O Via Baltica z premier Beatą Szydło
Premier Beata Szydło, Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztof Jurgiel, dwóch wiceministrów – Jarosław Zieliński z MSWiA i Jerzy Szmit z MIiB, a także Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz po południu mają przyjechać do Łomży na „konferencję prasową” poświęconą realizacji drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn (via Baltica). To największa od czasów marcowych wyborów uzupełniających do Senatu polityczna akcja działaczy PiS w mieście.
„Zmiany do przebiegu Via Baltica nie były dyskutowane”
„Zmiany do przebiegu Via Baltica nie były dyskutowane” - przekazuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w odpowiedzi na pytania o jakich korektach korytarzy transportowych rozmawiała wiceminister Justyny Skrzydło z Catherine Trautmann, koordynator korytarza sieci bazowej Morze Północne – Morze Bałtyckie, którego częścią jest wyznaczona przez Łomżę Via Baltica. Do spotkania doszło we wtorek, a po nim w komunikacie podano, że „omówiono m.in. plany rewizji sieci TEN-T, w tym możliwe niewielkie korekty przebiegu korytarzy”.
Poseł Andruszkiewicz pyta o Via Baltica?
Po niespodziewanej wypowiedzi wiceministra infrastruktury i budownictwa, że jeszcze nie mogę powiedzieć jednoznacznie, czy odcinek Via baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn zostanie skierowany do realizacji i naszych publikacjach na ten temat w sprawę zaangażował się poseł Adam Andruszkiewicz z klubu Kukiz'15. W interpelacji skierowanej do ministerstwa pyta m.in. na kiedy planowane jest rozpoczęcie i zakończenie dalszych prac „Via Baltica”?
Kołakowski: Będzie obwodnica Łomży i cała Via Baltica
- Przedstawiony w czerwcu w Łomży podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej harmonogram budowy obwodnicy Łomży i Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna jest niezmienny – mówi poseł Lech Kołakowski. - Jestem w stałym kontakcie z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa i mogę przekazać mieszkańcom dobrą wiadomość: zarówno obwodnica Łomży jak i cała Via Baltica będą budowane w terminie – dodaje.
Działacze PO chcą apelować, ale i ostrzegają
- Ta sprawa nie ma koloru. Ta sprawa nie ma szyldu politycznego. Ta sprawa jest ważna dla nas wszystkich i dla naszych dzieci – mówi Maciej Borysewicz (PO), radny miejski zapowiadając wniesienie pod obrady Rady Miejskiej wniosku o skierowanie apelu do Ministra Infrastruktury i Budownictwa o jak najszybsze ogłaszanie przetargów na obwodnicę Łomży i odcinki Via Baltica prowadzące do miasta.
Zbudują nam tylko pół obwodnicy?
To brzmi jak żart, ale niestety nim nie jest. Drogowcy nieoficjalnie mówią o planie minimum jaki w zaciszu gabinetów zrodził się w związku z brakiem środków na budowę wszystkich łomżyńskich odcinków Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn (łącznie 86 km). Ten plan minimum ogranicza się do budowy... połowy obwodnicy Łomży od Kisielnicy do Sierzput z nowym mostem przez Narew. To dokładnie tzw. „zadanie nr 4” na jakie podzielono Via Baltica na potrzeby tworzonych koncepcji programowych. Tyle tylko, że taka obwodnica na niewiele się zda. Choć uwolniłaby ona od tirów ulice Zjazd i Wojska Polskiego, to najprawdopodobniej samochody te pojechałyby przez miasto ulicą Sikorskiego.
Apel o skierowanie do realizacji Via Baltica i obwodnicy Łomży
Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa stwierdził w środę, że nie może powiedzieć jednoznacznie, czy odcinek Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn, wraz z obwodnicą Łomży, zostanie skierowany do realizacji. Wypowiedź ta wskazuje, że dziś w ministerstwie nie jest rozważane, kiedy ale czy w ogóle będą ogłaszane przetargi. Takie podejście byłoby przekreśleniem dotychczasowych wysiłków i marnotrawstwem wydanych już środków na opracowane dokumentacje m.in. decyzje środowiskowe i koncepcje programowe. Nie możemy się na to zgodzić. Apelujemy od władz miasta i regionu, a przede wszystkim parlamentarzystów z rządzącej dziś w kraju partii Prawo i Sprawiedliwość o podjęcie wszelkich możliwych działań zmierzających do przekonania Ministra Infrastruktury i Budownictwa „do skierowania do realizacji” łomżyńskich odcinków Via Baltica wraz obwodnicą Łomży. Od Waszego zaangażowania zależy dziś czy ta droga powstanie.
Łomżyńska Via Baltica w zawieszeniu!
- Niestety jeszcze nie mogę powiedzieć jednoznacznie, czy ten odcinek zostanie skierowany (do realizacji - dop. red.) - mówił w środę w Sejmie Jerzy Szmit, wiceminister Infrastruktury i Budownictwa odpowiadając na dezyderat Komisji do Spraw Unii Europejskiej w sprawie zabezpieczenia środków na realizację drogi ekspresowej S61 (Via Baltica) odcinka Ostrów Mazowiecka–Szczuczyn, w tym odcinków stanowiących obwodnicę Łomży. - Pan minister Andrzej Adamczyk powiedział mi, „tak mam przekazać, że jest światełko w tunelu” - wiem, że to jest nieco wyświechtane, marna poezja – mówi Szmit przepraszając posłów, że tak mówi i zapewniając, że w ministerstwie są bliscy decyzji, które określą „nasze priorytety z uruchamianiem nowych przetargów, bądź uruchamianiem drugich etapów”.
Szczuczyn w rozgałęzieniu dwóch ekspresówek
W maju rząd wytyczył nową drogę ekspresową S16 od Ełku po Knyszyn pod Białymstokiem. Wówczas na mapie rysowano linię prostą... przez Grajewo. Okazuje się jednak, że drogowcy planują inny przebieg tej ekspresówki. Podczas odbywających się konsultacji społecznych do tworzonych obecnie koncepcji programowych przebiegu Via Baltica od Szczuczyna po Raczki, przedstawiono projekty, z których wynika, że S61 i S16 mają połączą się nie w okolicach Ełku, ale pod Szczuczynem.
Miało być przyspieszenie, ale jest poślizg
W lutym na wyjazdowym posiedzeniu w Łomży Klub Parlamentarny PiS przyjął stanowisko w sprawie przyspieszenia budowy drogi ekspresowej S 61, w tym obwodnicy Łomży. Później wielokrotnie zapewniano, że budowa całej Via Baltica jest priorytetem rządu, a w czerwcu, podczas odbywającego się w mieście wyjazdowego posiedzenia sejmowej podkomisji stałej do spraw wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej, przedstawiano nawet ekspresowy harmonogram budowy łomżyńskiej ekspresówki. Pierwszą datą była ta dotycząca przetargów w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Miały być ogłaszane „pod koniec trzeciego kwartału tego roku”. To już nierealne... Drogowcy zrewidowali już także kolejną datę i zamierzenia, aby przed wyborami samorządowymi 2018 roku można było „wbić łopatę” na rozpoczęcie budowy obwodnicy Łomży.
Ekspresowa Via Baltica w planach drogowców i Morawieckiego
W pierwszej połowie 2019 roku mogłyby zacząć się prace budowlane związane z budową obwodnicy Łomży i drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę po Szczuczyn – wynika z najnowszego harmonogramu planowanych inwestycji białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wielu chętnych na Via Baltica
21 firm i konsorcjów z całej Europy złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym na budowę odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki – Budzisko. To odcinek o długości 24 km, który ma zbudowany najpóźniej w 2020 r., bo jego realizację dofinansuje Komisja Europejska środków programu „Łącząc Europę”.
Cała Via Baltica „jest taka możliwość - do końca 2021 roku”
- Jesteśmy blisko podjęcia realizacji (łomżyńskich odcinków Via Baltica – dop. red. ) – mówił dziś w Sejmie Jerzy Szmit z Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Wiceminister odpowiadał na pytanie w sprawie braku ogłoszenia postępowania przetargowego na priorytetowy odcinek Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. Pytanie to, w imieniu czwórki posłów z regionu, zadał mu poseł Dariusz Piontkowski. Przekonywał, że ten odcinek drogi należy do najbardziej obciążonych ruchem w regionie i stale wzrasta na nim liczba niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Wiceminister Szmit potwierdzając to powiedział, że droga ta „stała się najbardziej niebezpieczną z dróg krajowych w Polsce”.
Duży bój o zlecenie na budowę Via Baltica
Po ponad 20 chętnych zgłosiło się do budowy każdego z trzech odcinków Via Baltica od Szczuczyna do Raczek. Postępowanie przetargowe w sprawie budowy tego 63-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej prowadzi olsztyński oddział GDDKiA.
Bój o zlecenie na dobudowę obwodnicy Szczuczyna
14 firm i konsorcjów firm zgłosiło chęć udziału w przetargu na projekt i budowę tzw. drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna. Obwodnica to fragment ekspresowej trasy S61 Via Baltica. Ta inwestycja, podobnie jak odcinki drogi od Szczuczyna do granicy z Litwą ma zapewnione dofinansowanie z programu „Łącząc Europę” (Connecting Facility Europe,) i wszystkie mają być gotowe najpóźniej w 2020 r.
Tłoczno na 677
O około 30% w ciągu pięciu lat wzrósł ruch samochodów na drodze Łomża – Ostrów Mazowiecka, wynika z porównania wyników Generalnego Pomiaru Ruchu na drogach wojewódzkich za 2010 i 2015 rok. W ubiegłym roku codziennie przejeżdżało tędy ponad 11 tysięcy samochodów. Większy ruch pod Łomżą notowany był tylko na odcinku Piątnica – Marianowo, ale to jest wspólny ciąg dwóch dróg krajowych nr 61 i 63.
Unijne pieniądze na budowę ekspresówki
GDDKiA poinformowała o podpisaniu umowy na dofinansowanie budowy ekspresowej „ósemki” od Wyszkowa do granicy z województwem podlaskim w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To niespełna 38,5 km drogi, której budowa pochłonie 1 mld 334 mln zł, przy czym 663 mln zł to dofinansowanie UE. Budowa tego odcinak ekspresówki trwa od początku roku. Zgodnie z planem droga ma być gotowa w 2018 roku.
Ekspresową S61 zbudują nam... ekspresowo?
- Budowa Via Baltica jest jednym z najwyższych priorytetów – mówił Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, podczas odbywającego się w Łomży wyjazdowego posiedzenia podkomisji stałej do spraw wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej. Dyrektor przedstawił m.in. harmonogram budowy „łomżyńskich” (od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn) odcinków ekspresówki: koniec III kwartału - ogłaszanie przetargów, listopad 2018 - wbicie łopaty, a do końca 2020 roku ukończenie budowy całej drogi – i zaznaczał, że są to najszybsze możliwe termin. - 6. czerwca staje się przełomową datą w historii tej inwestycji – mówił poseł Lech Kołakowski, który od lat lobbował w sprawie budowy Via Baltica, a teraz jest wiceprzewodniczącym sejmowej Komisji do Spraw Unii Europejskiej i przewodniczącym Podkomisji stałej do spraw wykorzystania środków pochodzących z UE.
Podpisano umowę na dofinansowanie Via Baltica z CEF
Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie dla projektu „Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko (granica państwa)”. Wartość całkowita inwestycji to 3 miliardy 430 milionów złotych, a dofinansowanie unijne w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF) wynosi 1,75 mld zł. Jest to pierwsza umowa o dofinansowanie podpisana przez GDDKiA w ramach tego instrumentu.
Budują drogę znaleźli groby wojenne
Cmentarz polowy z okresu I wojny światowej ze szczątkami 24 żołnierzy niemieckich odkryto w trakcie prac przy budowie drogi ekspresowej S8 na odcinku od węzła Poręba do Ostrowi Mazowieckiej. - Podczas zdjęcia wierzchniej warstwy gruntu (tzw. odhumusowanie) natrafiono na zarysy jamy grobowej - dwa rzędy pochówku wzdłuż starej drogi krajowej nr 8 w rejonie miejscowości Nowa Osuchowa w gminie Ostrów Mazowiecka – informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiej GDDKiA zaznaczając, że w związku z tym na powierzchni ok. 2 arów wstrzymano roboty ziemne.