Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Kara za autobusy Łomży była niezasadna

Główne zdjęcie
W ramach projektu „Rozbudowa i modernizacja miejskiego systemu transportowego Łomży i okolic - etap II”, przy wsparciu środkami unijnymi, Łomża kupiła 22 niskopodłogowe autobusy Scania.

Po ponad dwóch latach sądowych sporów z Urzędem Marszałkowskim w Białymstoku Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie przyznał rację Łomży. Miasto nie ograniczyło konkurencji przy organizacji przetargu na zakup autobusów komunikacji miejskiej. - Opisując przedmiot zamówienia w sposób uwzględniający serwis silnika i skrzyni biegów na terenie Polski, (zamawiający, miasto Łomża – dop. red.) kierował się racjonalną, uzasadnioną i obiektywną potrzebą – napisał w uzasadnieniu wyroku NSA. Po tym wyroku Urząd Marszałkowski jeszcze raz musi rozpatrzeć sprawę, w wyniku której wiosną 2013 roku nałożył na Łomżę ponad 600 tys. zł kary, którą miasto zapłaciło wraz z ponad 160 tys. zł odsetek. - Organy administracyjne, ponownie rozpoznając sprawę, są obowiązane zastosować się do oceny prawnej zawartej w tym wyroku – przypomina NSA, który w tym samym wyroku zasądził od Zarządu Województwa Podlaskiego na rzecz Łomży kwotę 21 tys. 823 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Kara dotyczła realizowanego w ramach  projektu „Rozbudowa i modernizacja miejskiego systemu transportowego Łomży i okolic - etap II” przetargu na zakup 22 autobusów niskopodłogowych na potrzeby Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji. Przetarg wygrała Scania, która za 24,2 mln zł dostarczyła 22 nowe autobusy. Umowę jeszcze w listopadzie 2010 roku – tuż przed wyborami samorządowymi – podpisał ówczesny prezydent miasta Jerzy Brzeziński, ale autobusy odbierał wiosną 2011 roku, i płacił za nie, prezydent Mieczysław Czerniawski. To za jego rządów kontrolujący realizację projektu Urząd Marszałkowski w Białymstoku, skąd pochodziła 50% unijna dotacja na sfinansowanie zakupu autobusów, nałożył na miasto karę za rzekome ograniczenie konkurencji. Urzędnicy z Białegostoku zakwestionowali zapisy dotyczące wymogu w zakresie posiadania serwisu technicznego na terenie kraju. Wiosną 2013 roku Zarząd Województwa Podlaskiego nie uznał wyjaśnień i argumentów Łomży  i nałożył na miasto tzw. korektę finansową w wysokości 608 tysięcy 133 złotych i 65 groszy. Miasto zapłaciło ją w połowie 2013 roku wraz z odsetki w wysokości 161 tysięcy 370 złotych i 34 groszy, po czym odwołało się do sądu. Wyrok, który zapał w grudniu 2013 roku w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Białymstoku był niekorzystny dla miasta. Na początku 2024 roku Łomża złożyła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wyrok zapadł blisko dwa miesiące temu, ale dopiero teraz pochwalił się nim ratusz.  
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku oraz decyzję Zarządu Województwa Podlaskiego nakazującą Łomży zwrot dofinansowania w wysokości 608 tys. 133 zł i 65 gr z budżetu Unii Europejskiej w związku z realizacją projektu „Rozbudowa i modernizacja systemu transportowego Łomży i okolic – etap II”. Ponadto NSA zasądził od Zarządu Województwa Podlaskiego na rzecz Miasta Łomża 21.823 zł tytułem kosztów postępowania sądowego.
W podsumowaniu uzasadnienia NSA napisał, że „zapisy SIWZ dotyczące zasad wykonywania serwisu i dostępu do części zamiennych zostały sformułowane w taki sposób, że żaden z potencjalnych wykonawców nie miał utrudnionego dostępu w ubieganiu się o udzielenie zamówienia publicznego. Z zapisów tych wynikał dla oferenta obowiązek wykonania serwisu silnika: dostęp do części zamiennych na terenie Polski oraz serwisu skrzyni: serwisowanie w pełnym zakresie na terenie Polski, w sposób dla niego najkorzystniejszy odpowiadający jego potencjałowi technicznemu, a nie posiadanie punktu serwisowego na terenie Polski czy też zmuszenie do wejścia w kooperację z podmiotem krajowym.”
Łukasz Czech z ratusza zapowiada, że w związku z tym wyrokiem miasto Łomża wystąpi do Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku o zwrot zapłaconej kary wraz z odsetkami.



 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę