Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 24 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Kiedy pojedziemy Via Baltica?

Główne zdjęcie
Tak ma przebiegać Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn z obwodnicą Łomży

Teoretycznie za 6 lat powinniśmy już mieć obwodnicę Łomży i ekspresową drogę do Warszawy i na Litwę. Tak zakłada przyjęty we wrześniu br. Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023. Okazuje się, że w przyjętym przez poprzedni rząd (koalicji PO-PSL) programie zadania inwestycyjne wyceniono na 198 mld zł, zaś limit finansowy to 107 mld zł, dlatego nowy rząd PiS analizuje ewentualne zmiany w programie. Wczoraj na ten temat odbyła się dyskusja w Sejmie. Na pytania posłów odpowiadał Jerzy Szmit podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Pytany był także o Via Baltica. - Niewątpliwie obszary Polski wschodniej czy Polski północno-zachodniej powinny być doinwestowane komunikacyjnie, co do tego nie mamy żadnych wątpliwości – mówił wiceminister nie odnosząc się konkretnie do żadnej inwestycji. Tymczasem GDDKiA opublikowała najnowszą wersję aktualnych zadań inwestycyjnych oddziału w Białymstoku. Póki co plany są zgodne z harmonogramem PBDK 2014-2023.

Fragment aktualnego (z 15 grudnia 2015 roku) wykazu najważniejszych zadań prowadzonych przez GDDKiA Oddział Białystok
Fragment aktualnego (z 15 grudnia 2015 roku) wykazu najważniejszych zadań prowadzonych przez GDDKiA Oddział Białystok

Dyskusja o realizacji Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz planowanych w nim zmianach została podjęta przez posłów po medialnych wypowiedziach nowego ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, który stwierdził, że na realizację zadań wszystkich zadań ujętych w programie nie ma pieniędzy.
- Lista zadań w ostatnich chwilach przed uchwaleniem programu została rozszerzona. To było tuz przed wyborami – mówił w Sejmie wiceminister Jerzy Szmit wytykając, że poprzednicy pokazywali zadania, kilometry dróg do budowy, ale nie koszty tych inwestycji.
Jak mówił wiceminister z szacunków w oparciu o wyliczenia GDDKiA  wynika, że brakuje ok. 90 miliardów złotych.
Wśród 60 posłów, którzy zapisali się do zadawania pytań w tym temacie był także Lech Kołakowski (PiS) z Łomży. Informował o pilnej potrzebie budowy drogi S61 z obwodnicą Łomży „potrzebnych mieszkańcom Polski i Unii Europejskiej”, podkreślał, że dotychczas nie wskazano źródeł finansowania odcinka Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn i prosił o przyjecie „pilnego priorytetu rządu RP w sprawie budowy S61”. Pytał ministra kiedy i z jakich źródeł ma być sfinansowana budowa ekspresówki.
O zamierzenia rządu odnośnie budowy Via Baltica pytała także poseł Bożena Kamińska (PO) z Suwałk. Ona chciała się dowiedzieć czy cała droga zostanie zbudowana zgodnie z założeniami przyjętymi w PBDK czyli do 2021 roku.
Wiceminister Jerzy Szmit na tak szczegółowe pytania posłów z mównicy sejmowej nie odpowiadał. Zapowiedział, że uczyni to w formie pisemnej. Ogólnie zaś mówi, że rządowi nie zależy na wyrzucaniu z programu poszczególnych dróg.
- Niewątpliwie obszary Polski wschodniej czy Polski północno-zachodniej powinny być doinwestowane komunikacyjnie – mówił wiceminister Szmit dodając „co do tego nie mamy żadnych wątpliwości”.

Drogowcy kompletują papiery
Tymczasem trwają ostatnie prace nad koncepcją programową łomżyńskich odcinków Via Baltica. GDDKiA w Białymstoku zleciła opracowanie dokumentów na początku roku.
- Koncepcje na 6 części, na które podzielono odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn, będą odbierane na początku 2016 roku – informuje Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.
Kolejny etapem prac byłyby zlecenia na opracowanie dokumentacji i uzyskanie pozwolenia na budowę drogi, oraz sama budowa. Zakłada się, że będzie to jedno zlecenie w systemie zaprojektuj i zbuduj. Zgodnie z najnowszą wersją aktualnych zadań inwestycyjnych GDDKiA oddział w Białymstoku w pierwszym półroczu 2018 roku ma być osiągnięta gotowość do złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowych na wszystkie brakujące w województwie podlaskim odcinki S61. Aby tak się stało przetargi muszą być ogłoszone w przyszłym roku.
Zakładany termin uzyskania decyzji ZRID planowany jest na III kwartał 2018, a to oznaczałoby, że faktyczne prace przy budowie drogi mogłyby ruszyć już na przełomie 2018 i 2019 roku. W takim wypadku termin wybudowania ekspresówki przez Łomżę do 2021 roku byłby realny do osiągnięcia.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę