Godzina po godzinie with John Paul II during English exams
Można w szkole uczyć się sześć lat, można i dziewięć, nawet po trzy godziny tygodniowo, a potem nie umieć powiedzieć ani zdania w rozmowie z bliskim człowiekiem. Blokada emocjonalna, obawa przed ośmieszeniem, brak wiary w swoje kompetencje lingwistyczne, a może: stres egzaminacyjny. Być może, takie obiekcje powstrzymałyby któregoś z ponad 600 uczniów klas trzecich gimnazjów w Łomży podczas egzaminu językowego, ale nie 15-latków z Publicznego Gimnazjum nr 2. Aleksy Kowalczyk i Mateusz Burzynśki w półtorej minuty tłumaczą słowa Benedykta o św. Janie Pawle II.
Dzieci w pociągu na egzaminie gimnazjalnym z matmy
- Czułam się bardzo dobrze przygotowana do egzaminu, pani Małgorzata Malczewska powtórzyła z nami solidnie całość materiału, wszystkie wzory znałam na pamięć, a po rozwiązaniu 23 zadań nie ma czego się bać – uśmiecha się słonecznie Kinga Strojczyk, 16-latka z klasy trzeciej Publicznego Gimnazjum nr 6 w Łomży, która jako pierwsza po godzinie egzaminu gimnazjalnego z matematyki relacjonowała mamie przez telefon przebieg drugiego dnia zmagań z podsumowywaniem wiedzy i umiejętności ponad 600 trzecioklasistów ośmiu gimnazjów w Łomży. - Ale ten egzamin, jak nauka w pierwszym liceum, dobre studia i płatna praca, nie jest moim głównym celem. Moim celem jest zdobycie wiedzy, samodoskonalenie, rozwój świadomości i osobowości i uformowanie charakteru.
„Rudy”, Potter i kocioł bałkański na egzaminie gimnazjalnym
Znają się z czasów podstawówki w „Siódemce”, ale przyjaźnią się nadal w Publicznym Gimnazjum numer 1 imienia Noblistów Polskich w Łomży. W słoneczny poniedziałek po pierwszych testach z historii i wiedzy o społeczeństwie na egzaminie gimnazjalnym uśmiechnięta trójka sympatycznych 16-latków: Natalia Chmielewska, Piotr Abramek, Adam Pietruszewski. - Test wydaje się łatwiejszy, niż rok temu, a jaki był naprawdę, to się okaże – mówi Natalia. Na 25 stron zadań z odpowiedziami do wyboru a, b, c i pytaniami prawda / fałsz najwięcej trudności zrobiły mapki z Unii Europejskiej. W Łomży 8 gimnazjów zamówiło dla uczniów w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej 617 arkuszy.
Egzamin gimnazjalny
W poniedziałek o godzinie 9:00 rozpocznie się trwający godzinę test z historii i wiedzy o społeczeństwie, a o 11:00 półtoragodzinny egzamin z języka polskiego. Tak gimnazjaliści rozpoczną maraton egzaminacyjny. W ciągu trzech dni napiszą pięć, a niektórzy sześć egzaminów.
Monika Gałkowska z Lublina najlepsza w Wiedzy o Mleku i Mleczarstwie
Monika Gałkowska z Zespołu Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego w Lublinie wygrała XLII Olimpiadę Wiedzy o Mleku i Mleczarstwie. W klasyfikacji drużynowej zwyciężył Zespół Szkół Nr 3 im. Bogdana Chełmickiego w Rypinie. Olimpiada, w której brało udział 30. najlepszych uczniów z całej Polski już po raz 7. odbywała się w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących Nr 7 w Łomży.
Zasady muzyki dla najlepszych
36. uczniów z 19 szkół muzycznych z całego kraju rywalizowało w III Ogólnopolskim Konkursie z Zasad Muzyki w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Łomży. Poziom konkursu był tak wysoki, że jury przyznało aż 9 wyróżnień i nagród, a o różnicach w klasyfikacji często decydowało tylko pół punktu. Zwyciężyli ex aequo Gabriela Ślusarczyk z Krakowa i Wojciech Tadeusz Sojka z Warszawy, a miejsce 4. z Moniką Lenart z Sanoka podzieliła łomżynianka Alicja Turowska. – Mam ogromną satysfakcję, że nasz konkurs tak się rozwija – mówi jego inicjatorka Małgorzata Wiśniewska. – Cieszę się, że młodzież w dobie internetu, Facebooka i tabletów zajmuje się czymś takim, chce się jej siedzieć w nutach, przeglądać partytury i uczyć się tego wszystkiego!
Jak Żydzi z Polakami tańczyli w Łomży poloneza
- Oto eksperyment cudowny, że możemy poznać się z naszymi rówieśnikami, przybywając po raz pierwszy w życiu do innego, dla nas bardzo odległego kraju, który z nami jest związany historią, a od razu poznajemy koleżanki i kolegów – Rimon Tsiony, 17-letni Żyd ze Szkoły Gvanim w Izraelu dzieli się wrażeniami na korytarzu II LO w Łomży, kiedy w auli rozbawiony tłum młodzieży uczy się poloneza. - Nigdy nie poznałem Polaków, myślałem, że jesteście na północy Europy zimnym i zdystansowanym do obcych narodem, a tu poznałem dużo serdecznych i spontanicznych ludzi. Nie mam polskich korzeni, moja rodzina jest z Persji. Ale babcia kolegi Omri przeżyła obóz Auschwitz.
Olimpijczycy od mleka i mleczarstwa
30 uczniów z 9 zespołów ze szkół ponadgimnazjalnych kształcących w zakresie technologii żywności - przetwórstwo mleczarskie z całej Polski bierze udział w odbywającej się w łomżyńskiej Wecie 42. Olimpiady Wiedzy o Mleku i Mleczarstwie. Do wygrania są indeksy na Wydział Nauki o Żywności na Uniwersytecie Warmińsko - Mazurskim w Olsztynie, a wszyscy finaliści Olimpiady zwolnieni są z części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Miejsca Pamięci w obiektywie dzieci
Ponad 150 fotografii nadesłano na trzeci powiatowy konkurs fotograficzny „Miejsca Pamięci, Walki w Męczeństwa Narodu Polskiego – Bohaterowie Naszej Ziemi”. Celem konkursu było propagowanie, szczególnie wśród dzieci i młodzieży, sztuki fotografowania, ale także znajdowanie i podkreślanie charakteru miejsc pamięci, walki i męczeństwa narodu polskiego, upowszechnianie wiedzy historycznej oraz kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
Laureaci konkursów lubią Iron Maiden, Red, Pink Floyd
- Nie ma jednego sposobu na „naukę dla każdego”, gdyż każdy ma inne wyposażenie intelektualne, inne zainteresowania i inne motywacje – twierdzi Joanna Kiełczewska, trzecioklasistka Gimnazjum imienia Adama Mickiewicza (1798 – 1855) w Stawiskach, jedyna zdobywczyni w Łomżyńskiem aż pięciu tytułów laureata podlaskich wojewódzkich konkursów przedmiotowych: z chemii, geografii, historii, języka polskiego i angielskiego. Po cztery tytuły laureata sięgnęli dwaj łomżyniacy: Wiktor Walewski - Publiczne Gimnazjum nr 6 w Łomży i Filip T. Wierzbowski z Katolickiego Gimnazjum. Dostali dyplomy i nagrody na ceremonii z udziałem podlaskiej kurator oświaty Jadwigi Szczypiń.
Co piąty pierwszak zostanie w klasie
Niemal co piąty uczeń obecnej klasy pierwszej szkoły podstawowej w Łomży ma w niej zostać na przyszły rok. To – jak przekazują ogólnopolskie media – najwyższy współczynnik w kraju. Decyzję o postawieniu dzieci na kolejny rok w tej samej klasie podejmują rodzice siedmiolatków, którym dano taki wybór w momencie cofnięcia wprowadzanej przez kilka ostatnich lat reformy obniżania wieku szkolnego dzieci.
Rockowe fryzury na drodze do profesjonalizmu Ani i Kasi
Przyjaźnią się od sześciu lat, razem ukończyły gimnazjum, a wkrótce skończą Zasadniczą Szkołę Zawodową im. Stanisława Staszica w Łomży, gdzie trzynaście młodych adeptek fryzjerstwa stanęło z nożyczkami i grzebieniem w szranki corocznego wojewódzkiego konkursu „Sprawny w zawodzie fryzjer”. - Planujemy kontynuować kształcenie, być może, w technikum w Łomży lub pójdziemy na kursy specjalnościowe, na przykład kosmetyczne albo wizażu – opowiada Anna Reglewska (lat19). Ania z 18-letnią przyjaciółką w roli modelki Katarzyną Butrymowicz otrzymały nagrody specjalne od nieformalnej grupy starych rockandrollowców. Niebagatelne: każda po 200 zł w kwietniu i maju.
Emocjonujący Infotest 2016 w „Informatyce”
Mieli na odpowiedzi i rozwiązanie 45 zadań 60 minut. Oprócz sprawdzenia wiedzy i umiejętności praktycznych z informatyki, musieli poradzić sobie ze stresem, by zdążyć w jak najkrótszym czasie. Najlepszym okazał się Łukasz Zieliński, drugoklasista LO w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Czyżewie i wychowanek nauczyciela Tadeusza Wojno. Spomiędzy 81 finalistów Infotestu 2016 PWSIiP w Łomży, zakwalifikowanych z 404 uczestników z 18 szkół w Podlaskiem i Mazowieckiem, jury pod przewodnictwem dr inż. Anety Wiktorzak drugim miejscem uhonorowało Patryka Merchelskiego z ZS2 w Grajewie, a trzecim - Kacpra Leszczyńskiego z ZS1 w Zambrowie.
Nabór uzupełniający do klasy piłkarskiej
Młodzieżowy Łomżyński Klub Sportowy wraz z Publicznym Gimnazjum nr 8 w Łomży ogłaszają nabór uzupełniający dla chłopców z rocznika 2003 do klasy o profilu piłka nożna. - Zapraszamy chłopców z Łomży i okolic zafascynowanych piłką nożną do nauki w jedynym miejscu w Łomży stworzonym do właściwego nauczania połączonego z treningiem oraz rozwojem piłkarskim - mówi Marcin Trojanowski, prezes MŁKS zaznaczając, że współpraca PG8 i MŁKS trwa już od wielu lat, a wypracowany model szkolenia, godzi wysoki poziom nauczania z rozwojem piłkarskim.
Drużyna 07 Ω z „Mechaniaka” jeździ paletą i leczy Hascomana
Najpierw z małej palety drewnianej skonstruowali pojazd napędzany wiertarką i linką nawijaną na osi, żeby w finale 11. Olimpiady „Destination Imagination – Oczyma Wyobraźni” zdobyć pierwsze miejsce w kategorii „wyzwanie bliźniacze”. 6-osobowa Drużyna 07 Ω z „Mechaniaka” w Łomży, startująca we Wrocławiu pod opieką pedagog i trener Marty Brzozowskiej, opracowała komiks o Hascomanie, superbohaterze podróżującym po całym świecie. - Podczas licznych wędrówek „łapał” różne choroby, a później potrzebował roślinnego antidotum – opowiada opiekunka. - W wyzwaniu punktowana była kreatywność historii Hascomana i wiedza o właściwościach leczniczych roślin.
Szóstoklasiści piszą po raz ostatni tak długi sprawdzian
530 szóstoklasistów z siedmiu szkół podstawowych w Łomży i 484 z 31 podstawówek w powiecie łomżyńskim zasiada o godzinie 9. do pisania sprawdzianu z wiedzy i umiejętności z zakresu języka polskiego i matematyki. Po 80 minutach mają przerwę, aby od 11.45 na 45 minut zająć się językiem obcym nowożytnym. Zdecydowana większość rodziców dzieci deklarowała, że będzie to angielski, którego uczyły się obowiązkowo w szkole. Efekty poznają 27. maja. - Wyniki nie mają znaczenia dla rekrutacji do gimnazjum rejonowego, lecz ważne są diagnostycznie dla nauczycieli w szkołach – uspokaja emocje Jolanta Gołaszewska, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży.
Niebieski „Mały Artysta”
Obchody Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu w sposób szczególny obchodzono w Niepublicznym Przedszkolu Integracyjnym „Mały Artysta” w Łomży. To jedna z placówek, która jest przygotowana na wymagania oraz potrzeby osób niepełnosprawnych zarówno w aspekcie organizacyjnym, a wśród przedszkolaków są również dzieci dotknięte autyzmem.
Tłoczno do przedszkoli
392 nowych dzieci chcą zapisać rodzice do miejskich przedszkoli w Łomży – wynika z danych przekazanych po zakończonym wczoraj naborze elektronicznym wniosków o przyjęcie dzieci do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkołach. W sumie złożono 616 wniosków o przyjęcie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego przy szkołach podstawowych, przy czym 224 wnioski dotyczą przyjęcia dziecka 6-letniego do szkolnych „zerówek”. Ratusz zapewnia, że „wszystkim dzieciom jest w stanie zapewnić miejsce w publicznym przedszkolu lub oddziale przedszkolny, ale nie wiadomo czy rodzice zechcą skorzystać z propozycji, które będą im przedstawione”.
„Drzewna” chce być pod skrzydłami FORTE
Łomżyńska „Drzewna” chce współpracować z fabryką mebli FORTE. Irena Zwornicka, dyrektor Zespołu Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży wystąpiła o patronat fabryki nad kierunkiem technik technologii drewna. - FORTE to europejska czołówka producentów mebli. Współpraca z nim da nam szansę na odbudowę pozycji i prestiżu naszej „Drzewnej” w regionie – mówi dyrektor Zwornicka. - Chcemy zacząć od objęcia patronatem FORTE technika technologii drewna, ale myślimy także o rozszerzeniu tego patronatu również na stolarza. Jeśli „Drzewna” otrzyma patronat FORTE, jej uczniowie będą mogli praktykować w fabrykach zakładu, a po skończeniu nauki będą mogli tam pracować.
Magisterka z bezpieczeństwa wewnętrznego w Łomży
Polska Komisja Akredytacyjna pozytywnie zaopiniowała wniosek Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży odnośnie uruchomienia studiów magisterskich na „bezpieczeństwie wewnętrznym”. Dotychczas na uczelni tej można było studiować ten kierunek, ale były to trzyletnie studia I stopnia.