poniedziałek, 05 grudnia 2016 napisz DONOS@
Wyszukiwarka
Wczytanie

PPP w Łomży dochodzi do finału

Trwające ponad trzy lata negocjacje się zakończyły... Trzy podmioty, które wiosną 2013 roku zgłosiły zamiar realizacji w ramach Partnerstwa Publiczno – Prywatnego miejskiego centrum handlowo-komunikacyjnego w Łomży, mają do połowy października przedstawić konkretne oferty. Inwestycja szacowana na 45-80 mln zł i ma być zrealizowana w miejscu obecnego dworca autobusowego u zbiegu ul. Sikorskiego i Al. Legionów. Miasto oddaje działki, prywatny podmiot ma zaprojektować i zbudować „publiczne” Centrum Przesiadkowo-Komunikacyjne i „prywatne” Centrum Handlowo-Usługowe. Podstawą do zaprojektowania i wykonania obiektów będzie Koncepcja podmiotu prywatnego, którego oferta zostanie przez miejskich urzędników uznana za najkorzystniejszą.

Dworzec autobusowy w Łomży. To tu ma powstać miejskie centrum handlowo-komunikacyjne zrealizowane w ramach PPP.
Dworzec autobusowy w Łomży. To tu ma powstać miejskie centrum handlowo-komunikacyjne zrealizowane w ramach PPP.

Pomysł na zbudowanie na terenach dworca autobusowego w Łomży nowoczesnego centrum handlowo-komunikacyjnego przedstawił na początku 2011 roku ówczesny prezydent Mieczysław Czerniawski. To miało być - „nowe centrum Łomży” - swego rodzaju sztandarowy projekt jego kadencji. Niestety sprawy bardzo się przeciągnęły i ostatecznie dopiero dwa lata później zgłosiły się trzy spółki zainteresowane inwestycją. To zarejestrowane w Warszawie spółki: „Łomża Centrum Komunikacyjne” „NEGRESKO” Hurtownia Lodów, Mrożonek i Artykułów Spożywczych oraz „Nap Invest SIEDEM”. Wybór najlepszej z nich też miał iść dużo szybciej, ale negocjacje  – prowadzone z różnym nasileniem – trwały do te pory. W środę ratusz oficjalnie poinformował, że ten etap się zakończył, a zainteresowane inwestycją podmioty mają miesiąc na złożenie swoich ofert. Przy wyborze najlepszej z nich liczyć się będzie przede wszystkim „podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem” (waga 49%) oraz ocena wstępnej koncepcji planowanych do budowy obiektów (waga 30 %).

Jak wynika z opublikowanego ogłoszenia przyszłe miejskie centrum handlowo-komunikacyjne ma się składać z „publicznego”, które będzie własnością samorządu miasta Centrum Przesiadkowo-Komunikacyjnego oraz należącego w całości do prywatnego podmiotu Centrum Handlowo-Usługowego.
„Wynagrodzenie od Podmiotu Publicznego za wykonanie prac projektowych oraz wykonanie Centrum Przesiadkowo-Komunikacyjnego w formie zapłaty sumy pieniężnej w kwocie brutto (…) nie może być wyższe od ceny sprzedaży nieruchomości komercyjnej Partnerowi Prywatnemu wskazanej w Ofercie” - czytamy w ogłoszeniu, w którym zaznaczono, że cena ta nie może być niższa od ceny określonej w operacie szacunkowym, czyli 4 mln 100 tys zł netto. 

Planowane do realizacji Centrum Przesiadkowo–Komunikacyjne składać ma się z  budynku dworca autobusowego, węzła przesiadkowego komunikacji autobusowej, drogi łączącej ul. Dworcową z ul. Sikorskiego oraz parkingu publicznego. 
Zgodnie z wymaganiami ratusza budynek dworca ma być jednokondygnacyjny, zaprojektowany w technologii tradycyjnej, o powierzchni netto minimum 297,61 m2 (w tym poczekalnia o pow. min. 107 m2) zlokalizowany przy ul. Dworcowej. Węzeł przesiadkowy ma mieć minimum 4 stanowiska przystankowe (po dwa w kierunku północnym i południowym), i minimum 6 stanowisk przystankowych - busy (4 zatoki postojowe, 2 pojedyncze wydzielone zatoki), oraz dwie zatoki 2-stanowiskowe w przelotowym pasie drogowym pomiędzy ul. Dworcową i ul. Sikorskiego a także min. 3 miejsca postojowe dla samochodów osobowych przy projektowanym budynku dworca autobusowego, place, drogi manewrowe, ciągi piesze, miejsce do oczekiwania pasażerów na zewnątrz budynku, parking dla rowerów.
Parking publiczny ma być zbudowany na miejskich działkach wzdłuż torów kolejowych. Ratusz dopuszcza realizację dwóch odrębnych parkingów; jeden dla samochodów osobowych, drugi dla autobusów. 

Centrum Handlowo-Usługowe obejmować ma spójny architektonicznie z Centrum Komunikacyjno-Przesiadkowym i stanowiący z nim funkcjonalną całość zespół obiektów budowlanych wraz z niezbędną infrastrukturą, składający się z jednego lub kilku obiektów stanowiących funkcjonalną i architektoniczną całość o powierzchni sprzedaży nie większej niż 2000 m2 każdy – czytamy w dokumentach ratusza.
Samo Centrum Handlowo-Usługowe składać się może z jedno- lub dwukondygnacyjnego obiektu/obiektów z zastrzeżeniem, że od strony skrzyżowania Alei Legionów i ul. Sikorskiego w narożniku ulic powinna zostać wyeksponowana architektonicznie dominanta wysokościowa i przestrzenna. Ma mięć ona minimum 8 metrów w świetle i zawierać reprezentacyjny hol wejściowy lub antresolę funkcji usługowej. 
- Wyeksponowany w ten sposób narożnik zabudowy powinien być zaakcentowany najlepszej jakości materiałami budowlanymi, o podwyższonej estetyce, podkreślającej wysoką jakość przestrzeni miejskiej. Dominanta powinna zostać zrealizowana w formie wyróżniającej ten fragment budynku wysokością, jak również formą i detalem architektonicznym – napisali miejscy urzędnicy. 
Takie CH-U przeznaczone ma być na funkcje usługowe, handlowe, biurowe, rozrywkowe, gastronomiczne, bankowe lub inne o podobnym charakterze.

cz
cz, 15 września 2016 08:02

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0