Dyskryminowana czy nie?
O Via Baltica, planach rozbudowy dróg szybkiego ruchu oraz budowy obwodnic miast na terenie województwa rozmawia Wojewódzka Komisja Dialogu Społecznego. W rozmowach nie uczestniczą przedstawiciele samorządu Łomży, bo nikt ich nie zaprosił. Prezydent Jerzy Brzeziński jest oburzony i pisze, że „może to oznaczać kontynuację polityki poprzedniej administracji rządowej szczebla wojewódzkiego, której efektem jest pogłębiająca się marginalizacja regionu łomżyńskiego w województwie podlaskimi”. Jan Dobrzyński wojewoda podlaski i przewodniczący WKDS odpowiada, że Komisja na tym etapie z samorządowcami nie rozmawia. Sławomir Zgrzywa komentuje zaś że to skandal – „przedstawiciele Łomży powinni tam być i już” - mówi.
Wajrak o tunelu pod doliną Rospudy i Via Baltica
Adam Wajrak krytykuje decyzję ministra środowiska o zaprojektowaniu tunelu, który umożliwi przeprowadzenie obwodnicy Augustowa pod ziemią. Inwestycja bowiem, ma przebiegać przez dolinę Rospudy, która jest chroniona w ramach europejskiej sieci Natura 2000.
Via Baltica: dziesiątki wariantów
Ponad 30 wariantów przebiegu trasy Via Baltica rozpatruje w tej chwili agencja Scott Wilson Kirkpatrick & Co.Ltd. Firma wygrała przetarg na opracowanie dokumentu pt. - „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy” czyli tzw. strategiczną ocenę oddziaływania Via Baltica na środowisko. Wszystkie warianty dotyczą przebiegu trasy na odcinku od Warszawy do przejść granicznych z Litwą. Grubo ponad połowa z nich przebiega przez Łomżę, a pozostałe przez Białystok.
Amerykanie krytykują Polskę za białostocką Via Baltica
Amerykańscy naukowcy z uniwersytetów Yale i Columbia krytykują Polskę za fatalne zarządzanie zasobami naturalnymi. W raporcie na temat środowiska nasz kraj otrzymał dwa punkty na 100 za ochronę dzikiej przyrody. „Zielona” Polska w rankingu 133 krajów zajęła dopiero 112. pozycję. Zdaniem naukowców o braku poszanowania dla przyrody w Polsce świadczą m.in.: plany budowy trasy Via Baltica, która ma przeciąć Biebrzański Park Narodowy, Puszczę Knyszyńską i Puszczę Augustowską.
Zieloni do KE: Czy Polsce grożą potężne kary finansowe za budowanie Via Batica przez Białystok?
Organizacje ekologiczne obawiają się, że Komisja Europejska może nałożyć na Polskę karę finansową nawet rzędu 200 tys euro dziennie za budowanie przez białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Via Baltica w wariancie przez Białystok. Zdaniem ekologów białostocka GDDKiA kontynuuje budowę trasy nawet pomimo decyzji Ministra Środowiska o wstrzymaniu realizacji fragmentów tej inwestycji w grudniu zeszłego roku. Tym samym GDDKiA może łamać unijną Dyrektywę Siedliskową, która określa specjalną procedurę dla podejmowania decyzji o inwestycjach mogących wpłynąć na obszary sieci Natura 2000. Dziś ekolodzy zapytali Komisję Europejską czy aby GDDKiA i Polska nie łamie tego prawa.
Via Baltica coraz bliżej Łomży?
Minister środowiska, prof. Jana Szyszko uchylił decyzje wydane przez byłego wojewodę podlaskiego Marka Strzalińskiego zezwalające na budowę trzech odcinków drogi Via Baltica w wariancie białostocki. Zdaniem ministra wydane tuż przed wyborami decyzje wojewody podlaskiego w sprawie inwestycji na drodze krajowej nr 8 – obwodnicy Augustowa, oraz odcinków Białystok – Katrynka i Święta Woda – Sochonie - są sprzeczne z prawem, bo planiści wytyczyli je na obszarach chronionych europejskiej sieci Natura 2000.
Czy zwycięży PRAWO?
Krajowa Komisja Ocen Oddziaływania na Środowisko nie wydała swojej opinii na temat podtrzymania bądź uchylenia decyzji wojewody podlaskiego zezwalających na realizację odcinków drogi S-8: obwodnicy Augustowa, oraz odcinkow Białystok – Katrynka i Święta Woda – Sochonie. Wydane tuż przed wyborami decyzje wojewody podlaskiego w sprawie inwestycji na drodze krajowej nr 8 są sprzeczne z prawem. Planiści wytyczyli inwestycje przez obszary chronione, co skutkuje obecnie opóźnieniem budowy obwodnic. Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Białymstoku Tadeusz Topczewski, chcąc ukryć rażące zaniedbania swojej instytucji w przygotowaniu inwestycji, o niepowodzenia ponownie oskarża ekologów i Ministerstwo Środowiska.
Będą blokady w sprawie Via Baltica?
Czy wojewoda złamał prawo, godząc się na budowę drogi Via Baltica - dziś ma ocenić Ministerstwo Ochrony Środowiska. Na pomoc wojewodzie ruszają samorządowcy - zapowiedzieli na dziś blokady dróg Dziś w Ministerstwie Ochrony Środowiska zbiera się Krajowa Komisja Ocen Oddziaływania na Środowisko. Od jej opinii będzie w dużym stopniu zależała decyzja ministra środowiska, czy buldożery wjadą w puszcze Augustowską i Knyszyńską jeszcze w grudniu. Komisja ma zająć się zastrzeżeniami, jakie do wrześniowej decyzji wojewody o budowie trzech odcinków Via Baltica zgłosiły organizacje broniące przyrody.
Obwodnice kolejny raz zablokowane przez GDDKiA
Wydane tuż przed wyborami decyzje wojewody podlaskiego w sprawie inwestycji na drodze krajowej nr 8 są sprzeczne z prawem. Planiści wytyczyli je przez obszary chronione, co skutkuje opóźnieniem budowy obwodnic. Tadeusz Topczewski, Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Białymstoku, chcąc ukryć rażące zaniedbania swojej instytucji w przygotowaniu inwestycji, o niepowodzenia oskarża ekologów i Ministerstwo Środowiska.
Białystok to nie Rzym – Via Baltica może ominąć to miasto
„Białystok to nie Rzym, nie wszystkie drogi muszą prowadzić przez to miasto” - tak wiceprezydent Łomży Marcin Sroczyński skwitował argumentację Tadeusza Topczewskiego dyrektora białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uzasadniającego, że dla przebiegu Via Baltica nie ma innej alternatywy niż przez Białystok. Sroczyński zdanie to wypowiedział publicznie w Białymstoku podczas międzynarodowej konferencji zorganizowana przez Europejski Komitet Społeczno-Ekonomiczny i niemiecką fundację Euronatur.
Bohater Europy „Time” za łomżyńskim wariantem Via Baltica
Adam Wajrak znany dziennikarz za swoje działania a rzecz ochrony środowiska naturalnego został wyróżniony przez prestiżowy amerykański tygodnik „Time” tytułem Bohatera Europy. Podczas oficjalnej ceremonii rozdania nagród pojawił się ubrany w koszulkę: „Via Baltica - not this way” (Via Baltica – nie tędy droga). To główne hasło organizacji ekologicznych walczących o powstrzymanie, budowy kluczowego, dla przyrody fragmentu Via Baltica tzw. wariantu białostockiego.
Via Baltica - którędy droga?
Niemal dwa miliony złotych będzie kosztowało opracowanie dokumentu, który ma wskazać, którędy przebiegnie Via Baltica. Dokument pt. - „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy”, której integralną częścią będzie prognoza oddziaływania na trasy środowisko chcą wykonać dwie firmy: DHV POLSKA Sp. z o.o i Scott Wilson Kirkpatrick & Co.Ltd. Pierwsza z nich chce za to 1 mln 997 tys zł, druga jest nieco tańsza – jej cena to 1 mln 816 tys zł. Ekspertyza ma być gotowa do końca listopada 2006 roku.
Brudne chwyty GDDKiA
Na fali tragedii jakie rozegrały się w ostatnich dniach na drogach Podlasia, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpowszechnia nieprawdziwe informacje. Żerując na nieszczęściu ludzi ukrywa zaniedbania swojej instytucji w przygotowaniu inwestycji, a o niepowodzenia oskarża ekologów – twierdzą oburzone organizacje pozarządowe: Bankwatch, Greenpeace, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, Pracownia na rzecz Wszystkich Istot i WWF.
Obietnice przedwyborcze – Via Baltica przez Łomżę
Większość partii deklaruje wolę obrony najcenniejszych ekologicznie terenów województwa podlaskiego przed Via Balticą wynika z „EkoSprawdzianu” jaki przed wyborami partiom politycznym przeprowadzili ekolodzy. Pytanie o przebieg Via Baltica znalazło się wśród kilku jakie na początku sierpnia Greenpeace zadało 10-ciu najwyżej notowanym w sondażach partiom politycznym startujących w tegorocznych wyborach parlamentarnych. Za „łomżyńskim wariantem” trasy odpowiedziało się 7 z nich.
Przetarg na ocenę przebiegu Via Baltica do końca lipca - obwodnica Łomży w latach 2008-2010
Przetarg na wykonanie strategicznej oceny przebiegu Via Baltica ma zostać ogłoszony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do końca lipca - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Witold Górski. Ocena ma zbadać oddziaływanie na środowisko tej międzynarodowej drogi ekspresowej.
Marszałkowie: Via Baltica przez Białystok
Zarząd Województwa Podlaskiego zwrócił się do ministra Jana Kurylczyka, pełnomocnika rządu ds. budowy dróg krajowych i autostrad z prośbą o wyjaśnienie kwestii ostatecznej decyzji przebiegu Via Baltiki. Marszałkowie są zdumieni powrotem do dyskusji którędy miałaby ta droga przebiegać. Ich zdaniem już dawno ustalono, że przez Białystok będzie najlepiej.
Radni Łomży: „Via Baltica” przez Łomżę
Podczas dzisiejszego (06.07.2005) posiedzenia LII zwyczajnej sesji Rady Miejskiej radni Łomży po raz kolejny przyjęli stanowisko w sprawie przebiegu trasy Via Baltica. Chcą by droga przebniegałą przez Łomżę i Ostrołękę lub Ostrów Mazowiecką, bo "wybór jednego z tych wariantów wpłynie korzystnie na rozwój północnej części województwa podlaskiego i wschodniej części województwa Warmińsko – Mazurskiego."
„Via Baltica” niebezpieczna dla ludzi i śmiertelna dla łosi
Osiem osób rannych i dwa łosie zabite – to efekt zderzenia się dwóch samochodów z tymi zwierzętami w województwie podlaskim. Dwa wypadki z udziałem łosi zdarzyły się w przeciągu dwóch ostatnich dni na trasie, którą według wariantu białostockiego miałaby przebiegać Via Baltica.
A Kurylczyk swoje...
W sprawie Via Baltiki "zostanie zlecone opracowanie kilku wariantów i wybrany będzie wariant najbardziej optymalny z punktu widzenia kosztów i ochrony środowiska" - zapowiada wiceministr infrastruktury Jan Kurylczyk. Niemniej jak dodaje - Białystok nie może być omijany przez ważne drogi w kraju, dlatego powstaje droga Warszawa-Białystok i będzie ona połączona z siecią innych dróg, w tym z Via Baltica.
Via Baltica przetnie drogę zwierzętom
Via Baltica ma być drogą ekspresową łączącą Helsinki z Warszawą, przebiegającą przez kraje bałtyckie, w Polsce przez Podlasie. Właśnie tutaj trasa może zagrozić cennym przyrodniczo terenom, jak: Bagno Biebrzańskie, Puszcza Augustowska i dolina rzeki Rospudy. Może też raz na zawsze rozdzielić populacje wilka i coraz rzadszego w Polsce rysia. Teoretycznie rozpatrywane są jej dwa warianty: przez Białystok oraz krótszy o 30 km i mniej agresywny wobec środowiska - przez Łomżę. Jednak zdaniem organizacji ekologicznych decydenci już dawno wybrali Białystok.