Mleko tanieje, ale w sklepie tylko symbolicznie
Najwięcej na dekoniunkturze na rynku mleka tracą rolnicy produkujący mleko, ale niewiele zyskują konsumenci – pisze Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka. PFHBiPM porównała ubiegłoroczne spadki cen mleka i nabiałów. Przez rok ceny mleka kupowanego od rolników spadły o 17,3%, w tym samym czasie ceny zbytu produktów mlecznych do sieci handlowych zmniejszyły się o 9,1%, natomiast na półkach sklepowych nabiał potaniał jedynie o 3%.
- Jak widać z powyższych liczb – najwięcej na dekoniunkturze tracą rolnicy produkujący mleko, a najwięcej zarabiają sieci handlowe, które świetnie wykorzystują swoją monopolistyczną pozycję – zauważa PFHBiPM.
Federacja oraz Krajowa Rada Izb Rolniczych przeciwstawiają się monopolowi sieci handlowych, które wykorzystując swą pozycję nakładają na dostawców produktów różne obciążające ich opłaty. W piśmie skierowanym na ręce Krzysztofa Jurgiela, ministra rolnictwa i rozwoju wsi PFHBiPM oraz KRIR wymieniły 40 różnego rodzaju innych niż marże opłat stosowanych przez sieci handlowe w umowach, porozumieniach czy warunkach sprzedaży z dostawcami. Organizacje rolnicze zwracają uwagę ministrowi na potrzebę wypracowania uczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw.