poniedziałek, 05 grudnia 2016 napisz DONOS@
Wyszukiwarka
Wczytanie

Domek... publiczny, prawie jak prywatny?

Czy niezidentyfikowane osoby korzystały nocami z wyremontowanego za kilka milionów złotych Domku Pastora w Łomży? Sprawa wyszła na jaw po wewnętrznej kontroli jaką w Domku przeprowadzili urzędnicy ratusza przed zapowiedzianą kontrolą współfinansowanego ze środków unijnych projektu „Domek Pastora - centrum aktywności turystycznej i kulturalnej” przez Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) czyli najwyższy organ kontroli finansowej w Unii Europejskiej.
Prezydent Łomży dopytywany podczas konferencji prasowej o wejścia po godzinach do Domku Pastora przekonywał, że nic o tym nie wie, choć tydzień wcześniej podpisał odpowiedź na interpelację, w której przyznał, że „z systemu monitoringu można wywnioskować, że (…) odnotowane były takie wejścia do obiektu”.

Wyremontowany za unijne pieniądze Domek Pastora przy ul. Krzywe Koło
Wyremontowany za unijne pieniądze Domek Pastora przy ul. Krzywe Koło

Remont i wyposażenie zabytkowego dworku z końca XIX wieku stojącego na szczycie skarpy przy ul. Krzywe Koło, w którym pierwotnie mieściła się plebania ewangelicko-augsburska, kosztował niemal 4 miliony złotych. 3/4 tej kwoty to dotacja z środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. W tym roku kontrolę realizacji przez Łomżę tego projektu rozpoczął Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO), czyli najwyższy organ kontroli finansowej w Unii Europejskiej. Kontrolerzy ETO w Łomży byli 18. marca i sprawdzali m.in. bieżące funkcjonowanie obiektu. Póki co wniosków z ich kontroli jeszcze nie ma.

Pomocnik... koordynator
Za prawidłowe funkcjonowanie wyremontowanego Domku Pastora odpowiedzialne jest Centrum Współdziałania Społecznego. Jesienią ubiegłego roku, jeszcze przed otwarciem placówki, prezydent Mariusz Chrzanowski na koordynatora projektu wyznaczył Karola Cucha – jego współpracownika z czasów kampanii wyborczej, który po wyborach był jednym z pierwszych przyjętych do pracy w ratuszu. Cuch został zatrudniony bez konkursu jako „pomoc administracyjna” - czyli teoretycznie na najniższy z ratuszowej hierarchii stołek, ale w Domku Pastora był prawie jak kierownik - koordynował prace zespołu realizującego projekt, ustalał harmonogram działań pracowników i kontrolował wykonania. 
Nim kontrola ETO dotarła do Łomży w mieście gruchnęła wieść, że Cuch nie jest już koordynatorem projektu (okazało się, że był nim tylko przez dwa miesiące) i że nie jest już pracownikiem Centrum Współdziałania Społecznego. Dopytywany o to ratusz przed miesiącem odpowiadał, że Karol Cuch zatrudniony jest w Urzędzie Miasta ale, „nie ma znaczenia, w jakim wydziale pracuje”. Przekazano że „w miarę potrzeb delegowany jest do realizacji różnych zadań”, a „w Domku Pastora odpowiada obecnie za promocję i koordynację działań kulturalno – turystycznych w nim się odbywających”. 
Teraz w odpowiedzi na interpelację radnego Macieja Borysewicza, który podczas poprzedniej sesji Rady Miasta także usiłował dociec co i gdzie robi Karol Cuch, prezydent Chrzanowski ujawnił, że jest on pracownikiem Wydziału Komunikacji Medialnej i Promocji. To wydział utworzony w ubiegłym roku, do którego prezydent Chrzanowski zatrudnił także Karolinę Krzykowską jako naczelnika oraz podinspektorów Grzegorz Daniluka i Łukasza Uściłowskiego.

Gościnny Domek
Radny Borysewicz pytał także prezydenta m.in. o wyniki wewnętrznej kontroli w Domku Pastora, wykrytych ewentualnych nieprawidłowościach, oraz czy docierały do niego informacje o pobycie w domku osób nieuprawnionych i korzystanie z niego po godzinach otwarcia. 
- „Jeśli chodzi o przebywanie w obiekcie osób po godzinach jego otwarcia - z systemu monitoringowego można wywnioskować, iż do czasu kontroli odnotowane były takie wejścia do obiektu. Jednak nie można wywnioskować czy były to osoby nieuprawnione” - wyjaśnia radnemu prezydent Chrzanowski informując, że teraz system monitoringu został tak zmieniony, aby teraz było możliwe zidentyfikowanie każdego z pracowników. 
Gdy jednak o takie wejścia po godzinach pytaliśmy prezydenta podczas konferencji prasowej ten odpowiadał, że nie posiada o tym żadnych informacji.
Później, gdy za pośrednictwem Wydziału Komunikacji Medialnej i Promocji, dopytywaliśmy o inną odpowiedź prezydenta na interpelacje radnego Borysewicza przekazano, że „Domek Pastora” jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 20:00, ale „jest jednak wykorzystywany w miarę potrzeb w różnych okresach w różnych godzinach, niezależnie od godzin i dni jego funkcjonowania.” Ratusz podaje, że od momentu otwarcia obiekt był wykorzystywany 35-krotnie w celach noclegowych i „w związku z tymi noclegami odnotowany został jeden incydent, o którym została poinformowana instytucja, której goście w tym czasie korzystali z obiektu”. 
- Ponadto co najmniej dziesięciokrotnie, po godzinach otwarcia, odbywały się w Domku Pastora różnego rodzaju spotkania organizowane przez różne instytucje lub organizacje pozarządowe – czytamy w przesłanych nam wyjaśnieniach, w których ponownie znalazło się zapewnienie, że „w styczniu 2016 roku system monitoringowy został przetworzony w ten sposób, iż obecnie każdy pracownik Domku Pastora ma spersonalizowany identyfikator wykazujący jego czas przebywania w obiekcie.”

cz
śr, 20 kwietnia 2016 08:12

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0