Via Baltica wzięła z politycznej walki kierunek na przetargi
- Trwała walka o ten przebieg przez Białystok – tak jednym celnym zdaniem streścił kilkanaście lat zabiegów pokoleń samorządowców i polityków o łomżyński wariant drogi ekspresowej S61 Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa w GOK w Stawiskach na uroczystości podpisania przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka dokumentu o skierowaniu do przetargów dwóch odcinków Via Baltica: 16 km od węzła Kolno do Stawisk za, być może, 452 miliony zł, i 18 km od Stawisk do Szczuczyna za 519 mln zł. Pismo odebrał Krzysztof Kondraciuk, generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Zapowiedział rozstrzygnięcie obu przetargów za ok. 10 miesięcy , a realizację sześciu odcinków od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę do Szczuczyna – do roku 2021.
Przetargi w poniedziałek
W poniedziałek mają być ogłoszone pierwsze przetargi na łomżyńskie odcinki Via Baltica. „Uroczystość” odbędzie się przed południem w Stawiskach, a wezmą w niej udział m.in. Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk i wiceminister Jerzy Szmit oraz Krzysztof Kondraciuk dyrektor GDDKiA i Bohdan Paszkowski - wojewoda podlaski.
Obwodnica Łomży jeszcze ma poczekać...
Na początku przyszłego tygodnia mają – według nieoficjalnych informacji – zostać ogłoszone przetargi na dwa odcinki drogi ekspresowej S61 od obwodnicy Szczuczyna do obwodnicy Stawisk (18 km) i od obwodnicy Stawisk do Kisielnicy (16 km). To tzw. zadania nr 5 i 6 na które podzielono „łomżyńską” Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Pierwotnie zapowiadano, że wśród odcinków z pierwszego przetargu będzie także „zadanie nr 4” stanowiące większą część obwodnicy Łomży (13,35 km ekspresówki) wraz z nowym mostem przez Narew, ale spadło ono na później.
Przetargi na Via Baltica do Łomży będą...
- Postępowania przetargowe na wszystkie odcinki S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn są planowane do ogłoszenia w I kw. 2017 r. - przekazuje Szymon Huptyś rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - W pierwszej kolejności powinny zostać ogłoszone postępowania dla odcinków 4-6, a następnie dla odcinków 1-3.
Kolejny poślizg na Via Baltica
W tym tygodniu też nie będzie ogłoszony zapowiadany wcześniej przetarg na projektowanie i budowanie pierwszych łomżyńskich odcinków drogi ekspresowej S61. Rzekomo „priorytetowa” dla rządu PiS inwestycja znowu złapała niespodziewanego opóźnienia. Przetarg miał być w grudniu ubiegłego roku, ale gdy nadszedł termin, powiedziano o kilkudniowym opóźnieniu... najdalej do połowy stycznia. Teraz okazuje się, że na przetarg trzeba będzie jeszcze poczekać. Drogowcy, którzy niedawno twierdzili, że wszystko jest już gotowe, teraz informują o jakiś nowych dyskusjach pomiędzy ministerstwem a centralą. Poseł Lech Kołakowski, powołując się na dzisiejsze informacje od wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita, mówi że przetarg ma być do końca miesiąca, ale dziennikarze relacjonujący poniedziałkową wizytę wiceministra w Ełku, podają, że miał on powiedzieć, że postępowania przetargowe na ten odcinek rozpoczną się w marcu.
Dokończenie Via Baltica w roku 202...?
Obwodnica Suwałk ma być oddana do użytku w połowie 2019 roku, odcinek S61 od Szczuczyna do Augustowa ma być budowany w latach 2018 – 2020, a od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku w latach 2018 – 2021. Kiedy realizacji doczekają się łomżyńskie odcinki Via Baltica? - póki co tego nie wie nawet Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Tak można odczytywać odpowiedź wiceministra Jerzego Szmita na wniosek wójta gminy Łomża Piotr Kłysa, który występował do niego jako przewodniczący konwentu wójtów i burmistrzów gmin powiatu łomżyńskiego. W ministerialnym piśmie datowanym na 9. grudnia 2016 roku są daty realizacji północnych odcinków drogi ekspresowej S61, ale w przypadku łomżyńskich odcinków jest jedynie informacja o zobowiązaniu „Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do podjęcia koniecznych kroków w celu jak najpilniejszej realizacji ww. odcinka S-61.”
Przetargi na łomżyńskie części Via Baltica w przyszłym roku
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom w tym roku nie będzie ogłaszanych pierwszych przetargów na łomżyńskie odcinki Via Baltica. GDDKiA miała je ogłaszać w ostatnim tygodniu grudnia, ale ich nie będzie. Teraz drogowcy mówią, że pierwsze przetargi będą w styczniu 2017 roku. Informacje te potwierdza poseł Lech Kołakowski, powołując się na rozmowę z odpowiedzialnym za budowę dróg wiceministrem infrastruktury i budownictwa Jerzym Szmitem. - Opóźnienie wynika, ze zmian w prawie zamówień publicznych – mówi poseł Kołakowski, przekazując, że przetargi te mają być ogłoszone do około połowy stycznia.
Tak ma wyglądać połączenie Via Baltica z ekspresową „ósemką” pod Ostrowią Mazowiecką.
W poniedziałek w Białymstoku odbędzie się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA w sprawie koncepcji programowej ostatniego już odcinaka „łomżyńskiej” Via Baltica. To tzw. zadanie nr 1. obejmujące 19,5 km odcinek drogi ekspresowej S61od węzła „Podborze” na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do planowanego węzła „Śniadowo” w okolicy wsi Tyszki-Nadbory - przy największym zakręcie obecnej drogi do Łomży.
Przetarg na łomżyńską Via Baltica za cztery tygodnie
W ostatnim tygodniu grudnia tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i zbudowanie pierwszych z odcinków „łomżyńskiej” części Via Baltica. Jak informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA, będzie to jeden przetarg na trzy zadania: nr 4, 5 i 6 czyli od obwodnicy Szczuczyna do przecięcia z drogą na Ostrołękę w okolicach podłomżyńskich Sierzput.
Via Baltica „uzgodniona” przez Ministerstwo Finansów
Leszek Skiba, wiceminister rozwoju i finansów, główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych, podpisał we wtorek pismo, w którym "zgodził się na realizację odcinka drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn" – poinformowało MRiF. To był już ostatni formalny wymóg przed możliwością ogłaszania przetargów na wyłonienie wykonawców projektowania i budowy łomżyńskich odcinków Via Balica.
Szmit o Via Baltica w Sejmie: „niezmiernie istotna arteria”
- Przede wszystkim zamierzamy dokończyć główne ciągi komunikacyjne w Polsce, które powstawały przez długie lata – mówił w Sejmie Jerzy Szmit, odpowiedzialny za budowę dróg wiceminister infrastruktury i budownictwa. - Przez długie lata było też tak, jeżeli chodzi o realizowane inwestycje drogowe, że one przede wszystkim dotyczyły kierunku wschód – zachód, a więc kierunku, który odpowiadał naszym sąsiadom, ale nie zawsze odpowiadał interesom Rzeczypospolitej Polskiej – dodawał zaznaczając, że rząd PiS chce realizować drogi o kierunku południkowym: północ – południe.
„Nie powinno to mieć wpływu na opóźnienia w ogłaszaniu przetargów”
Prośba Ministerstwa Finansów o dodatkowe informacje odnośnie wniosku Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, dotyczącego skierowania do realizacji łomżyńskich odcinków Via Baltica, dotyczy określenia poziomów finansowania inwestycji w poszczególnych latach, wynika z informacji jakie przekazał nam poseł Lech Kołakowski. Po wczorajszym naszym artykule pt. „„Uzgodnienie” Via Baltica przeciąga się” poseł zwrócił się o wyjaśnienia do wiceministra finansów Leszka Skiby. Jak przekazuje, wiceminister zapewniał go, że jeśli odpowiedź z MIiB nadejdzie bez zbędnej zwłoki nie powinno to spowodować opóźnień w harmonogramie ogłaszania przez GDDKiA przetargów na łomżyńskie odcinki S61.
„Uzgodnienie” Via Baltica przeciąga się
Trzy tygodnie temu, podczas wizyty w Łomży, premier Beata Szydło pokazywała – jak mówiła – „umowę” na realizację drogi ekspresowej S61 przez Łomżę. Jednym z pokazywanych dokumentów był wniosek Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka do Ministra Rozwoju i Finansów, wicepremiera Mateusza Morawieckiego „z prośbą o uzgodnienie budowy drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn”. Okazuje się, że uzgodnienia wciąż nie ma, a cała procedura wydłuża się. MRiF chce od MiB więcej informacji i twierdzi, że bez nich „uzgodnienie wniosku nie jest możliwe.”
Wicepremier Morawiecki analizuje wniosek na łomżyńskie odcinki Via Baltica
Ministerstwo Rozwoju i Finansów potwierdza, że do resortu wpłynął wniosek Ministra Infrastruktury i Budownictwa dotyczący uzgodnienia budowy drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn. Zgodnie z zapisami Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 uzgodnienie z Ministrem Finansów i Rozwoju jest ostatnim, formalnym etapem przed ogłoszeniem postępowań przetargowych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. „Obecnie w Ministerstwie Finansów trwa analiza wniosku” - czytamy w odpowiedzi na nasze pytania.
W poniedziałek „skierowanie” w czwartek realizacja
Białostocki oddział GDDKiA zaprosił 13 potencjalnych wykonawców do składania ofert cenowych na budowę drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna. To tzw. drugi etap ogłoszeniowego w połowie kwietnia przetargu. O zgodzie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa na dalsze prowadzenie tego postępowania poinformowano podczas poniedziałkowej konferencji w Łomży. To był jeden z dwóch prezentowanych przez premier Beatę Szydło dokumentów.
„Rząd jest zdeterminowany do jak najszybszej realizacji trasy Via Baltica”
„Podpisane przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa pismo oczywiście zostało wysłane do Ministra Rozwoju i Finansów. Oczekujemy na formalne potwierdzenie decyzji” - przekazuje zespół prasowy MIiB. Chodzi o dokument, który w poniedziałek w Łomży pokazywał premier Beata Szydło mówiąc, że to „umowa na realizację drogi”, a formalnie był to wniosek Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka do Ministra Rozwoju i Finansów, wicepremiera Mateusza Morawieckiego „z prośbą o uzgodnienie budowy drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn”.
Poseł „Lech Via Kołakowski”
- Pod koniec 2020 roku mieszkańcy Łomży w ciągu jednej godziny, przestrzegając przepisów ruchu drogowego, będą mogli dojechać do Warszawy – mówił poseł Lech Kołakowski, który w środę podczas sesji Rady Miejskiej dziękował samorządowcom z Łomży, także z poprzednich kadencji, że zawsze wspierali jego inicjatywy odnośnie budowy Via Baltica przez Łomżę. - Gdy jesienią 2005 roku zostałem wybrany po raz pierwszy posłem na Sejm RP niewielu wierzyło, w to że uda się kiedykolwiek doprowadzić do budowy tej międzynarodowej trasy przez nasze miasto. Teraz jest historyczna szansa dla naszej ziemi – cieszył się. Powołując się na zapewnienia z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Kołakowski wskazywał, że cała Via Baltica ma być zbudowana do końca 2020 roku.
PO: Zabrakło konkretów, ale „trzymamy kciuki”
Działacze łomżyńskich struktur Platformy Obywatelskiej uważają, że przedstawione w poniedziałek przez premier Beatę Szydło dokumenty dotyczące Via Baltica nie przesądzają jeszcze o budowie drogi, ale wierzą, że zapewnienia, które padły odnośnie szybkiego ogłaszania przetargów będą dotrzymane. Dlatego radni miejscy z PO zapowiadają „zawieszenie” apelu jaki na ich wniosek miał być jutro przyjmowany przez Radę Miejską w sprawie skierowania drogi do realizacji.
Przetargi będą ogłaszane w grudniu i marcu?
Po wczorajszej prezentacji „umów” przez premier Beatę Szydło i zapowiedzi, że niebawem będzie można ogłaszać przetargi na poszczególne odcinki Via Baltici, od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna, drogowcy potwierdzają - pierwsze z nich mają być jeszcze w tym roku. Najprawdopodobniej w grudniu ukażą się przetargi na projekt i budowę trzech odcinków między Łomżą a Szczuczynem, a w marcu 2017 r. na pozostałe trzy zadania, od Łomży do Ostrowi Mazowieckiej.
Łomżyńskie odcinki Via Baltica skierowane... do wicepremiera Morawieckiego
- Z satysfakcją mogę Państwu zaprezentować umowę podpisaną przez Pana Ministra Andrzeja Adamczyka i Ministra Jerzego Szmita na realizację drogi o której marzyliście, która jest Łomży potrzebna, która stworzy dla miasta i całego regionu wielką szansę – mówiła premier Beata Szydło pokazując ze sceny dwa dokumenty. - I to jest namacalny efekt działań rządu Prawa i Sprawiedliwości. I tak jak mówiliśmy w kampanii, że „damy radę”, myślę, że te dwa podpisy są najlepszym dowodem, że dajmy radę – dodawała premier. Pierwszy z prezentowanych przez premier dokumentów to wniosek Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka do Ministra Rozwoju i Finansów, wicepremiera Mateusza Morawieckiego „z prośbą o uzgodnienie budowy drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn”, drugi dotyczy zgody na drugie etapy ogłoszonych już w kwietniu przetargów na drugą nitkę obwodnicy Szczuczyna i odcinek S61 od Suwałk do Budziska.