poniedziałek, 05 grudnia 2016 napisz DONOS@
Wyszukiwarka
Wczytanie

Pociągi pojadą przez Śniadowo

Prawdopodobnie jeszcze we wrześniu rozpocznie się remont linii kolejowej nr 36 Ostrołęka – Łapy. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe kończy już postępowanie przetargowe, które ma wyłonić wykonawcę prac. O zlecenie zabiega 7 firm i konsorcjów.
- Remont trasy Ostrołęka - Łapy będzie istotny dla utrzymania ruchu na linii Rail Baltica, bowiem linia nr 36 będzie objazdem dla składów pasażerskich i towarowych podczas modernizacji odcinka Rail Baltiki od Czyżewa do Białegostoku – podaje Łukasz Kwasiborski z PKP PLK zaznaczając, że po zakończeniu prac pociągi pojadą po linii nr 36 z prędkością 100 km/h.

Październik 2013 roku. Szynobus wjeżdża na stację w Łomży. Specjalny przejazd pociągu na nieczynnej trasie Łapy-Łomża zorganizowano w 120. rocznicę utworzenia „Kolei nadnarwiańskiej”.
Październik 2013 roku. Szynobus wjeżdża na stację w Łomży. Specjalny przejazd pociągu na nieczynnej trasie Łapy-Łomża zorganizowano w 120. rocznicę utworzenia „Kolei nadnarwiańskiej”.

Linia kolejowa nr 36 ma ponad 80 km długości i biegnie od Ostrołęki przez Śniadowo, Czerwony Bór, Czarnowo, Kulesze Kościelne, Sokoły do Łap, gdzie łączy się z linii E75 Warszawa – Białystok. Linia została zbudowana jeszcze „za cara” praktycznie nie jest używana do końca XX wieku, gdy zawieszono na niej ruch pociągów pasażerskich, i zamknięto odcinek pomiędzy Śniadowem a Sokołami. Pozostałe odcinki torów wykorzystywane są do niewielkich przewozów towarowych. W ten sposób trasą Ostrołęka – Śniadowo – i dalej linią nr 49 do Łomży dostarczany jest np. węgiel do miejskiej ciepłowni. Co kilka lat linia wykorzystywana jest na przejazdy okolicznościowe. W 2010 roku z Białegostoku do Łomży dojechał szynobus WOŚP, a w październiku 2013 roku pociąg specjalny z okazji jubileuszu 120-lecia Kolei Nadnarwiańskiej.

Teraz, po latach zapomnienia i degradacji linia kolejowa nr 36 ma zyskać nowe oblicze. To dzięki planowanemu przez PKP wykorzystaniu jej jako linii objazdowej. W związku z planami gruntownej przebudowy linii kolejowej  linii E75 od Warszawy do Białegostoku, która ma być europejską Rail Baltiką, konieczne stało się wyznaczenie objazdów. Jeden z nich będzie prowadził linią 36, którą w związku z tym trzeba odnowić, aby mogły nią pojechać składy.
- Prace obejmą m.in. wymianę i naprawę torów, zabudowę nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz urządzeń i systemów telekomunikacyjnych, przebudowę obiektów inżynieryjnych, peronów oraz przejść i przejazdów kolejowych – wymienia Łukasz Kwasiborski
z wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Zadanie to będzie realizowane w ramach projektów CEF „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” oraz „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. 
W chwili obecnej trwa jeszcze postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy prac remontowych także na dwóch innych liniach objazdowych nr 31 i 32. O dopuszczenie do przetargu wystąpiło 7 podmiotów – w większości konsorcjów firm polskich i hiszpańskich, niemieckich  austriackich, czeskich czy węgierskich.    
- Koszty i dokładny harmonogram oraz zakres prac będziemy mogli przekazać po wyborze wykonawcy – informuje Kwasiborski zaznaczając, że planowane rozpoczęcie robót budowlanych to koniec trzeciego kwartału tego roku.

Kolej na Łomżę
Warto przypomnieć, że PKP PLK wykorzystując przyznaną dotację przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego zleciło już opracowanie dokumentacji także do planowanej modernizacji linii kolejowej nr 49 Śniadowo – Łomża. Środki na remont tego odcinka torowiska zostały zapisane w nowym Regionalnym programie Operacyjnym Województwa Podlaskiego  2014-2020.

cz
pon, 25 lipca 2016 13:07

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0