
Szkolny Budżet Obywatelski w Dobrzyjałowie
Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dobrzyjałowie to jedna z placówek oświatowych z gminy Piątnica, uczestniczących w kolejnej odsłonie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Realizowany przez Stowarzyszenie Sapere Aude projekt ma rozwijać wśród uczniów postawy obywatelskie, przedsiębiorczość, współodpowiedzialność i poczucie sprawczości, co da spore korzyści i teraz oraz w ich dorosłym życiu.
W tym roku Szkolny Budżet Obywatelski jest realizowany pod hasłem „Ciekawie? Zawsze, jak się da!”, dając szansę twórczego działania uczniom kolejnych szkół nie tylko w Łomży, ale również w Piątnicy, Drozdowie i Dobrzyjałowie.
– O możliwości przystąpienia do projektu Szkolny Budżet Obywatelski dowiedziałam się z mediów społecznościowych – mówi dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dobrzyjałowie Izabela Zapert. – Decyzja o przystąpieniu do niego nie była trudna, ponieważ dostrzegłam w nim realną szansę na rozwijanie postaw obywatelskich, przedsiębiorczości i współodpowiedzialności wśród uczniów. Jednocześnie inicjatywna ta wpisuje się w misję szkoły, którą jest wychowanie młodych ludzi w duchu zaangażowania, współpracy, a zwłaszcza troski o wspólne dobro. Decyzja o udziale w projekcie wynika również z przekonania, że szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy z poszczególnych przedmiotów, ale przede wszystkim miejsce kształcenia praktycznych umiejętności, takich jak planowanie, komunikacja czy podejmowanie odpowiedzialnych wyborów.
Projekt obejmuje nie tylko dzieci i młodzież, ponieważ przewidziane są również szkolenia dla nauczycieli, aby mogli lepiej wspierać uczniów w rozwijaniu obywatelskiej aktywności.
Będą to namacalne korzyści dla szkoły i dla uczniów; zarówno takie, które pojawią się niemal natychmiast, jak też w kontekście długofalowym, również w znaczeniu większej integracji wspólnoty szkolnej, to jest rodziców, uczniów i kadry.

– Jestem przekonana, że udział w projekcie przyniesie dla szkoły, uczniów i całej społeczności korzyści natychmiastowe, ale także długofalowe – podkreśla dyrektor Zapert. – Pierwsze efekty już są zauważalne. 3 października w większości klas odbyły się lekcje dotyczące budżetu i założeń programu. Po nich zgłosiła się spora grupa uczniów chcących bezpośrednio zaangażować się w realizację projektu. To bardzo nas cieszy, że młodzież chce być aktywna, że młodzi ludzie odczuwają, że ich głos ma znaczenie i że mogą realnie wpływać na otoczenie, w którym na co dzień funkcjonują. Zaangażowanie całej społeczności – nauczycieli, rodziców i uczniów, którzy podejmą dyskusję o potrzebach szkoły, pozwoli budować poczucie wspólnoty. Udział w projekcie stwarza również szansę dla poprawy infrastruktury szkoły, tworzenia przestrzeni przyjaznej uczniom i odpowiadającej na ich potrzeby. Pozwala także na rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów. W kontekście długofalowym projekt umożliwi kształtowanie kompetencji obywatelskich. Uczniowie będą mieli okazję nabywać umiejętności tak przydatne w dorosłym życiu – współpraca, zarzadzanie budżetem czy przyjmowanie odpowiedzialności za wspólne decyzje. Założeniem projektu jest włączenie uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrekcji we wspólne działania, co sprzyja również integracji środowiska.
Dzięki Lekcjom Obywatelskim uczniowie dowiedzą się o znaczeniu partycypacji społecznej w ich obecnym i przyszłym życiu, z uwzględnieniem zagadnień praktycznych. Szczególne miejsce w programie zajmuje temat Szkolnego Budżetu Obywatelskiego, ponieważ uczniowie poznają zasady jego działania, uczą się, jak przygotować własne propozycje zadań oraz jak oddolne inicjatywy mogą służyć całej społeczności szkolnej.

SBO daje też większe możliwości rozwijania i kształtowania młodych ludzi, jeszcze lepszego przygotowania ich do startu w dorosłe życie, co dostrzegają również nauczyciele.
– Udział w projekcie pozwala na kształtowanie młodych ludzi i przygotowanie do dorosłego życia. SBO stwarza okazję do rozwijania liderów uczniowskich, którzy będą gotowi do podejmowania działań w przyszłości – podsumowuje Izabela Zapert. – To także doskonała lekcja demokracji w szkole. Uczniowie będą uczyć się planowania, gospodarowania ograniczonymi środkami, dyskusji i kompromisu – czyli kompetencji kluczowych w dorosłym życiu. Dzięki temu nasza szkoła będzie nie tylko uczyć, ale realnie wychowywać do świadomego i aktywnego obywatelstwa. Jestem przekonana, że udział w projekcie SBO stanie się narzędziem, które łączy edukację, wychowanie i rozwój społeczny, a efekty tej inicjatywy będą widoczne jeszcze długo po zakończeniu projektu.
Finansowany przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach programu NOWEFIO; projekt realizuje Stowarzyszenie Sapere Aude.
tekst płatny
