Przez Łomżę nie przejedzie żaden TIR!(?)
- Co zrobią mieszkańcy – nie wiem. Ja mając poparcie Radnych Łomży, w marcu rozpoczynam długotrwały remont ulicy Wojska Polskiego. Żaden TIR wtedy tędy nie przejedzie! - deklaruje prezydent Mieczysław Czerniawski. W piątkowe popołudnie Łukasz Czech z ratusza przesłał do mediów informację o prezydenckiej interwencji w sprawie obwodnicy Łomży wraz z oświadczeniem prezydenta.
Via Baltica kontra obwodnica Warszawy?
„W resorcie transportu trwają właśnie analizy, czy przyznać pieniądze na ekspresówkę przez Ursynów i dalej na wschód (obwodnica na trasie S2 – dop. red.) czy też na trasę Via Baltica” – podała Gazeta Stołeczna, czyli warszawski dodatek Gazety Wyborczej. Koszty obu inwestycji szacowane są na kilka miliardów złotych i na ich realizację wręcz niezbędne są pieniądze z nowego budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-20.
Obwodnica Łomży już wyłączona z decyzji środowiskowej dla Via Baltica
Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zmienił zakres złożonego wiosną ubiegłego roku wniosku w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S 61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Łomża – Szczuczyn. Jak podał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku z zakresu opracowania wyłączono odcinek stanowiący obwodnicę Łomży. W związku z tym RDOŚ ponownie – już po raz trzeci - przystąpił do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko Via Baltica, ale już bez obwodnicy Łomży.
Jest interes Łomży
Po ujawnieniu przez posła Lecha Kołakowskiego, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku rozważana „możliwość wyłączenia obwodnicy Łomży” z decyzji środowiskowej dla Via Baltica w obronie obwodnicy Łomży stanąć ma także i prezydent Mieczysław Czerniawski. Na zakończenie wczorajszej sesji Rady Miejskiej mówił, że zgłosiła się do niego grupa inicjatywna aby „wspomóc działania dotyczące form nacisku”. Prezydent sam postawił pytanie „dlaczego tak późno?” staje w obronie obwodnicy Łomży. Tłumaczył, że „Suwałki mogły sobie pozwolić na blokady bo mają decyzję środowiskową”. - My walczymy nie tyle o obwodnicę, ale aby nie wypadła – mówi radnym Czerniawski zapraszając wszystkich do współpracy. – Nie ma podziałów politycznych. Jest interes Łomży.
Obwodnica Łomży może nie dostać decyzji środowiskowej? Poseł interweniuje!
- Jestem zbulwersowany tym co usłyszałem od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Planowana obwodnica Łomży może nie dostać decyzji środowiskowej, bo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, mimo kilku wezwań, ciągle przesyła do RDOŚ niepełne informacje – mówi oburzony poseł Lech Kołakowski. Okazuje się, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku rozważana „możliwość wyłączenia obwodnicy Łomży” z decyzji środowiskowej dla Via Baltica. - Składam interpelację i żądam wyjaśnień w tej sprawie od ministra transportu – mówi poseł Kołakowski. - Brak tej decyzji może spowodować odłożenie budowy koniecznej obwodnicy Łomży na długie lata.
Przetarg na dokończenie obwodnicy Szczuczyn
13 miesięcy, tyle czasu na roboty dostanie firma, która będzie kończyła budowę obwodnicy Szczuczyna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku ogłosiła dziś przetarg na to zadanie. Budowę ośmiokilometrowej obwodnicy Szczuczyna hiszpańska firma FCC Construccion rozpoczęła przed rokiem, czerwcu porzuciła prace zarzucając GDDKiA błędy w przygotowanej dokumentacji obwodnicy.
Obwodnica Stawisk na ukończeniu
Pod koniec listopada kierowcy jadący drogą krajową nr 61 będą mogli ominąć Stawiski jadąc nową obwodnicą miasteczka. Budowana od połowy sierpnia ubiegłego roku obwodnica jest już na ukończeniu. Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że na tej inwestycji nie ma opóźnień. Zakończenie robót planowane jest w połowie listopada.
Obwodnicą Łomży pojedziemy w 2019 roku?
Ekspresowa obwodnica Łomży miałaby zostać zbudowana do 2019 roku. W tym samym czasie ma być także zbudowany odcinek Via Baltica od Łomży do Ostrowi Mazowieckiej, a cała S-61 miałaby zostać ukończona w 2020 roku. Budowa tej części Via Baltica znalazła się na 14 miejscu listy 43 inwestycji drogowych w dokument implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030 ).
Via Baltica do oceny po raz kolejny
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku ponownie rozesłał do konsultacji społecznych materiały dotyczące decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę drogi ekspresowej S 61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn z obwodnicą Łomży. Procedurę przeprowadzoną już raz przed rokiem trzeba powtórzyć „w związku z nowym materiałem dowodowym” przesłanym przez wnioskodawcę czyli białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – tłumaczy Małgorzata Wnuk, rzecznik prasowy RDOŚ.
Jak władze miasta walczą o obwodnicę Łomży?
„Budowa obwodnicy Łomży jest priorytetowa dla władz miasta” - zapewnia Łukasz Czech z wydziału organizacji i obsługi Urzędu Miejskiego w Łomży. Okazuje się jednak, że obecne władze Łomży nie brały udziału w prowadzonych przez rząd konsultacjach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, a budowy obwodnicy Łomży nie ma nawet na, obejmującej niemal 200 pozycji, liście inwestycji najczęściej zgłaszanych przez Samorządy. Jest na niej obwodnica Suwałk – jedyna inwestycja z S-61 zgłoszona przez prezydenta Suwałk, która jak wskazują zapewnienia rządowe ma być zbudowana do 2020 roku. O budowie obwodnicy Łomży – poza ogólną deklaracją dotycząca zamiaru budowy Via Baltica - właściwie nikt nic nie mówi.
Via Baltica połączy Europę (ale bez nas?)
Resort transportu uszeregował inwestycje od najbardziej do mniej potrzebnych. Na liście rankingowej określającej drogowe priorytety rządu znalazły się 43 zadania, które rząd chce zrealizować z wsparciem Brukseli. O liście poinformował „Puls Biznesu”. Według dziennika część dróg miałaby być budowana w ramach nowego instrumentu finansowego UE „Łącząc Europę” i wśród nich jest też Via Baltica tyle tylko, że PB wskazuje jedynie odcinek od Augustowa do granicy z Litwą.
“Białostocka” S-19 dogoniła “łomżyńską” Via Baltica
Via Baltica (S61) czyli I Pan-Europejski Korytarz Transportowy od początku lat 90-tych XX wieku jest określana jako kluczowa droga dla rozwoju północno-wschodniej Polski i jedna z bardziej strategicznych tras komunikacyjnych Europy mająca zapewnić połączenie państw nadbałtyckich z resztą kontynentu. Niezależni eksperci wskazują, że w XXI wieku trasa ta ważniejsza jest niż wschodnia część autostrady A2 Moskwa-Warszawa-Berlin. Niestety przez lata w sprawie jej rzeczywistej budowy nie zrobiono nic albo zrobiono niewiele. Poszczególne etapy prac planistycznych prowadzone są tak opieszale, że ważna z punktu widzenia Europy “łomżyńska” Via Baltica dogoniona została przez “białegostocką” S-19. Obie ekspresówki są dziś dokładnie w tym samym miejscu procedury administracyjnej - na etapie wydawania decyzji środowiskowych przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku. Via Baltica leży tam od blisko półtora roku, a S-19 od kilku dni.
Będzie nowy przetarg na obwodnicę Szczuczyna
- Budowę obwodnicy Szczuczyna w ciągu planowanej drogi ekspresowej S61 dokończy nowy wykonawca – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dotychczasowy, hiszpańska firma FCC, przed dwoma tygodniami poinformowała, że odstępuje od umowy zarzucając drogowcom złe przygotowanie inwestycji. GDDKiA odpowiada zaś, że „FCC nie realizowała swoich zobowiązań kontraktowych wobec GDDKiA, od początku miała poważne opóźnienia, a wreszcie nie zastosowała się do wezwań inwestora do podjęcia i kontynuowania prac.” GDDKiA poinformowała, że odstąpiła od umowy na budowę obwodnicy Szczuczyna z dniem 22 czerwca 2013 roku, i że to sprawia, że przynajmniej o rok przesunie się więc zakończenie budowy tej obwodnicy.
Obietnica obwodnicy na S61... przed protestem
Tuż przed zapowiedzianym na dziś zablokowaniem przejazdu przez Suwałki ministerstwo transportu zapewnia: „odcinek drogi ekspresowej S61 od obwodnicy Augustowa do granicy Państwa (z obejściem Suwałk) jest przewidziany do realizacji i finansowania ze środków polityki spójności na lata 2014-2020”. W opublikowanym na stronie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego komunikacie nie ma fragmentów wskazujących, że w tej perspektywie finansowej mogłyby być budowane także inne odcinki Via Baltica w tym obwodnica Łomży.
Klęska pod Szczuczynem (sukces pod Stawiskami)
Zatrzymała się budowa obwodnicy Szczuczyna. W ubiegłym tygodniu hiszpańska firma FCC Construccion, zarzucając błędy w dokumentacji obwodnicy poinformowała Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, że chce zerwać kontrakt. Drogowcy liczą, że Hiszpanie może jeszcze wrócą, ale ukończenie prac w tym roku jest już nierealne. – Pomimo upływu ponad połowy czasu na realizacje kontraktu – wykonawca wykonał 16 procent prac – ocenia GDDKiA wskazując, że budowana po sąsiedzku przez polski Budimex obwodnicy Stawisk „tym samym czasie, na tej samej drodze, w oparciu o projekt tego samego biura projektowego” osiągnęła zaawansowanie na poziomie 60 procent, i planuje zakończenie na listopad 2013 roku.
Poprawili Strategię. Via Baltica zajęła należne miejsce.
„Przez teren województwa biegnie odcinek europejskiego korytarza transportowego, tzw. Via Baltica (planowana droga S61) zgłoszony do Connecting Europe Facility (nowego instrumentu finansowego UE).” - to pierwsze zdanie z działu „Podlaskie – dostępne” w zmodernizowanej Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do 2020 roku. Po konsultacji społecznych - jakich „nie przeszedł jeszcze żaden projekt dokumentu w regionie” - zmieniono niektóre jej zapisy, w tym wszystkie wskazywane przez nas błędy dotyczące trasy Via Baltica.
Via Baltica utknęła (pod Łomżą?) w Białymstoku
W dalszym ciągu nie wiadomo kiedy zostanie wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy Via Baltica na jej łomżyńskim odcinku. Choć drogowcy z białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze na początku ubiegłego roku o taką decyzję wystąpili do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, ale jej wydanie jest ciągle odwlekane. - Oni mają przesłać dobry dokument, a nadal tego nie ma - tłumaczy Małgorzata Wnuk, rzeczniczka prasowa RDOŚ. Także przesłane pod koniec maja dokumenty mające być uzupełnieniem składnej wcześniej inwentaryzacji przyrodniczej okazały się niepełne i ponownie zażądano ich doprecyzowania, ale bez wskazania terminu ich uzupełnienia. Takie rozstrzygnięcie po raz kolejny „wstrzymuje bieg sprawy”.
Trasa Via Baltica...? Z Helsinek przez Łomżę do Warszawy!
Pięciu przyjaciół z Finlandii postanowiło po raz pierwszy w życiu wybrać się na rajd motocyklowy do Polski. Wystartowali z kilku fińskich miast w środę, aby w piątek po południu zawitać na swoich potężnych i ciężkich motocyklach Harley-Davidson do Łomży i zaparkować przed łomżyńskim ratuszem. - Jechaliśmy trasą Via Baltica – opowiada z przekonaniem Arttu Halonen. - W Finlandii Via Baltica to, moim zdaniem, najlepiej zbudowana i zorganizowana trasa. Tak samo potem w Estonii, na Łotwie i Litwie. A wy w Łomży jej chyba nie macie...?
Nie wiadomo czy „Łącząc Europę” Komisja Europejska zbuduje Via Baltica
- Odcinek transgraniczny Via Baltica został umieszczony w załączniku I do rozporządzenia ustanawiającego Connecting Europe Facility („Łącząc Europę”), co daje możliwość sfinansowania jego realizacji przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności w ramach CEF, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o realizacji – podaje Patrycja Wolińska-Bartkiewicz podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w odpowiedzi na interpelację posła Jarosława Zielińskiego odnośnie ewentualnego włączenia budowy drogi Via Baltica do nowo utworzonego instrumentu finansowego UE „Łącząc Europę” (CEF). Wiceminister zastrzega, że niejasnym jest czy „w opinii Komisji Europejskiej status transgranicznego będzie mógł posiadać odcinek S61 biegnący od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska.”
Eksperci: Via Baltica ważniejsza niż wschodnia część autostrady A2
„Po roku 2000 na kierunku wschód-zachód rolę najważniejszego kierunku tranzytowego w transporcie samochodowym utracił szlak Moskwa-Warszawa-Berlin. Kilkakrotnie większe przewozy tranzytowe przez Polskę odnotowywane są obecnie pomiędzy krajami bałtyckimi a Europą Zachodnią (szlak Via Baltica)” - napisali profesorowie Tomasz Komornicki i Andrzej Miszczuk w ekspertyzie pt. „Transgraniczne powiązania województw Polski wschodniej”. Ekspertyza powstała na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na potrzeby aktualizacji Strategii rozwoju społeczno – gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020. Ich opinię podzielają także inny eksperci, którzy na te same potrzeby przygotowali analizę pt. „Dostępność transportowa w Polsce Wschodniej”.