GDDKiA za rok będzie gotowa do budowy Via Baltica
- Pod koniec pierwszego kwartału 2016 roku będziemy gotowi do ogłaszania przetargów na budowę, w systemie projektuj i zbuduj, drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn – obiecał Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podczas sesji sejmiku województwa podlaskiego. Warunkiem aby tak się stało jest zapewnienie finansowania, czyli jest podpisanie przez panią premier nowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, w którym to programie ujęta jest realizacji drogi ekspresowej przez Łomżę.
Zbudować i rozebrać - tak trzeba twierdzi wiceminister
Około 203 tys. zł (według bardzo uproszczonego szacunku kosztów) – ma kosztować rozebranie łącznic planowanego do budowy w ciągu S8 węzła Podborze pod Ostrowią Mazowiecką, gdy kilka lat później obok niego zostanie zbudowany drugi węzeł Podborze łączący S8 i S61. Wiceminister infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz w odpowiedzi na interpelację posła Lecha Kołakowskiego „w sprawie planowanego marnotrawstwa pieniędzy przy budowie dróg ekspresowych” zapewnia, że „wydatki na wybudowanie łącznic węzła Podborze, które zaprojektowane są w poziomie terenu (a które później trzeba będzie rozebrać – dop. red.) nie będą wysokie”. Podkreśla także, że nie ma możliwości połączenia obu inwestycji.
Pracują już nad koncepcjami Via Baltica
Przed Świętami Wielkiej Nocy białostocki oddział GDDKiA podpisał umowy na wykonanie Koncepcji Programowych sześciu części drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn – przekazał Rafał Malinowski z GDDKiA. Dokumenty, na podstawie których mają być ogłaszane przetargi na zaprojektowanie i zbudowanie „łomżyńskiego” odcinka Via Baltica, powinny być gotowe w ciągu 9 miesięcy.
Cała Via Baltica za pieniądze z „Łącząc Europę”?
Na ponad półtora miliarda euro wyceniono budowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka -Budzisko (granica państwa). Blisko 900 milionów euro potrzebnych na realizację przedsięwzięcia Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju chce pozyskać z zarządzanego bezpośrednio przez Komisję Europejską instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) czyli „Łącząc Europę”. Na pierwszy ogłoszony konkurs na te środki Polska zgłosiła 27 wniosków, a wśród nich jest też i ten dotyczący budowy całej Via Baltica. Jest to jedyny polski wniosek drogowy i dodatkowo największy kwotowo ze wszystkich złożonych.
Via Baltica coraz bliżej
Niemal 9 milionów złotych ma kosztować Koncepcja Programowa budowy drogi ekspresowej nr S61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę po Szczuczyn. Zadanie podzielone jest na 6 części, a dwie z nich dotyczą obwodnicy Łomży. Tylko one mają kosztować 2 mln 65 tys zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku wskazała najkorzystniejsze oferty złożone w przetargu na opracowanie dokumentów. Drogowcy oczekują, że dokumenty będą gotowe na koniec roku, aby – zgodnie z zapowiedziami – na początku przyszłego roku ogłosić przetargi na jej zaprojektowanie i zbudowanie.
Zbudować by rozebrać "to planowe marnotrawstwo" - ocenia Kołakowski
Poseł Lech Kołakowski interpeluje do minister infrastruktury i rozwoju „w sprawie planowanego marnotrawstwa pieniędzy przy budowie dróg ekspresowych S8 i S61”. Posłowi chodzi o ujawnioną przez nas informacje, że drogowcy w ramach budowy kawałka S8 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do granicy województwa podlaskiego zamierzają zbudować węzeł drogowy, który prawdopodobnie już dwa trzy lata później będzie przynajmniej częściowo rozbierany gdy będzie budowane połączenie tej drogi z planowaną przez Łomżę ekspresówką S61. Wśród stawianych minister pytań posła jest też i jedno bezpośrednie: „Czy ponoszenie wydatków na wybudowanie węzła drogowego, który miałby zostać w większości rozebrany po dwóch – trzech latach od wybudowania jest racjonalne i uzasadnione ekonomicznie czy też jest zwykłym marnotrawstwem publicznych pieniędzy?”
Będą pieniądze na Via Baltica przez Łomżę
Pierwsze 2 mln złotych na budowę „łomżyńskiego” odcinak Via Baltica mają być wydane w 2016 roku. Rok później będzie to 45 mln zł, a dwa lata później już ponad miliard złotych. W sumie – jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju - w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 na odcinak S61 od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn zapisanych jest 3 mld 326 mln 516,7 tys zł. - Zadanie to jest przewidziane do realizacji zgodnie z latami przedstawionymi w projekcie, tj. 2016-2020 - czytamy w odpowiedzi MIR na interpelacje posła Lecha Kołakowskiego.
S8 bez zjazdu na Via Baltica (na kilka lat?)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę ostatniego fragmentu S8 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do granicy z województwem podlaskim. To niespełna 10-kilometrowy odcinek drogi z dwoma węzłami z których jeden nazwano Podborze. Zgodnie z planami dotyczącymi Via Baltica węzeł Podborze ma łączyć dwie ekspresówki – S8 na Białystok i S61 na Łomżę, ale w zlecanej teraz budowie S8 realizowany ma być tak jakby zjazdu na Łomżę wcale miało nie być. Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA tłumaczy, że to... prawda, bo to inny węzły Podborze. - Dość powiedzieć, że kiedy składano wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka S8 Ostrów Mazowiecka – gr. województwa, drogi S61 w ogóle nie było, nie istniała w żadnych planach – podkreśla Malinowski dodając, że po wybudowaniu tego drugiego węzła, ze zjazdem na Łomżę, pierwszy ma zostać częściowo rozebrany. Wychodzi, że mniej więcej dwa – trzy lata po wybudowaniu.
Chętni do budowy drogi do Warszawy
22 konsorcja i firmy z kraju i zagranicy zgłosiły się do udziału w przetargu na budowę odcinka drogi S8 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką w Wyszkowem. Wnioski do białostockiego oddziału GDDKiA, który przygotowuje także i tę inwestycję choć jest ona na terenie województwa mazowieckiego, złożyły firmy z Polski, Austrii, Czech, Hiszpanii i Włoch. Postępowanie jest dwuetapowe. Teraz urzędnicy z GDDKiA sprawdzają złożone wnioski i dopiero później wybrane firmy proszą o przedstawienie ofert cenowych.
Cała Via Baltica w 2020 roku?
Komisja Europejska określa priorytety w dziedzinie infrastruktury oraz potrzeby inwestycyjne dla Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) do 2030 r. Właśnie opublikowano dziewięć studiów na temat stanu prac oraz potrzeb rozwoju poszczególnych korytarzy sieci bazowej TEN-T. Dwa z tych korytarzy przebiegają przez Polskę, a częścią jednego z nich jest Via Baltica przebiegająca przez Łomżę. W raporcie zapisano, że ta droga powstanie w latach 2016-2020.
Koncepcje warte miliony...
Na ponad 13,5 miliona złotych GDDKiA wyceniła prace nad Koncepcją Programową budowy drogi ekspresowej nr S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę po Szczuczyn. Sama obwodnica Łomży według ich wyliczeń miałaby pochłonąć niemal 4 mln zł. Wszystko wskazuje, że opracowanie Koncepcji uda się zlecić taniej, bo ubiegające się o zlecenie firmy, w 5 na 6 zadań, na które podzielono ekspresówkę, zaproponowały niższe ceny. Powyżej oczekiwań GDDKiA jest tylko zadanie obejmujące część obwodnicy Łomży.
Nowy „łomżyński” most przez Narew będzie... najprostszy
Planowany do budowany w ciągu Via Baltica i obwodnicy Łomży most na Narwi będzie jednym z najdłuższych w Polsce. Jego długość wyniesie 1200 metrów, bo most na estakadzie będzie rozciągał się nie tylko nad korytem rzeki, ale całą doliną Narwi. I choć do budowy mostu jest jeszcze daleka droga, to drogowcy już wiedzą jak będzie on wyglądał. Niestety, choć w trakcie kilkuletnich prac nad planami Via Baltica i obwodnicy Łomży, było kilka ciekawszych koncepcji, wygrała ta najprostsza. Nie będzie wysokich na kilkadziesiąt metrów pylonów i grubych lin podtrzymujących jezdnie, ani wielkich stalowych łuków.
Obwodnica Łomży najtrudniejsza (?)
Dziesięciu wykonawców złożyło oferty w przetargu na opracowanie Koncepcji Programowej na drogę ekspresową S 61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. Drogowcy z GDDKiA zadanie podzielili na sześć części, przy czym dwie z nich dotyczą obwodnicy Łomży. Te zadania – choć cieszyły się najmniejszym zainteresowaniem projektantów. Na oba zgłosiło się „tylko” po czterech wykonawców.
Nie ma pieniędzy na łomżyńską Via Baltica?
W przekazanym do konsultacji projekcie „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023” nie widać pieniędzy przypisanych w kolejnych latach na budowę łomżyńskiego odcinaka Via Baltica i obwodnicy Łomży – alarmuje poseł Lech Kołakowski. Długo wyczekiwana inwestycja jest na liście zadań, oszacowane są wydatki na jej realizację - na poziomie pod 3,3 mld zł z Krajowego Funduszu Drogowego - ale na każdy kolejny rok – począwszy od 2014 do 2023 roku - za każdym razem jest to 0,0 (słownie: zero przecinek zero). Poseł podejrzewa, że może to wynikać z... omyłki pisarskiej, i prosi Minister Infrastruktury i Rozwoju o pilne wyjaśnienie sprawy.
Ekspresówką do Warszawy
Białostocki oddział GDDKiA ogłosił przetarg na rozbudowę drogi Wyszków – Ostrów Mazowiecka do klasy dwujezdniowej drogi ekspresowej. To przetarg ograniczony. Na razie – do początku lutego - drogowcy czekają na wnioski od wykonawców chcących być dopuszczonymi do udziału w postępowaniu. Niemniej jak podaje Rafał Malinowski z GDDKiA w Białymstoku ten kolejny, blisko 30-kilometrowy odcinek S8 na trasie Białystok – Warszawa powinien być gotowy w 2018 roku.
Łomżyńska Via Baltica na liście dużych do realizacji
Łomżyński odcinek Via Baltica wraz z obwodnicą Łomży powinien zostać ukończony w czwartym kwartale 2020 roku. Tak wynika z zapisów zatwierdzonego przez Komisję Europejską kilkanaście dni temu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Budowa drogi znalazła się na 13. miejscu załączonego do dokumentu tzw. „wykazu dużych projektów” drogowych.
Trzeci łomżyński most na Narwi powinien być drogowo-kolejowy uważa poseł Kołakowski
Drogowcy rozpoczynają prace koncepcyjne nad budową trzeciego mostu przez Narew w okolicy Łomży. Chodzi o ten, którym poprowadzona będzie ekspresowa droga S61, stanowiąca część Via Baltica. Zlecenie na jego opracowanie znajduje się wśród zadań w ogłoszonym przez GDDKiA przetargu na wykonanie Koncepcji Programowej budowy tej ekspresówki od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Nim projektanci zasiedli do desek kreślarskich poseł Lech Kołakowski chce by rząd rozszerzył zakres tego opracowania zlecając rozważenie wybudowania tu mostu drogowo-kolejowego zamiast tylko drogowego. - Taki rozwiązanie pozwoliłoby na zaspokojenie wszystkich potrzeb wynikających z konieczności budowy drogi ekspresowej, ale także otwierałoby możliwości poprowadzenia tędy w przyszłości także trasy kolejowej – przekonuje poseł w wystąpieniu do Ministra Infrastruktury i Rozwoju.
Konsultacje programu budowy dróg... także Via Baltica z obwodnicą Łomży
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ogłosiło konsultacje projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Na liście podstawowej zadań inwestycyjnych tego programu jest budowa całej Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S61 z obwodnicą Łomży. Dokument zakłada, że droga zostanie wybudowana do 2020 roku.
Zabiegają o zlecenie na budowę kolejnego fragmentu Via Baltica
20 konsorcjów i firm chce budować, będącą kolejnym fragmentem trasy Via Baltica, obwodnice Suwałk. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku w poniedziałek otworzyła oferty w przetargu ograniczonym na tę inwestycję. Zgłoszenia wpłynęły od firm z całej Europy, m.in. Polski, Czech, Włoch i Hiszpanii - poinformował rzecznik białostockiej GDDKiA Rafał Malinowski. Obwodnica Suwałk ma mieć niespełna 13 km długości i być czwartym – po obwodnicach Stawisk, Augustowa i Szczuczyna - fragmentem nowej drogi ekspresowej S61, prowadzącej od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk, Suwąłki do granicy z Litwą.
Do Warszawy dojedziemy szybciej... za 32 miesiące
Rozpoczęły się prace nad budową obwodnicy Marek. Nowy odcinek ekspresowej S8, który formalnie będzie częścią Via Baltica, ma mieść długości ok. 15,5 km i kosztować ok. 737,5 mln zł. Zgodnie z podpisanymi pod koniec listopada umowami przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych obwodnica ma zostać zrealizowana w ciągu 32 miesięcy od podpisania umowy. W tym czasie powinny już rozpocząć się także prace przy budowie odcinak S8 pomiędzy Ostrowia Mazowiecką a Wyszkowem. ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej na ten fragment ekspresówki drogowcy mają mieć w połowie przyszłego roku. Ten sam dokument na obwodnicę Łomży planowany jest dopiero na początku 2018 roku.