Via Baltica przetnie drogę zwierzętom
Via Baltica ma być drogą ekspresową łączącą Helsinki z Warszawą, przebiegającą przez kraje bałtyckie, w Polsce przez Podlasie. Właśnie tutaj trasa może zagrozić cennym przyrodniczo terenom, jak: Bagno Biebrzańskie, Puszcza Augustowska i dolina rzeki Rospudy. Może też raz na zawsze rozdzielić populacje wilka i coraz rzadszego w Polsce rysia. Teoretycznie rozpatrywane są jej dwa warianty: przez Białystok oraz krótszy o 30 km i mniej agresywny wobec środowiska - przez Łomżę. Jednak zdaniem organizacji ekologicznych decydenci już dawno wybrali Białystok.
Via Baltica - droga przez Łomżę...
„Odnoszę wrażenie, że cała Europa zyskałaby, gdyby Via Baltica przebiegła przez Łomżę” - taką opinię wypowiedziała jedna z członkiń Komisji Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego. W Augustowie kilku europarlamentarzystów tej Komisji spotkało się z ekologami i przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad by wysłuchać ich racji odnośnie przebiegu trasy Via Baltica przez województwo podlaskie. Ekolodzy domagają się by trasa ominęła najcenniejsze przyrodniczo tereny. Ich zdaniem jest to możliwe jeśli Via Baltica zostanie poprowadzona przez Łomżę, a nie przez Białystok.
Via Baltcia do kontroli
Europarlamentarzyści z Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego mają lustrować działania i zamierzenia władz odnośnie budowy polskiego odcinka trasy Via Baltica. I ogólnoeuropejski korytarz transportowy biegnący z Warszawy przez kraje nadbałtyckie do Finlandii na odcinku województwa podlaskiego miałby przeciąć najcenniejsze przyrodniczo tereny tej części kraju i Europy. Biebrzański Park Narodowy, Puszcza Augustowska oraz obrzeża Narwiańskiego Parku Narodowego, Puszczy Knyszyńskiej i Wigierskiego Parku Narodowego to są miejsca włączone do sieci obszarów chronionych Natura 2000. Jak alarmują ekolodzy proponowana przez władze lokalizacja drogi jest wbrew prawu polskiemu i europejskiemu.
Via Baltica – Nieodwracalny błąd
Kilkunastu aktywistów z międzynarodowej organizacji ekologicznej Greenpeace rozpoczęło dziś rano happening przed Urzędem Wojewódzkim w Białymstoku. Jest to już kolejna akcja ekologów przeciwko planom budowy drogi ekspresowej Via Baltica przez najcenniejsze przyrodniczo tereny tzw. Zielonych Płuc Polski. Tym razem aktywiści Greenpeace'u pojawili się w Białymstoku wraz z grupą rolników, którzy w wyniku planów budowy drogi mogą zostać pozbawieni swojej ziemi na mocy aktów wywłaszczenia. Przed wejściem do budynku ekolodzy rozstawili transparent z napisem „VIA BALTICA - NIEODWRACALNY BŁĄD. Pojawiły się tabliczki z napisami „URZĄD NIECZYNNY - URZĄD WYWŁASZCZONY" oraz wielki transparent z informacją o powodach wywłaszczenia urzędu.
Mogę wyrazić tylko ubolewanie
Marta Wiśniewska, Światowy Fundusz na rzecz Przyrody: Mogę wyrazić tylko ubolewanie, bo decyzja co do przebiegu Via Baltiki została podjęta z naruszeniem prawa. Komisja Europejska nakazała wykonanie raportu, który wykazałby, która z propozycji lokalizacji trasy byłaby najmniej uciążliwa dla środowiska. Nie czekając na ekspertyzę, wybrano wariant białostocki.
Ministrze! wiesz co mówisz?
„Na ostatnim posiedzeniu Rządu ostatecznie podjęto decyzję, że Via Baltica przebiegać będzie przez Białystok” - podał podczas wczorajszego spotkania w Białymstoku Jan Kurylczyk - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. Jak dodał, „trasa o znaczeniu międzynarodowym nie może ominąć tak ważnego ośrodka, jak stolica województwa.” Budowa Via Baltiki została ujęta w Narodowym Planie Rozwoju na lata 2007-2013 – tyle tylko, że Centrum Informacyjne Rządu twierdzi, że to tylko wstępny projekt, a nie ostateczna decyzja. „Końcowe przygotowanie NPR wymaga min.: opracowania prognoz i ocen oddziaływania lub wpływu Planu na środowisko naturalne...” Sam premier Marek Belka na konferencji prasowej po wtorkowym posiedzeniu rządu powiedział, że teraz projekt ten „kierujemy do debaty ogólnonarodowej”.
Rząd: Via Baltica przez Białystok!
“Na ostatnim posiedzeniu Rządu ostatecznie podjęto decyzję, że Via Baltica przebiegać będzie przez Białystok.” Taka informację miał podać przebywający w środę w Białymstoku Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury - Pełnomocnik Rządu ds. Budowy Dróg Krajowych i Autostrad - Jan Kurylczyk. Minister w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku uczestniczył w naradzie poświęconej problemom budowy dróg w województwie. Zdanie ministra Kurylczyka dotyczące przebiegu Via Baltica znalazło się na oficjalnej stronie internetowej PUW: “Ważną informacją, którą podał podczas spotkania minister Jan Kurylczyk jest przebieg drogi Via Baltica. Na ostatnim posiedzeniu Rządu ostatecznie podjęto decyzję, że Via Baltica przebiegać będzie przez Białystok.”
Odpowiedź na list otwarty Prezydenta Łomży w sprawie Via Baltica
Odpowiadając na list otwarty z dnia 4 listopada 2004 r. skierowany do Ministra Infrastruktury w sprawie ustalenia przebiegu drogi ekspresowej Via Baltica uprzejmie informuję: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, honorując ustalenia podjęte przez Stały Komitet Konwencji Berneńskiej, przygotowuje przetarg na opracowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla I korytarza transportowego. Aktualnie trwają prace nad przedmiotem zamówienia i innymi rozdziałami specyfikacji istotnych warunków zamówienia na wykonanie „Studium wykonalności I pan-europejskiego drogowego korytarza transportowego Via Baltica".
Prezydent w sprawie Via Baltica
List otwarty Prezydenta Jerzego Brzezińskiego do Ministra Infrastruktury Krzysztofa Opawskiego w sprawie drogi "Via Baltica" Zwracam się do Pana Ministra w sprawie ostatecznego ustalenia przebiegu drogi ekspresowej Via Baltica, prowadzącej do krajów nadbałtyckich oraz o oparcie decyzji w tej sprawie na rzetelnej analizie wszystkich uwarunkowań.
Którędy Via Baltica?
Przedstawiciele samorządów z Węgorzewa, Pisza, Mrągowa, Gołdapi, Kolna, Olecka, Łomży, Orzysza, Miłek i Pozezdrza domagają się zmiany przebiegu międzynarodowej trasy Via Baltica. Ich zdaniem droga ta powinna prowadzić z Warszawy przez Łomżę i Węgorzewo w kierunku Obwodu Kalingradzkiego, a nie jak się proponuje przez Białystok i Suwałki do przejścia granicznego w Budzisku. "Rozwiązanie będzie korzystne dla naszego regionu i w niczym nie zakłóci tranzytu na wschód" - uzasadnia kierując wniosek w imieniu samorządów do ministra infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad senator Wiesław Pietrzak z Węgorzewa. Samorządowcy twierdzą natomiast zgodnie, że poprowadzenie trasy Via Balitca na północ od Ostrowii Mazowieckiej zdecydowanie poprawi sytuację ekonomiczną powiatów mazurskich.
Via Baltica przez Białystok!
Decyzja o przebiegu trasy Via Baltiki musi być zgodna z planem zagospodarowania przestrzennego – powiedział w czwartek Jan Kurylczyk, pełnomocnik rządu RP ds. budowy dróg i autostrad. A to znaczy, że trasa szybkiego ruchu będzie przebiegać przez Białystok, a nie przez Łomżę. – Główny przebieg trasy mamy uzgodniony, bo jest on zapisany w planie. Pozostała tylko kwestia szczegółów: czy robimy 12-kilometrowy wiadukt czy 6-kilometrowy, czy idziemy kawałek w prawo czy w lewo. To są rzeczy, o których trzeba zdecydować. Tę decyzję podejmiemy do końca roku – zapewnił Jan Kurylczyk.
Via Baltica czy via Białystoca?
Za nic mają decyzję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – powołującą specjalną komisję, która ma ustalić ostateczny przebieg Via Baltica. Za nic mają Rekomendacje Rady Europy która od polskiego rządu domaga się sporządzenia wielowariantowej Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko jako podstawy do podjęcia ostatecznej decyzji o przebiegu drogi ekspresowej Via Baltica. Za nic mają protesty ekologów przeciwko niszczeniu przyrody. Urząd Marszałkowski w Białymstoku w dalszym ciągu robi wszystko tak jakby już było przesądzone, że trasa przyszłej drogi ekspresowej z Finlandii i państwa nadbałtyckich do krajów Europy Zachodniej przebiegnie przez Białystok.
Via Baltica - nie tędy droga!
Protest przeciwko niszczeniu Zielonych Płuc Polski Kwadrans po ósmej rano aktywiści Greenpeace’u wspięli się na dach budynku Ministerstwa Infrastruktury i rozwiesili transparent z hasłem „NIE NISZCZCIE ZIELONYCH PŁUC POLSKI”. W pokojowym, międzynarodowym proteście bierze udział prawie 30 osób z Polski, Austrii, Węgier i Holandii. Jest to pierwsza tego typu akcja organizowana przez polskie biuro Greenpeace’u, które zostało otwarte zaledwie pół roku temu. Protest ten jest kolejnym etapem starań ekologów o niedopuszczenie do budowy drogi ekspresowej „Via Baltica” przez bezcenne pod względem przyrodniczym tereny północno-wschodniej Polski, chronione zarówno prawem Polskim jak i międzynarodowym.
Ostrołęccy radni walczą o Via Baltikę ...przez Łomżę
Radni powiatu ostrołęckiego włączyli się do dyskusji o przebiegu trasy Via Baltica. Podczas ostatniej sesji uzgodnili i wysłali do Ministerstwa Infrastruktury pismo w którym opowiadają, za przebiegiem trasy: Augustów - Łomża – Ostrołęka - Warszawa. To jeden z trzech rozważanych obecnie w Ministerstwie wariantów przebiegu międzynarodowej trasy szybkiego ruchu.
Via Baltica – może jednak przez Łomżę?
Nie tak dawno dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tadeusz Topczewski w białostockiej prasie ogłosił: “podjęliśmy męską decyzję, w przyszłym roku zaczynamy modernizować istniejącą drogę numer 8. Pewnie znowu powstanie awantura, że wytniemy parę krzaków.” (Gazeta Wyborcza 16.07.2004) Dyrektor mówił – przynajmniej w gazecie – że to długo odwlekany początek budowy Via Baltica.
Via Baltica: najpierw analizy, potem decyzje
W dniu 3 sierpnia br. w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie odbyło się kolejne posiedzenie komisji przetargowej ds. przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko drogi Via Baltica. Członkowie komisji po raz kolejny potwierdzili, że trasa drogi Via Baltica nie została jeszcze przesądzona i ocena biorąca pod uwagę koszty środowiskowe oraz niezbędne działania minimalizujące negatywne oddziaływanie drogi na przyrodę Podlasia, będzie podstawą do podjęcia ostatecznej decyzji o przebiegu drogi. Proces oceny ma być zakończony do końca 2005r.
Via Baltica - Którędy na wschód - głos w dyskusji
Czy decyzja o przebiegu trasy szybkiego ruchu przez północno-wschodnią Polskę uwzględni potrzeby regionu? Łomża spiera się o to z Białymstokiem.
Czy nie ma ratunku dla podlaskiej przyrody?
WWF Polska Światowy Fundusz na Rzecz Przyrody oraz Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP) alarmują, że wybrany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a zaakceptowany przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Środowiska wariant przebiegu międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica** , zagraża najcenniejszym przyrodniczo obszarom Podlasia.
Greenpeace za łomżyńskim wariantem Via Balitica
Największa i najgłośniejsza organizacja ekologiczna świata włączyła się w batalię o przebieg Via Baltica. Ekolodzy z Greenpeace, podobnie jak ich koledzy z WWF (Światowego Funduszu na Rzecz Przyrody) uważają, że międzynarodowa trasa szybkiego ruchu musi ominąć cenne przyrodniczo tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego. Greenpeace znana jest z widowiskowych protestów w obronie barbarzyńsko zabijanych wielorybów, przykuwania się do wycinanych drzew w lasach Amazonii, czy blokowania ogromnych tankowców przewożących ropę naftową.