poniedziałek, 25 września 2017 napisz DONOS@

Łomżyńskie odcinki Via Baltica skierowane... do wicepremiera Morawieckiego

- Z satysfakcją mogę Państwu zaprezentować umowę podpisaną przez Pana Ministra Andrzeja Adamczyka i Ministra Jerzego Szmita na realizację drogi o której marzyliście, która jest Łomży potrzebna, która stworzy dla miasta i całego regionu wielką szansę – mówiła premier Beata Szydło pokazując ze sceny dwa dokumenty. - I to jest namacalny efekt działań rządu Prawa i Sprawiedliwości. I tak jak mówiliśmy w kampanii, że „damy radę”, myślę, że te dwa podpisy są najlepszym dowodem, że dajmy radę – dodawała premier.
Pierwszy z prezentowanych przez premier dokumentów to wniosek Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka do Ministra Rozwoju i Finansów, wicepremiera Mateusza Morawieckiego „z prośbą o uzgodnienie budowy drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn”, drugi dotyczy zgody na drugie etapy ogłoszonych już w kwietniu przetargów na drugą nitkę obwodnicy Szczuczyna i odcinek S61 od Suwałk do Budziska.

Konferencja, na której premier Beata Szydło pokazywała dokumenty dotyczące Via Baltica odbyła się w wypełnionej prawie po brzegi sali Centrum Kultury przy ul. Sadowej. Poza panią premier na scenie znaleźli się także minister Andrzej Adamczyk, wiceministrowie Jerzy Szmit i Jarosław Zieliński z MSWiA, oraz prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski.
Witając gości w Łomży prezydent mówił, że po utracie statutu stolicy województwa w 1999 roku następuje degradacja miasta. Szansę na zmianę dawały pierwsze rządy PiS-u w latach 2005-2007 i stworzony wówczas Program Rozwoju Polski Wschodniej, ale jak rozwijał prezydent, władza w Polsce została przejęta przez PO i PSL, które „dbały o interes zamożnych”. Prezydent Chrzanowski przywoływał także zebrane w 2013 roku 10 tysięcy podpisów łomżan w sprawie Via Baltica „ale rząd to zignorował” i puentował, że gdyby nie Prawo i Sprawiedliwość nie bylibyśmy świadkami tego wydarzenia.
Następnie głos zabrała premier Beata Szydło, która kilkuminutową przemowę zaczęła od stwierdzenia że jest tutaj, „aby rozliczyć się z obietnic, które były składane przez Prawo i Sprawiedliwość także tutaj”. Premier podsumowała już blisko rok swoich rządów mówiąc m.in., „że to dobry rok, rok w którym udało się zrobić bardzo dużo”. 
- Po raz pierwszy od wielu lat polski rząd zajął się sprawami zwykłych ludzi, a nie sprawami polityków – mówiła premier wskazując wprowadzone programy „500+”, „mieszkanie+”, darmowe leki dla seniorów, czy podniesienie płacy minimalnej. - To są te najważniejsze kwestie o których warto mówić, bo one dały stabilizację polskim rodzinom i godne życie. Ale to dopiero początek drogi i z tego zdajemy sobie sprawę – dodawała.

Premier o umowie, minister o skierowaniu do realizacji

Zebrani na sali mieszkańcy Łomży czekali jednak przede wszystkim na decyzje dotyczące planów budowy Via Baltica i obwodnicy Łomży. 
- Z satysfakcją mogę Państwu zaprezentować umowę podpisaną przez Pana Ministra Andrzeja Adamczyka i pana Ministra Jerzego Szmita na realizację drogi o której marzyliście, która jest Łomży potrzebna, która stworzy dla miasta i całego regionu wielką szansę – mówiła premier Beata Szydło pokazując ze sceny dokumenty. 
- Pani Premier cieszę się, że przy pani udziale możemy ogłosić podpisanie tych dokumentów, które pani pokazała, tego skierowania do realizacji inwestycji drogowej – mówił Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury i Budownictwa. - Bo droga między Ostrowią a Szczuczynem, to przedsięwzięcie niezbędne i ona musi zostać zrealizowana. I od dzisiaj będzie miała swój kalendarz, harmonogram realizacji – podkreślał. 
Minister przywoływał swoje, sprzed kilku lat, przejazdy przez Łomżę do Rajgrodu na zaproszenie ministra Jarosława Zielińskiego i nocleg w Hotelu Polonez, gdy przez jadące ciężarówki nie mógł zasnąć. Mówił, że cieszy się, „że strumienie tych samochodów ciężarowych nie będą już rozjeżdżały Łomży” i dziękował lokalnym parlamentarzystom za zaangażowanie na rzecz tej inwestycji.     
- Wiem jaki był wysiłek wielu parlamentarzystów, ale ten bojownik o wielką sprawę komunikacyjną Lech - przepraszam cię Leszku - Via Kołakowski – mówił minister Adamczyk dodając, „ostatnio już tak do niego się zwraca, bo on o tej Via Baltice stale mówi”.
Minister wyrażał też nadzieję, „że będziemy tutaj i na rozpoczęciu tej budowy i Pani premier będzie miała okazję otwierać zrealizowane odcinki”.

Zegar został uruchomiony?

Za podjęcie inwestycji „wyczekiwanej od dziesiątków lat” dziękował premier i ministrowi poseł i wiceminister MSWiA Jarosław Zieliński z Suwałk. Mówił, że do tej pory o budowie drogi tylko mówiono, a „teraz to wszystko zamienia się w realność”. Zieliński podkreślał, że budowa Via Baltica „będzie wielką dźwignią rozwoju” i dodawał, że „chyba wreszcie przychodzą dobre czasy dla naszego regionu”. 
Odpowiedzialny za budowę dróg wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit podkreślał, że w budowę Via Baltica „polski rząd zainwestuje blisko 5 miliardów złotych”.
-  To są pieniądze, które są przeznaczone dla tej ziemi, dla północno-wschodniej Polski, dla wschodniej części Warmii i Mazur – mówił Szmit dodając, że „to ogromny wysiłek, ale nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że trzeba te decyzje podejmować”. - Dzisiaj wszyscy skupiliśmy się w tej sali, aby cieszyć się z tego sukcesu i aby też się pilnować, bo jak powiedziała Pani Premier, po deklaracjach, po decyzjach, po podpisach, przychodzi czas realizacji i on się właśnie rozpoczął – mówił wiceminister Szmit dodając „kalendarz ruszył, zegar został uruchomiony”.

Co pokazała Pani premier...
Choć premier Beata Szydło dokumenty w sprawie Via Baltica pokazała tylko przez chwilę stojąc przy mównicy, udało nam się odczytać ich treść. Oba w chwili, gdy były prezentowane publicznie nie miały wstawionych dat dziennych. 
Pierwszy z nich to skierowany przez ministra Andrzeja Adamczyka i przez niego podpisany wniosek „z prośbą” do Ministra Rozwoju i Finansów, wicepremiera Mateusza Morawieckiego „o uzgodnienie budowy drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn”. 
Na podstawie zapisów przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 8 września 2015 roku uchwałą nr 156/2015 Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wypełniając nałożone w nim zobowiązania na ministra właściwego do spraw transportu w zakresie uzgadniania listy inwestycji drogowych kierowanych do realizacji, niniejszym zwracam się do Pana Ministra z prośbą o uzgodnienie

budowy drogi S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn
- środki KFD konieczne do zapewnienia - 3,512,1 mln zł
- planowany termin ogłaszania przetargu - IV kw 2016 r.
Ww. odcinek drogi ekspresowej S61 jest ostatnim nieskierowanym do realizacji odcinkiem drogi ekspresowej S61 w kierunku przejścia granicznego z Litwą i ma kluczowe znaczenie dla poprawy płynności ruchu tranzytowego oraz transportu na obszarach przygranicznych. Droga S61 wraz z S8 stanowi polski element trasy Via Baltica - drogi międzynarodowej biegnącej z Polski przez Litwę, Łotwę do Estonii.
Obecnie do realizacji zostały skierowane wszystkie odcinki S61 od Szczuczyna do granicy państwa. Odcinek ten otrzymał dofinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę” w wysokości około 414,4 mln euro.


Drugi prezentowany przez premier dokument, podpisany przez wiceministra Jerzego Szmita dotyczy zgody na drugie etapy przetargów na drugą nitkę obwodnicy Szczuczyna i odcinek Via Baltica od Suwałk do granicy z Litwą.  
Niniejszym zatwierdzam poniższe zadania w województwie podlaskim celem zaproszenia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wybranych wykonawców do złożenia w ramach II etapu postępowania przetargowego 
1. Budowa drogi S61 Ostrów Mazowiecka - obwodnica Augustowa, odc. obw. Szczuczyna (druga jezdnia) - 8,6 km.
2. Budowa drogi S61 obwodnica Augustowa - granica państwa, odc. koniec obw. Suwałk - Budzisko (gr. państwa) z obw. Szypliszek - 24,0 km.
Łączna wartość kosztorysowa inwestycji wynosi 1 134 mln zł, natomiast długość tych odcinków wynosi około 30,6 km.

170921112648.gif
Beata Szydło, Premier RP
Bp Stanisław Stefanek i Lech Antoni Kołakowski, poseł RP
Andrzej Adamczyk (Minister Infrastruktury i Budownictwa), Beata Szydło (Prezes Rady Ministrów), Mariusz Chrzanowski (prezydent Łomży), Jarosław Zieliński (wiceminister MSWiA) i Jerzy Szmit (wiceminister Infrastruktury i Budownictwa)
Beata Szydło (Prezes Rady Ministrów), Andrzej Adamczyk (Minister Infrastruktury i Budownictwa), Mariusz Chrzanowski (prezydent Łomży), Jarosław Zieliński (wiceminister MSWiA) i Jerzy Szmit (wiceminister Infrastruktury i Budownictwa)
Beata Szydło i Andrzej Adamczyk
Andrzej Adamczyk (Minister Infrastruktury i Budownictwa)
Jarosław Zieliński (wiceminister MSWiA)
Jerzy Szmit (wiceminister Infrastruktury i Budownictwa)
cz
pon, 24 października 2016 19:19
Data ostatniej edycji: 2016-10-25 12:55:01

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0