„Wojna” w uczelni
Źle się dzieje w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży? Tak wynika z pisma jakie związkowcy „Solidarności” uczelni wysłali do jej Konwentu. To ciało opiniodawcze i doradcze skupiające m.in. wicewojewodę, posłów, samorządowców, czy szefów dużych przedsiębiorstw czy organizacji współpracujących z PWSIiP. Związkowcy formułują kilka uwag dotyczący działalności rektora uczelni dr hab. Roberta Charmasa (prof. PWSIiP). - Jako organizacja zakładowa NSZZ „Solidarność” obawiamy się, czy rozwój sytuacji nie przyniesie zagrożenia dla rozwoju uczelni i kolejnych zagrożeń dla pracowników – czytamy w liście podpisanym przez szefową tymczasowej ZOZ Irenę Wiską, a adresowanym do przewodniczącego Konwentu prezydenta Łomży Mieczysława Czerniawskiego. - W uczelni nie dzieje się nic złego. Ludzie, którzy list napisali bronią swoich interesów, a nie patrzą na dobro PWSIiP - odpowiada rektor prof. Robert Charmas, podkreślając że choć jest też członkiem Konwentu, ani on, ani jego najbliżsi współpracownicy listu związkowców nie otrzymali. - Zarzuty nie są prawdziwe. Czuję się oczerniany – mówi.
Gruzini uczą się od „Edukatora” wychowania przedszkolnego
W Łomży przez tydzień gości 12-osobowa delegacja z Gruzji, która realizuje wizytę studyjną w ramach projektu partnerskiego ,,Centra gotowości szkolnej w Gruzji”. Goście przyjechali na zaproszenie Stowarzyszenia „Edukator” i Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży, aby poznawać programy i metody pracy z dziećmi w przedszkolach i w oddziałach przedszkolnych, funkcjonujących w szkołach. W skład grupy wchodzą przedstawiciele: Ministerstwa Oświaty Gruzji, Ministerstwa Edukacji uchodźczego rządu Abchazji, organizacji pozarządowej Civitas Georgica, oraz samorządowcy i dyrektorzy szkół z regionów: Mingrelia, Shida Kartli i Kachetia. Chcą skorzystać z polskich doświadczeń organizacji i prowadzenia edukacji przedszkolnej i wykorzystać te doświadczenia w swoim kraju.
Parlamentarny sukces uczniów „Jedynki”
- Eryk Mroczko i Rafał Wierciszewski, dwóch uczniów z Publicznego Gimnazjum nr 1 im. Noblistów Polskich w Łomży, pojedzie do Warszawy, aby 1. czerwca wziąć udział w obradach XX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży – informuje wicedyrektor PG nr 1 Anna Zakrzewska. - Jako jedyni gimnazjaliści znaleźli się w gronie 16 uczniów, głównie licealistów, z naszego województwa, którzy zostali posłami Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Dęby pamięci Katynia i Smoleńska i nowy sztandar „Dwójki”
„Oby sztandar był dumą społeczności szkolnej na każdej uroczystości i reprezentował szkołę na zewnątrz...” - napisała szóstoklasistka Zuzanna Jurkiewicz w księdze pamiątkowej do ceremonii nabijania symbolicznych gwoździ na drzewcu nowego sztandaru Szkoły Podstawowej nr 2 imienia Władysława Broniewskiego w Łomży. Czterogodzinne uroczystości połączone były ze złożeniem kwiatów pod dwoma dębami pamięci przy szkole: jeden upamiętnia policjanta z Łomży Stanisława Jabłońskiego (1909 – 1940), zamordowanego przez NKWD w Twerze, drugi – ofiary katastrofy lotniczej w okolicach Smoleńska 10. kwietnia 2010 roku.
Stare pieśni Polaków i nowy sztandar „Siódemki”
- Podróżowaliśmy w wierszach i piosenkach po całej Polsce: byliśmy nad Bałtyckim Morzem i w górach Tatrach, zwiedzaliśmy nasze Mazowsze i odwiedzaliśmy stolice kraju: Kraków i Warszawę – opowiada z przejęciem gitarzysta Krzysztof Szałkowski, trzecioklasista ze Szkoły Podstawowej nr 7 w Łomży, który zebrał gorące brawa po występie z mamą swego szkolnego kolegi Urszulą Wądołkowską podczas wieczoru pieśni patriotycznej. - Te wieczory to dobra tradycja, przypomina nam, że „Ojczyznę trzeba kochać i szanować”, jak śpiewał Muniek Staszczyk. Ja kocham i szanuję.
Język angielski Szekspira i maturzystów z Łomży
- Matematyka poszła mi całkiem, całkiem, polski chyba też nieźle, ale z angielskiego zawsze byłem słaby i dlatego nie spodziewam się dzisiaj najlepszych wyników... - tak ocenia swoje dwugodzinne zażarte boje z językiem angielskim na obowiązkowej maturze pisemnej Karol Chiliński ze Stawisk, trzecioklasista w II Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej w Łomży. - Na szczęście, matematykę i fizykę zdaję na poziomie rozszerzonym, a te właśnie punkty bardzo przydadzą mi się w staraniach o indeks Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu. I będzie dobrze! Z takim optymizmem może spodziewać się pozytywnych wyników najprawdopodobniej znakomita większość z 1 391 maturzystów, jacy w Łomży język angielski wybrali na maturę obowiązkową...
Fotografie pamięci narodowej
Sto fotografii prezentujących pomniki, mogiły i groby nadesłali uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów z Łomży i regionu na powiatowy konkurs fotograficzny „Miejsca Pamięci, Walki i Męczeństwa Narodu Polskiego – Bohaterowie Naszej Ziemi”. Wśród najmłodszych uczestników – klas 1 – 3 szkoły podstawowej konkurs wygrał Michał Dobrowolski z SP7 w Łomży, wśród uczniów klas 4-6 podstawówek najwyżej oceniono zdjęcie Krystiana Wysockiego z SP2 w Łomży, a wśród gimnazjalistów Jakuba Chludzińskiego, ucznia gimnazjum związanego z KF „PSTRYK” działającym przy SP w Sławcu.
Matematyka na maturze z góry i pod górkę
- Przygotowanie do matury pisemnej z matematyki nie wymagało ode mnie jakichś szczególnych, dodatkowych przygotowań – opowiada rozpromieniony Rafał Niewiński, trzecioklasista z I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Łomży, który w świętującej w tym roku 400-lecie renomowanej szkole zasiadł do pisania matury ze 198 koleżankami i kolegami oraz z grupką takich, którzy poprawiają ubiegłoroczny wynik punktowy. - Nie musiałem brać korepetycji, wystarczyło na bieżąco uczyć się na lekcjach od naszego matematyka Tomasza Szałkowskiego i rozwiązywać w domu zadania z tzw. zbioru „Kiełbasy”. Mnie udało się szybko odstresować. Uważam, że nie trzeba myśleć za dużo o wynikach matury, tylko porządnie robić swoje, czyli przystąpić do działania...
Kmicic „hardy i sprytny” na maturze pisemnej z polskiego
- Przed wejściem na salę egzaminacyjną na pewno było trochę stresu, ponieważ nie wiedzieliśmy, jakich pytań się spodziewać – opowiada po pisemnej maturze z języka polskiego Kinga Polkowska z klasy III B w III Liceum Ogólnokształcącym w Łomży. - Ale stresu to tylko trochę, bo sumiennie się przygotowywaliśmy do matury przez trzy lata. Przynajmniej ja starałam się nie spać na lekcjach. Czterej koledzy Kingi z klasy III F w białych koszulach i garniturach zebrali się przy samochodach koło kościoła Panien Benedyktynek na Dwornej w Łomży. Zimny wiatr, porywisty i dokuczliwy, niespecjalnie przeszkadza maturzystom w dzieleniu się pierwszymi wrażeniami z pierwszego dnia najważniejszego egzaminu w życiu. Humory im dopisują, być może, tak jak ich 1 444 rówieśnikom.
Maturzyści dostali świadectwa, aula – imię Mierosławskich
Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego Jerzy Łuba i Marek Sokołowski, laureat międzynarodowej olimpiady matematycznej, m.in., odsłaniali nad wejściem z korytarza na pierwszym piętrze szkoły tabliczkę z informacją o patronach historycznej auli w historycznym gmachu przy ul. Bernatowicza w Łomży. Ale piątkowe popołudnie stało się zarazem okazją do wręczenia świadectw maturzystom, mającym satysfakcję być rocznikiem, zdającym maturę w roku obchodów 400-lecia „Pierwszego”. Jest wśród nich trzecioklasistka Urszula Wiśniewska z imponującą średnią ocen na cenzurce: 5,29!
Łomżyńscy gimnazjaliści „małą maturę” mają za sobą
Najpierw przez godzinę pisali w piątek egzamin na poziomie podstawowym z języka angielskiego, którego uczyli się w podstawówce, a po przerwie kolejną godzinę poświęcili, żeby rozwiązywać zadania na poziomie rozszerzonym. Po wszystkim i po trzech dniach zmagań z własną inteligencją, wiedzą i pamięcią grupa dobrych kolegów z Katolickiego Gimnazjum w Łomży mogła spokojnie ruszyć na ulice miasta i zafundować sobie lody w Galerii Veneda – zakończyli wreszcie egzaminy! Podobnie jak ponad 600 ich rówieśników w Łomży i blisko 600 w powiecie łomżyńskim.
Cztery pory roku na twarzach dziewczyn w Łomży
Młode, ładne i ambitne – współczesne makijażystki i kosmetolożki kształcą się nie tylko po to, aby nakładać ekskluzywne kremy czy pudry, ale i w tym celu, aby pielęgnować ciało i uczyć pielęgnacji oraz profilaktyki chorób skóry. Raz na dwa lata spotykają się w PWSIiP w Łomży na Akademickich Mistrzostwach Makijażu Fantazyjnego, których trzecią edycję wygrała Wioleta Mikucka, studentka pierwszego roku na kierunku kosmetologia Instytutu Medycznego PWSIiP. Nagród dostała bez liku za 3 300 zł, m.in., zestawy kosmetyków, szkolenie z charakteryzacji i trzy dni w SPA w Białowieży.
Przyroda dość trudna, matma na „gimnazjalnym luzie”
- Matematyka na egzaminie bardzo szybko i łatwo mi poszła, bo była na niskim poziomie trudności – ocenia Dawid Bagiński, uczeń trzeciej klasy Katolickiego Gimnazjum w Łomży, po drugim dniu egzaminu, podsumowującego trzyletnią edukację chłopca. - Odniosłem nawet wrażenie, że to takie zadania na poziomie podstawowym. Wydaje mi się, że rozwiązałbym zadania z matmy jeszcze jako uczeń Szkoły Podstawowej nr 4, której jestem absolwentem. Moi koledzy mają też podobne zdanie. Czwórka rówieśników Dawida zgodnie potakuje głowami: matma na luzie, a przyroda dość trudna.
Gimnazjaliści już po testach z WOS-u, historii i polskiego
Adriana Dzieniszewska, trzecioklasistka z Katolickiego Gimnazjum w Łomży, jest w dość dobrym humorze: właśnie zakończyła pisanie pierwszej, humanistycznej części egzaminu gimnazjalnego. - Wydaje mi się, że nie był zbyt trudny, ale nie spodziewam się maksimum punktów – uśmiecha się Ada. - Spodziewam się zdobyć jakieś 80 procent punktów. Najwięcej trzeba było nagłówkować się przy pisaniu pracy z języka polskiego na temat ciekawości: czy ułatwia, czy utrudnia nam życie. Moim zdaniem, ułatwia, ponieważ dzięki niej szukamy przygód i chcemy poznawać nowych ludzi. Rówieśnicy Ady, wychodzący z gmachu przy Sadowej około wpół do pierwszej, nie są aż takimi optymistami. Oceniają egzamin jako „raczej łatwy”, ale... nie liczą na więcej niż 60 proc. punktów. W Łomży do egzaminu przystąpiło 638 gimnazjalistów, a w powiecie łomżyńskim kolejnych 590. Wyniki mają być ogłoszone 18 czerwca.
Olimpijskie sukcesy plastyków
Kinga Rejterada, uczennica klasy trzeciej Liceum Plastycznego im. Wojciecha Kossaka w Łomży, zdobyła tytuł laureata XXXVIII Olimpiady Artystycznej. Jej szkolni koledzy, czwartoklasiści Hanna Kur i Filip Kamil Łazarczyk uzyskali tytuły finalistów z wyróżnieniem. Dla całej trójki wyniki olimpiady oznaczają też uzyskanie najwyższego (100%) wyniku na świadectwie maturalnym z przedmiotu historia sztuki – poziom rozszerzony.
Ratusz potwierdza - zabrakło miejsc w przedszkolach
- W roku szkolnym 2014/2015 zapewniliśmy miejsca dla odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego wszystkim 5 i 6- latkom. W pozostałych grupach wiekowych nie wszystkie 3 i 4-latki objęte zostały opieką przedszkolną - przekazuje ratusz w oficjalnej informacji po naborze do przedszkoli. - Zabrakło miejsca w przedszkolach wskazanych przez rodziców w naborze elektronicznym dla 58 czterolatków i 53 trzylatków – podaje Łukasz Czech z ratusza informując, że, pozostały jeszcze 62 wolne miejsca w publicznym przedszkolu „Pinokio”. To założone przed rokiem przedszkole „na Bawełnie”, które prowadzone jest przez Towarzystwo Wiedzy Powszechnej.
„Solidarność” w PWSIiP
„W celu obrony godności osobistej pracowników Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży oraz ich praw i interesów pracowniczych powołano do życia organizację związkową”. We wtorek, 15 kwietnia 2014 r., Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży została zapisana w Rejestrze Podstawowych Jednostek Organizacyjnych Związku Regionu Mazowsze NSZZ „Solidarność”.
Brak miejsc po naborze 2014 do przedszkoli w Łomży
Łomżyńskie przedszkola miejskie zakończyły już rekrutację na rok szkolny 2014/2015. Ratusz nie podaje jeszcze oficjalnych wyników tegorocznego naboru, ale z rozmów z dyrektorami przedszkoli wynika, że dziesięć placówek miało przygotowane 1.484 miejsca i musiało odesłać z kwitkiem 155 rodziców, dla których pociech miejsc „oficjalnie” zabrakło. W dzień po zamknięciu list zaledwie około trzydziestoma miejscami dysponuje tylko jedno, nowo powstałe przedszkole publiczne TWP Pinokio na „Bawełnie”. Najwyraźniej rodzicom jest do „Pinokia” za daleko, zaś braku przedszkola na os. Południe nie zrekompensują dwie placówki Edukatora, też pełne na 360 dzieci.
Zasłużyli na najwyższe nauczycielskie uznanie
Dwóch nauczycieli z Łomży Jan Łukasiuk z „Bernatowicza” oraz Paweł Drożyner z „Ekonomika” zostało zgłoszonych przez Podlaskiego Kuratora Oświaty jako kandydaci do nadania honorowego tytułu profesora oświaty. Tytuł nadawany jest od 2008 roku przez Ministra Edukacji Narodowej na wniosek Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty. Dotychczas zdobyło go mnie niż stu nauczycieli. W tej grupie jest dwoje łomżan.
Indeks dla matematyka
Jeszcze przez dwa tygodnie uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych mogą zgłaszać się i rozwiązywać zadania w ramach czwartego Łomżyńskiego Konkursu Matematycznego. Konkurs organizowany przez Instytut Informatyki i Automatyki w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży ma poszerzać wiedzę uczniów, zachęcać ich do podejmowania prób rozwiązywania trudnych problemów matematycznych oraz doskonalić umiejętności samodzielnego, twórczego i abstrakcyjnego myślenia. W tym roku zwycięzcy poza tradycyjnie już cennymi nagrodami rzeczowymi, mogą liczyć także na indeks na studia w PWSIiP.