via Baltica – jeśli będą pieniądze – mogłaby rozpocząć się w drugiej połowie 2013 roku. Wcześniej drogowcy planują budowę obwodnic Stawisk i Szczuczyna, bo ich finansowanie zapisane jest w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej.
Zabrali z S-8, ale nie wpisali S-61
Projekt „Budowa/Przebudowa drogi ekspresowej S8, odcinek Białystok – granica państwa” wypadł z listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zgodnie z uzasadnieniem zmian w październikowym rozporządzeniu rządu dotyczącym sieci dróg ekspresowych właśnie za te pieniądze miała być budowana droga ekspresowa S-61 czyli Via Baltica. Na razie jednak na liście projektów kluczowych POIS nie ma budowy S-61.
Obwodnica Augustowa będzie częścią Via Baltica przez Łomżę
„Papierowa” decyzja (rozporządzenie RM z 20 października 2009 roku) o budowie Via Baltica przez Łomżę powoli się materializuje. Pierwszym wymiernym tego przykładem jest „decyzja środowiskowa” wydana wczoraj przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Białymstoku w sprawie przebiegu obwodnicy Augustowa. Decyzja, która opatrzona jest rygorem natychmiastowej wykonalności, wyznacza przebieg obwodnicy w wariancie IIIA czyli z dala od chronionych torfowisk i jako część biegnącego przez Łomżę transeuropejskiego korytarza transportowego Via Baltica.
Zbudują Via Baltica w 10 lat?
Zakończenie budowy Via Baltica od Warszawy od przejścia granicznego w Budzisku ma nastąpić do 2020 roku. Taki czas realizacji ekspresowej drogi przez Łomżę wskazał Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, w pisemnej odpowiedzi udzielonej na pytanie posła Lecha Kołakowskiego.
Łomża już jest na szlaku Via Baltica
Podczas wtorkowego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Decyzja rządu kończy prace dotyczące wyznaczenia optymalnego wariantu przebiegu trasy Via Baltica w Polsce, zapoczątkowane w 2005 roku. Międzynarodowa trasa przebiega po śladzie: Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża – Ostrów Mazowiecka - Wyszków – Radzymin – Warszawa.
Na szlaku...
Zdaniem rządowych ekspertów w 2025 roku przez Łomżę będzie przebiegał jeden z trzech głównych szlaków tranzytowych w Polsce. Mapa prezentowana obok pochodzi z raportu „Polska 2030” . Celem dokumentu „jest wskazanie nowej busoli rozwoju kraju”.
Sejmik Podlaskiego: Ekspresówki Via Białystok...
Nie zmieniajcie przebiegu dróg ekspresowych, a Via Baltica przez Łomżę to mrzonki i jak rząd chce ją sobie budować to niech buduje – tak najkrócej można podsumować przyjęte dziś przez Sejmik Województwa Podlaskiego stanowisko, i towarzysząca mu dyskusję, w sprawie projektu rozporządzenia rządu zmierzającego do zmiany sieci dróg ekspresowych w województwie. Co prawda nikt nie mówił, że droga przez Łomżę jest niepotrzebna, ale w przyjętym stanowisku pojawia się ona dopiero w uzasadnieniu jako „uzupełnienie dotychczas przygotowywanej i realizowanej sieci dróg ekspresowych”. Przeciwko takiemu traktowaniu sprawy przeciwstawiali się radni z Łomży Jacek Piorunek i Marek Olbryś. Ten drugi, odpowiadając na zarzuty, że Łomża znowu się buntuje zamiast integrować, podkreślał że nie ma żadnego stanowiska Sejmiku, ani wspólnego stanowiska podlaskich parlamentarzystów, w sprawie przebiegu przez Łomżę drogi ekspresowej.
POdarowali nam Via Baltica...?
„To jest los na loterii. Teraz warto aby środowiska w Łomży zastanowiły się jak tę szansę wykorzystać.” Tak poseł Robert Tyszkiewicz mówił o projekcie rozporządzenia rządu zmieniającego przebieg dróg ekspresowych w Polsce, w którym zapisano, że Via Baltica poprowadzi przez Łomżę. - To jest gigantyczna inwestycja. W jakim czasie i jak ona zostanie zrealizowana tego nikt nie wie – odpowiadał oburzony Tyszkiewicz, gdy po jego stwierdzeniu, że „dla budowy „Via Carpatia” będzie powołana specjalna spółka”, zapytaliśmy czy wie coś o stworzeniu podobnej spółki aby wybudowano Via Baltica. Zdaniem posła projekt rozporządzenia „to kompromis dobry dla wszystkich”, a pytania o łomżyńską cenę tego kompromisu, to przejaw „malkontenctwa niektórych mediów”.
Projekt rozporządzenia RM: Via Baltica przez Łomżę
Na stronach internetowych Ministerstwa Infrastruktury opublikowano projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zgodnie z zapisami nowelizacji powstanie nowa droga ekspresowa S 61, biegnąca zgodnie ze wskazaniem wynikającym z raportu Scott Wilsona dla Via Baltica czyli przez Łomżę.
Marszałek Dworzański apeluje do premiera Tuska „nie przenoście Via Baltica"... (do Łomży?)
„Zmiany w przewidywanym dotychczas przebiegu głównych dróg krajowych (na terenie województwa podlaskiego – dop. red.) byłyby skrajnie niekorzystne dla naszego regionu, odcinając jego znaczne obszary od świata” - podaje Jan Kwasowski, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Podlaskiego, opisując jego apel do premiera w sprawie m.in. planowanej zmiany przebiegu Via Baltica. Jak podkreśla Kwasowski „Marszałek Jarosław Dworzański kończy swoje wystąpienie do Donalda Tuska gorącą prośbą o rezygnację z planowanej zmiany przebiegu dróg Via Baltica (...).”
„Odżywa” konflikt o Via Baltica
Wczoraj samorząd Augustowa, dziś Białegostoku apelują do premiera Donalda Tuska aby Via Baltica ominęła Łomżę, a przebiegała przez Białystok i Augustów. O wzmożonych zabiegach samorządowców tych miasta w związku z coraz częściej powtarzanymi informacjami, że Via Baltica miałaby przebiegać po szlaku wskazanym przez ekspertów z firmy Scott Wilson, informuje Polskie Radio Białystok.
ZOPI: obwodnica Łomży na zachodzie w 2015 roku
Zespół Opiniowania Projektów Inwestycyjnych przy białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarekomendował, aby obwodnica Łomży była realizowana w „wariancie I” czyli tzw. „dalekim zachodnim”. Jednym z argumentów za takim właśnie jej przebiegiem jest możliwość łatwego przerobienia tego wariantu pod potrzeby Via Baltica, gdyby rząd faktycznie uznał, że ta międzynarodowa trasa będzie przebiegała przez Łomżę. - Realnym terminem zakończenia budowy obwodnicy jest rok 2015 – mówił po posiedzeniu ZOPI Sławomir Topczewski, naczelnik wydziału dokumentacji GDDKiA w Białymstoku.
Droga ekspresowa przez Łomżę... ?
Obok S8 i S19 w województwie podlaskim powinna pojawić się jeszcze jedna ekspresówka S61. Jak podaje Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie instytucja ta „stoi na stanowisku, iż istnieje potrzeba przemodelowania układu dróg ekspresowych”. To reakcja GDDKiA na raport Scott Wilsona w sprawie I Pan Europejskiego Korytarza Transportowego zwanego umownie Via Baltica.
Greenpeace: Po Rospudzie czas na decyzję w sprawie Via Baltica
„Przyroda Doliny jest uratowana, a obwodnica Augustowa w końcu zostanie rozpoczęta. Mamy nadzieję, że już nigdy w Polsce podobna sytuacja się nie powtórzy a drogi będą powstawać z poszanowaniem prawa i przyrody” - powiedział Maciej Muskat, dyrektor Greenpeace Polska, komentując rządowe decyzje o budowie obwodnicy Augustowa przez Raczki. Greenpeace przypomina jednocześnie, że dotąd nie została podjęta decyzja w sprawie przebiegu całej trasy Via Baltica, pomiędzy Warszawą a granicą polsko-litewską, choć niedługo minie rok od przedstawienia zamówionego przez rząd raportu firmy Scott&Wilson.
Eksperci proponują: Via Baltica przez Łomżę już w 2020 roku!
Ekspercki projekt koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju do roku 2033 zakłada, że Via Baltica będzie przebiegała przez Łomżę. W porównaniu z ekspertyzą przygotowaną w ubiegłym roku przez firmę Scott Wilson z „ósemką” ma ona się łączyć w Zambrowie, a nie w Ostrowi Mazowieckiej.
Obwodnica przez Rospudę ostatecznie zatrzymana
Nie można budować obwodnicy Augustowa w projektowanym dotychczas przebiegu przez chroniony obszar Rospudy. Naczelnego Sądu Administracyjnego przestało ostatecznie istnieć pozwolenie na budowę, a sprawa wróciła do punktu wyjścia - podała Rzeczpospolita Wojewoda podlaski musi ponownie ocenić wniosek inwestora — Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad — i trasę obwodnicy w zgodzie z przepisami krajowymi i europejskimi — podkreślił sędzia NSA, Roman Hauser.
Co powie minister...
Raport firmy Scott Wilson odnośnie przebiegu trasy Via baltica trafił do Ministra Środowiska i Głównego Inspektora Sanitarnego. Zarówno minister jak i szef sanepidu mają zaopiniować dokument. Przypomnijmy eksperci międzynarodowej firmy uznali, że najlepszym wariantem dla przebiegu tej trasy byłyby tzw. „wariant nr 42” prowadzący od Suwałk, przez Ełk, Łomżę i Ostrów Mazowiecką. Jak podkreśla GDDKiA opinie Ministra Środowiska i Głównego Inspektora Sanitarnego mogą wpłynąć na ostateczny kształt dokumentu, na podstawie którego ostateczną decyzję o przebiegu trasy ma podjąć rząd.
Via Baltica będzie nasza?
Pracownicy firmy Scott Wilson mają przekazać dziś Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opracowanie pt. „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego”. Dokument, którego powstania zażądała od Polski Rada Europy, ma być podstawą do ostatecznego wyboru trasy, która przez północno-wschodnią część Polski będzie przebiegała tzw. Via Baltica. W projekcie dokumentu, przedstawianego podczas odbywających sie na przełomie maja i czerwca konsultacji społecznych, opracowujący go eksperci firmy Scott Wilson jako najlepszy wskazali tzw. „Wariant nr 42” prowadzący z Budziska do Suwałk, Ełku, Szczuczyna, Łomży, Ostrowi Mazowieckiej i Warszawy. Jak napisano, Via Baltica poprowadzona tą trasa „zapewnia obsługę podstawowych relacji międzynarodowych i docelowych do Polski”.
Via Baltica przez Łomżę „to piosenka przyszłości”
Choć raport firmy Scott Wilson odnośnie planowanego przebiegu trasy Via Baltica nie pozostawia złudzeń, że droga powinna przebiegać przez Łomżę, to jak się okazuje w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w dalszym ciągu mają na ten temat inne zdanie. - Droga przez Łomżę i Ełk to piosenka przyszłości - powiedział „Gazecie Wyborczej” Marek Rolla, szef biura studiów GDDKiA. - Kiedyś być może powstanie, ale dopiero, kiedy zapełni się droga przez Białystok i Augustów - dodał.