Via Baltica będzie...
Na razie nie ma żadnych sygnałów, aby planowana Via Baltica przez Łomżę miała być ograniczona do drogi jednojezdniowej - miał zapewniać Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie w środę odbyły się pierwsze posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), analizujące Koncepcje Programowe dwóch odcinków S61: od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk i od obwodnicy Stawisk do obwodnicy Szczuczyna. W posiedzeniu ZOPI uczestniczył m.in. Lech Szabłowski, wicestarosta łomżyński, który dopytywał także o to, jaki jest dalszy harmonogram budowy tej ekspresówki.
Pierwsze koncepcje programowe Via Baltica do zatwierdzenia
Koncepcje Programowe dwóch odcinków S61 zostaną dziś przedstawione Zespołowi Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) w siedzibie białostockiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To odcinki drogi prowadzące na północ od Łomży - od węzła Kolno – do obwodnicy Stawisk, i od obwodnicy Stawisk do obwodnicy Szczuczyna.
Via Baltica vs. Via Carpatia
Ministrowie transportu Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji podpisali „deklarację” na rzecz Via Carpatia. „Jej celem jest potwierdzenie wysokiej rangi korytarza, w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza do sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu, przy kolejnej aktualizacji sieci” - podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Via Carpatia ma ciągnąć się od Budziska przez Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów po Barwinek. Poprowadzenie takiego korytarza może rodzić pytania o zasadność budowy drogi wytyczonej przez Łomżę, tym bardziej, że dziś na szlaku Via Carpatia jest dziura - odcinek drogi krajowej nr 8: Augustów – Korycin, nie został włączony przez Komisję Europejską do sieci TEN-T z uwagi na uwarunkowania środowiskowe, ani przez polski rząd do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023. Ministerstwo zapewnia, że „białostocka” Via Carpatia nie zaszkodzi „łomżyńskiej” Via Baltica.
Klub parlamentarny PiS chce szybszej budowy obwodnicy Łomży
Stanowisko w sprawie przyspieszenia budowy drogi ekspresowej S 61, zwanej Via Baltica, w tym obwodnicy Łomży, przyjęło kilkudziesięciu posłów Prawa i Sprawiedliwości w Hotelu Gromada w Łomży podczas posiedzenia wyjazdowego klubu parlamentarnego PiS. Przemawiał do nich, m.in., biskup Tadeusz Bronakowski, ale o czym – trudno napisać, bo na salę nie wpuszczano dziennikarzy. Na chwilę weszli operatorzy kamer i fotoreporterzy, reszta tłoczyła się w korytarzu między salami. Organizatorzy nie kryli, że spotkanie służy głównie promowaniu Anny Anders (lat 65) na senatora.
Via Baltica przez Łomżę - rząd nie ma pieniędzy
W najbliższych trzech - czterech miesiącach na pewno nie będą ogłaszane przetargi na poszczególne odcinki Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej przez obwodnicę Łomży po Szczuczyn. W tym roku też raczej nie – mówił Jerzy Szmit wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport drogowy i budowę dróg. - Realnie, to raczej przyszły rok mogły być tym, który będzie otwierał te następne kroki w tym procesie – dodawał pytany kiedy ruszy budowa Via Baltica, dodając, że podstawowym mankamentem jest brak środków. - Na pewno taka wola jest – zapewniał Szmit w Łomży.
Via Baltica do 2023 r.? Wiceminister Szmit: „Myślę, że tak się stanie”
Via Carpatia „to raczej nie jest perspektywa najbliższych lat”, prace przy trasie Via Baltica są „najbardziej zaawansowane”, a na pytanie czy droga powstanie w całości do 2023 r. odpowiedział „myślę, że tak się stanie”. Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport drogowy oraz kwestie dotyczące rozwoju sieci autostrad i dróg ekspresowych udzielił wywiadu Gazecie Współczesnej w sprawie planów budowy dróg w północno-wschodniej Polsce.
Ekspresówką od Ostrowi Mazowieckiej do Warszawy
GDDKiA podpisała umowę na budowę 16-kilometrowy fragmentu ekspresowej „ósemki” pomiędzy węzłem „Poręba”, a istniejącą obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej. - Tym samym z chwilą rozpoczęcia sezonu budowlanego w realizacji będą wszystkie brakujące odcinki S8 pomiędzy Wyszkowem a Białymstokiem. W sumie 83 km na terenie województw mazowieckiego i podlaskiego – podkreśla Rafała Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku. Cała ekspresówka od Ostrowi Mazowieckiej do Warszawy ma być gotowa w 2018 roku.
Stanowisko PiS w sprawie Via Baltica
„Pragniemy przyspieszyć budowę rozpoczętych inwestycji drogowych i kolejowych oraz zrealizować te, które pozostają jeszcze w sferze projektów i uzgodnień” - to oficjalne stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w sprawie infrastruktury drogowej i kolejowej Województwa Podlaskiego. W piątek w Suwałkach odbyło się posiedzenie wyjazdowe posłów i senatorów PiS w trakcie którego je przyjęto. Dotyczy ono m.in. Via Baltica przez Łomżę. PiS przede wszystkim krytykuje poprzednio rządzącą w kraju koalicję PO-PSL.
„Jest wola polityczna”...
„Jest wola polityczna”, aby budować drogę Via Carpatia. „Chcemy, aby stała się ona jednym z najważniejszych szlaków w Polsce i tej części Europy” - mówił kilka dni temu Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Droga z Węgier przez Słowację i Polskę miałaby prowadzić na Litwę. U nas miałaby pokrywać się z planowaną S19 od Rzeszowa przez Lublin po Białystok, po czym dalej na północ prowadziłaby do Augustowa i Suwałk. Takie zdefiniowanie „woli politycznej” może budzić podejrzenia o przyszłość łomżyńskiej Via Baltica. Póki co mamy zapewnienie, że „podejmowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa działania są ukierunkowane na możliwie jak najszybszą realizację całego korytarza trasy Via Baltica, którego częścią będzie droga ekspresowa S61” (od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk i Suwałki do granicy z Litwą – dop. red.).
Koncepcje Via Baltica czekają na zatwierdzenie
Pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku kończą już analizy opracowanych tzw. „koncepcji programowych” na 6. odcinków drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Jeszcze w lutym mają odbyć się pierwsze posiedzenia Zespół Opinii Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) przy Dyrektorze Oddziału w Białymstoku, a do końca maja mają one przejść ocenę KOPI czyli Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie. Oczekuje się, że jako pierwszy całą procedurę przejdzie odcinek obwodnicy Łomży od węzła Łomża Zachód (skrzyżowanie z drogą do Ostrołęki w okolicach Sierzput Młodych) po węzeł Kolno w Kisielnicy. Najważniejsza jego częścią jest ponad kilometrowej długości most przez Narew.
Ostatni kawałek białostockiej S8
GDDKiA w Białymstoku podpisała we wtorek umowę na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej odcinka „ósemki” pomiędzy granicą województwa podlaskiego a obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej. To ostatni brakujący kawałek białostockiej S8. 9,4 km drogi ekspresowej i około 24 kilometry dróg serwisowych za niemal 250 milionów złotych zbudować ma firma POLAQUA.
Hipokryzja wokół obwodnicy Łomży
W nocy z piątku na sobotę Sejm uchwalił budżet państwa na 2016 roku. W trakcie głosowań posłowie PiS odrzucili ponad 300 poprawek zgłoszonych przez opozycję. Wśród nich była m.in. poprawka zapisująca 5 mln zł na „prace projektowe” obwodnicy Łomży. Szybko po głosowaniach regionalni posłowie PO zarzucili tym z PiS, że są hipokrytami. Ci odpowiadają tym samym epitetem twierdząc, że posłowie PO mieli czas by obwodnicę i Via Baltica zbudować. W politycznej wrzawie nie chodzi o to by obwodnicę nam zbudować, ale wykazać kto jest gorszy. Po raz kolejny regionalni i lokalni politycy przedkładają partyjne waśnie nad interesy mieszkańców regionu wykazując się przy tym co najmniej brakiem wiedzy.
Zaczynają budować nam ekspresówkę do Wyszkowa
334,7 mln zł będzie kosztowała budowa niespełna 13-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S8 pomiędzy Wyszkowem a Porębą znajdującą się mniej więcej w połowie drogi do Ostrowi Mazowieckiej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z firmą Skanska umowę na jej realizację. - Zgodnie z umową inwestycja ma być gotowa w połowie lipca 2018 roku – przekazuje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA, która zleca prace przypominając, że na tym odcinku od grudnia ubiegłego roku trwa już niezbędna wycinka drzew kolidujących z planowaną drogą.
Drogowcy szykują się do budowy drugich jezdni obwodnic Stawisk i Szczuczyna
Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poszukuje wykonawcy opracowania geologiczno-inżynierskiego budowy drugich jezdni obwodnicy Stawisk i Szczuczyn. Przetarg został ogłoszony w ubiegłym tygodniu, oferty można składać do końca przyszłego tygodnia, a całe opracowanie ma być gotowe za 5 miesięcy. Na razie nie wiadomo czy drugie jezdnie obu obwodnic byłyby dobudowywane wraz z budową pozostałych odcinków Via Baltica, czy będą to odrębne zlecenia.
Kiedy pojedziemy Via Baltica?
Teoretycznie za 6 lat powinniśmy już mieć obwodnicę Łomży i ekspresową drogę do Warszawy i na Litwę. Tak zakłada przyjęty we wrześniu br. Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023. Okazuje się, że w przyjętym przez poprzedni rząd (koalicji PO-PSL) programie zadania inwestycyjne wyceniono na 198 mld zł, zaś limit finansowy to 107 mld zł, dlatego nowy rząd PiS analizuje ewentualne zmiany w programie. Wczoraj na ten temat odbyła się dyskusja w Sejmie. Na pytania posłów odpowiadał Jerzy Szmit podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Pytany był także o Via Baltica. - Niewątpliwie obszary Polski wschodniej czy Polski północno-zachodniej powinny być doinwestowane komunikacyjnie, co do tego nie mamy żadnych wątpliwości – mówił wiceminister nie odnosząc się konkretnie do żadnej inwestycji. Tymczasem GDDKiA opublikowała najnowszą wersję aktualnych zadań inwestycyjnych oddziału w Białymstoku. Póki co plany są zgodne z harmonogramem PBDK 2014-2023.
Ekspresówką do Warszawy
Jeszcze w grudniu może rozpocząć się wycinka drzew pod budowę drogi ekspresowej pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Wyszkowem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku poinformowała, że posiada już komplet zezwoleń na realizację brakujących odcinków o długości 38,5 km drogi ekspresowej S8 od granicy z województwem podlaskim do Wyszkowa. Rozpoczęcie pracy przy budowie drogi planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Droga ta ma być częścią europejskiego korytarza transportowego Morze Północne - Morze Bałtyckie, który dalej - na północ od Ostrowi Mazowieckiej ma prowadzić Via Baltica przez Łomżę.
Dziś kierowcy wjadą na obwodnicę Szczuczyna
W piątek po południu drogowcy mają skierować samochody jadące krajową 61 na nowo wybudowaną obwodnicę Szczuczyna. Kierowcy już dziś pojadą obwodnicą o długości 8 km pomimo, że formalnie prace będą trwały jeszcze do 11 grudnia. Jak wyjaśnia Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad skierowanie już teraz samochodów na nową obwodnicę było konieczne, aby móc wykonać nawierzchnie dróg serwisowych oraz prace wykończeniowe.
Rozpoczynają prace nad Via Baltica od Szczuczyna do Augustowa
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie niedawno podpisał decyzję określającą uwarunkowania środowiskowe dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi S61 Szczuczyna do miejscowości Raczki, gdzie kończy się zbudowana już obwodnica Augustowa, a generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie wyłania już firmę, która ma opracować koncepcję programową tego odcinaka Via Baltica. Łącznie ten fragment ekspresówki ma mieć długość 63 km.
Obwodnica Łomży będzie budowana „pod warunkiem...”
Poszukiwania pieniędzy na budowę obwodnicy Łomży i łomżyńskiego odcinka Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn póki co nie znajdują finału. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapewnia, że „zdaje sobie sprawę z wagi budowy obwodnicy Łomży jako odcinka trasy S61 Via Baltica” i, że jego działania „są ukierunkowane na możliwie jak najszybszą realizację całego korytarza Via Baltica”, ale źródeł finansowania budowy nie wskazuje. Wiceminister Paweł Olszewski odpisał posłowi Lechowi Kołakowskiemu na interpelację, którą ten wysłał do premier Ewy Kopacz. Konkluzja jest taka, że droga jest potrzebna oraz planowana i „pod warunkiem przygotowania inwestycji i zapewnionych środków, zadanie będzie skierowane do realizacji.”
Budowa Via Baltica już formalnie w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych
Podczas wtorkowego posiedzenia rząd przyjął Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Na liście dróg, które mają powstać jest także S61, czyli Via Baltica do Ostrwi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk, Suwałki na Litwę, która jest częścią jednego z dwóch przebiegających przez Polskę europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Zgodnie z zapisami w Programie droga ma być zbudowana w latach 2017-21.