Szybciej do Warszawy w 2017 roku
Według ekspertów jej budowa w największym stopniu skróci dojazd z północno-wschodniej Polski do Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty na budowę obwodnicy Marek, w ciągu drogi ekspresowej S8. Ma być gotowa w I połowie 2017 roku.
Chcą budować obwodnicę Szczuczyna
7 konsorcjów i firm złożyło oferty na dokończenie budowy obwodnicy Szczuczyna na trasie Via Baltica. Najtańsza opiewa na 126,2 mln zł– tylko ona mieści się w kwocie, jaką na inwestycję przygotowała GDDKiA. Rafał Malinowski rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku podkreśla, że kilka tygodni potrwa teraz ocena wszystkich ofert pod względem formalno-prawnym i dopiero po tym czasie zostanie wskazana ta najkorzystniejsza. Drogowcy optymistycznie zakładają, że obwodnica zostanie ukończona w pierwszym kwartale 2016 roku.
Obwodnica czeka na decyzję
Drogowcy uzupełnili wniosek o decyzję środowiskową dla obwodnicy Łomży. Jak przekazuje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w piątek 2 maja dokumenty zostały przesłane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. - Uzupełnienie dotyczy przede wszystkim analizy w zakresie oddziaływania dróg i mostu na ptaki, oraz zwiększenia liczby projektowanych przejść dla zwierząt – mówi Malinowski dodając, że w ocenie drogowców uzupełnienie to zaspokoi oczekiwania RDOŚ.
Obwodnica Łomży będzie „ i to wcześniej niż później”
- Na pewno droga (obwodnica Łomży – dop. red.) tej perspektywie (2014-2020 – dop. red.) będzie realizowana. Do września powinna być decyzja środowiskowa, a na przełomie 2015 i 2016 roku będziemy gotowi do postępowań przetargowych – mówiła wicepremier Elżbieta Bieńkowska zapewniając, że obwodnica Łomży jest „w programie implementacyjnym” i że będzie „ i to wcześniej niż później”. Wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju była głównym gościem na zorganizowanej w Łomży przez działaczy Platformy Obywatelskiej „debacie” POdlaskie 2020”.
Po roku zastoju ruszą prace na obwodnicy Szczuczyna?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może badać rzetelność podwykonawców, na których potencjał powołują się wykonawcy przystępujący do przetargów na budowę dróg. Tak orzekł Sąd Okręgowy w Warszawie do którego trafiła sprawa związana z wyłonieniem wykonawcy, który ma dokończyć budowę obwodnicy Szczuczyna.
Cała Via Baltica powstanie do 2020 roku?
Polska będzie się także ubiegać o dofinansowanie z pieniędzy unijnych Via Baltica i Rail Baltica, czyli drogi i linii kolejowej łączących Polskę z krajami bałtyckimi zapowiada wicepremier minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska. Pieniądze na ich budowę mają pochodzić z nowego instrumentu finansowego Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF). CEF jest zarządzany bezpośrednio z Brukseli i mają być z niego finansowane przedsięwzięcia infrastrukturalne ważne dla całej Unii Europejskiej. - To będą na pewno pierwsze składane do CEF projekty i przez koleje, i przez drogi – zapewniła Bieńkowska w wywiadzie udzielonym PAP.
GDOŚ w Warszawie zajmie się Via Baltica
Górnośląskie Towarzystwo Przyrodnicze im. A. Czudka z Katowic odwołało się od wydanej na początku lutego przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku decyzją środowiskową na łomżyński odcinek Via Baltica (bez obwodnicy miasta). Jak przekazuje Małgorzata Wnuk, rzecznik prasowy RDOŚ w Białymstoku w odwołaniu nie ma wskazanych zarzutów, a jego złożenie Towarzystwo uzasadnia „regułą przezorności”.
Drogowcy muszą poprawić wniosek o obwodnicę, ale ptaków nad Narwią liczyć nie muszą
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wezwie drogowców do uzupełnienia złożonego na początku lutego wniosku o decyzję środowiskową dla obwodnicy Łomży, ale nie będzie żądał przeprowadzenia nowej inwentaryzacji przyrodniczej. To pozytywna wiadomość. Jest duża szansa, że jeszcze w tym roku całe postępowanie się zakończy pozytywnie - wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach m.in. ostatecznie określającej przebieg obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61. Do wyboru są dwa warianty. Oba po stronie zachodniej miasta.
Obwodnica Łomży do 2020r? Nie chodzi o decyzję środowiskową, ale o miliard złotych
„Termin wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie wpływa na datę ukończenia przedmiotowej inwestycji (obwodnicy Łomży – dop. red.) do 2020 r. W przypadku tej inwestycji zasadnicza jest kwestia zapewnienia finansowania” - twierdzi Zbigniew Rynasiewicz odpowiedzialny za transport wiceminister infrastruktury i rozwoju. Przedstawiany przez ministra szacunkowy koszt budowy obwodnicy Łomży to około 980 milionów złotych. I w dalszym ciągu nie wiadomo czy perspektywie do 2020 roku takie pieniądze na tę drogę się znajdą.
Drogowcy złożyli wniosek o DŚU na obwodnicę Łomży
Regionalna Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wszczęła postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S 61. Wniosek od drogowców z Białegostoku wpłynął tam w ubiegły piątek. - Wniosek jest w tej chwili analizowany – mówi Lech Magrel, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku. - Sprawdzamy przede wszystkim czy jest kompletny i od tego będzie zależała decyzja co dalej. - Zdobyliśmy te dane, które mogliśmy zdobyć i w tym zakresie wniosek został przygotowany - mówi Rafał Malinowski, rzecznik białostockiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kolejny odcinek Via Baltica wchodzi na listę do realizacji
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju skierowało do konsultacji projekt uchwały rządu zmieniający m.in. załącznik nr 5 „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”. Na liście pojawia się m.in. obwodnica Suwałk w ciągu trasy ekspresowej S61, oraz brakujący odcinek S8 pomiędzy Wyszkowem, a obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej. Zgodnie z dokumentem mierząca niespełna 14 km obwodnica Suwałk miałaby zostać wybudowana w latach 2015-2017, ekspresowa „ósemka” do Warszawy do 2018 roku.
Taka będzie ekspresówka do Łomży
Wydana w poniedziałek przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zakłada, że planowana Via Baltica do Łomży będzie miała dwie jezdnie po 7 metrów szerokości każda z możliwością docelowej rozbudowy pasów do 10,5 m. Szerokość pasa dzielącego między jezdniami przewiduje się na 12 metrów, a do tego dwa pasy awaryjne po 2,5 m. Trasę wytyczono generalnie poza obszarami zabudowy, ale i tak aby ją wybudować koniecznym będzie wyburzenie 40 budynków w tym około 10 mieszkalnych. Publikujemy decyzję środowiskową na łomżyńską Via Baltica.
Via Baltica, bez obwodnicy Łomży, dostała decyzję środowiskową
Lech Magrel, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku, podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S 61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Łomża – Szczuczyn. Postępowania w sprawie łomżyńskiego odcinka Via Baltica trwało niemal dwa lata. Problem sprawiło przejście drogi przez Narew. DROŚ kilkakrotnie wzywał inwestora, czyli białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do uzupełnienia dokumentacji, a ostatecznie we wrześniu ubiegłego roku, na wniosek drogowców obwodnicę Łomży wyłączono z wniosku.
Obwodnica Szczuczyna przesunięta
O kolejne trzy miesiące drogowcy przełożyli termin składania ofert w przetargu na dokończenie obwodnicy Szczuczyna. Pierwotny termin wyznaczony był na 31 października 2013 roku, po czym pięciokrotnie go wydłużono. Ten aktualny to koniec marca tego roku. Przypomnijmy budowa obwodnicy Szczuczyna zaczęła się jesienią 2012 roku i tak jak budowa obwodnicy Stawisk miała być ukończona przed końcem 2013 roku. W czerwcu ubiegłego roku hiszpańska firma FCC Construccion porzuciła prace zarzucając GDDKiA błędy w przygotowanej dokumentacji obwodnicy.
Wniosek o decyzję środowiskową dla obwodnicy Łomży prawie gotowy
- Wniosek o decyzję środowiskową na obwodnicę Łomży może być złożony w najbliższych tygodniach. Być może jeszcze w lutym – mówi Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Czekamy teraz na decyzję środowiskową na pozostały odcinek „łomżyńskiej” Via Baltica, bo może mieć ona wpływ także na wniosek o obwodnicę Łomży. Ta decyzja – według nieoficjalnych informacji - ma być wydana do końca stycznia. Przypomnijmy we wrześniu obwodnica Łomży została wyłączona z wniosku o decyzję środowiskowa dla Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn, ze względu na brakującą inwentaryzację ptaków migrujących z trzech miesięcy: wrzesień, październik i marzec. Jak to możliwe, że już teraz drogowcy mają te dane?
Decyzja środowiskowa na obwodnicę Łomży za rok... z haczykiem
Ministerstwo Infrastruktury i Transportu spodziewa się, że decyzja środowiskowa na obwodnicę Łomży będzie wydana w pierwszym kwartale 2015 roku. Taka data została zapisana w najnowszej wersji Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). Ten sam dokument zakłada, że obwodnica i cała Via Baltica będą zbudowane w tej perspektywie finansowej pod warunkiem, że większość środków na budowę drogi wyłoży Unia Europejska.
Obwodnica Łomży może być (jeszcze) w 2020 roku
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ogłosiło konsultacje społeczne projektu Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). To dokument, który wskazuje priorytetowe inwestycje w obszarach transportu drogowego, kolejowego, morskiego i śródlądowego (wodnego). Na liście najważniejszych inwestycji drogowych jest Via Baltica z obwodnicą Łomży.
A Via Blatica nie ma nawet na mapie...
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podało, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę kolejnego – ok. 18,5 km odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Do informacji dołączona jest mapa obrazujące inwestycję, ale i układ istniejących i projektowanych najważniejszych dróg przecinających Mazowsze. Widać na niej np. kawałek S19, która kiedyś ma połączyć Białystok z Lublinem, ale nie ma tam nawet fragmentu Via Baltica. Zapytaliśmy w ministerstwie czy to błąd na mapie czy może coś więcej?
Obwodnicą obok Stawisk
Około godziny 14.00 drogowcy wpuścili samochody na nową obwodnicę Stawisk. Ma ona 6,5 km długości i formalnie jest pierwszym elementem ekspresowej S-61 - Via Baltica - choć na niemal całej długości póki co ma tylko jedną jezdnię. Wpuszczenie ruchu na nową obwodnicę sprawiło, że mieszkańcy miasteczka będą mogli odpocząć od tysięcy samochodów, w tym ciężkich tirów, które dotychczas przejeżdżały przez sam środek Stawisk, zaledwie kilka metrów od domów.
Szczuczyn coraz dłużej czeka na obwodnicę
Już po raz czwarty Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku przesunęła termin złożenia ofert w przetargu na dokończenie budowy obwodnicy Szczuczyna w ciągu Via Baltica. Termin ten początkowo był wyznaczony na 31 października, a teraz już został przesunięty na 29 stycznia 2014 roku. Powodem – jak przekazują drogowcy – jest zaskarżenie kilku zapisów specyfikacji przetargowej do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.