niedziela, 04 grudnia 2016 napisz DONOS@

Obwodnica Łomży nabiera kształtu

O tym którędy będzie przebiegała i jak będzie wyglądała przyszła obwodnica Łomży mogli dowiedzieć się mieszkańcy Łomży i okolicy. W łomżyńskim ratuszu odbyło się pierwsze z cyku spotkań konsultacyjnych organizowanych przez firmy opracowujące tzw. Koncepcję Programową Via Baltica. Wśród obecnych był także Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA, który zapowiedział, że ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i zbudowanie obwodnicy planowane jest na luty-kwiecień przyszłego roku.

Mieszkańcy
Mieszkańcy
Jerzy Doroszkiewicz, Andrzej Karwowski, Artur Łojewski i Karol Mroz
Jerzy Doroszkiewicz, Andrzej Karwowski, Artur Łojewski i Karol Mroz

Organizująca z GDDKiA spotkanie firma Transprojekt Gdański na zlecenie GDDKIA opracowuje koncepcję programową tylko dla fragmentu obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 od węzła „Łomża Zachód”, na przecięciu planowanej obwodnicy z drogą nr 61 prowadzącą na Ostrołękę, po Kisielnicę po drodze projektując węzeł  „Nowogród” (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką na Nowogród), nowy most przez Narew, oraz -już na terenie gminy Piątnica - węzeł „Łomża Północ” od którego poprowadzony będzie łącznik – swoista północna obwodnica Piątnicy - do drogi na Wiznę.
Planowana obwodnica Łomży to ekspresowa droga dwujezdniowa o nawierzchni betonowej, mająca po dwa pasy ruchu o łącznej szerokości 7 m w każdym kierunku, z zakładaną prędkością miarodajną 120 km/ha. Pas rezerwowy nie jest planowany, gdyż – jak przekazywali Artur Łojewski i Karol Mroz z Transprojektu - według prognoz nie ma takiej konieczności aż do roku 2050. Przy każdej jezdni planowany jest pas postoju awaryjnego o szerokości 2,5 m, a szerokość pasa oddzielającego obie jezdnie będzie wynosiła 5 m, w tym 4 m pasa zieleni.
W czasie dyskusji mieszkańcy oraz przedstawiciele władz dopytywali o wiele spraw. Niektóre z nich były bardzo szczegółowe dotyczących poszczególnych działek czy posesji, poprzez ilość planowanych rond na poszczególnych węzłach (po dwa w ramach węzłów „Zachód” i „Nowogród”), zatok autobusowych i utrudnień po realizacji projektu (komunikacja autobusowa ma pozostać praktycznie bez zmian), aż po dane ogólne dotyczące choćby wywłaszczeń i ceny jaką za zabraną pod drogę ziemię będzie płaciła GDDKA.
Mieszkańców ciekawiły także kwestie nawierzchni planowanej drogi i różnice w wytrzymałości pomiędzy nawierzchnią bitumiczną a zatwierdzoną do realizacji betonową, oraz jaki wpływ ten rodzaj nawierzchni ma na drgania i poziom hałasu wokół jezdni.

Wśród „ciekawszych” wypowiedzi była ta Jerzego Doroszkiewicza, dyrektora białostockiego oddziału  GDDKiA, dotycząca realności powstania obwodnicy i całej Via Baltica. Ten zapewniał, że wszystko wskazuje na to, iż w ciągu kilku-kilkunastu tygodni rozpocznie się realizacja tego zadania, ponieważ jest na liście podstawowej planu budowy dróg krajowych na lata 2015-2023, a przewidywany termin zatwierdzenia koncepcji przedstawionej na spotkaniu oraz ogłoszenie przetargów planowane są na luty-kwiecień przyszłego roku.

Zaplanowane są też kolejne spotkania konsultacyjne odnośnie opracowywanej koncepcji obwodnicy Łomży i całej Via Baltica dla mieszkańców gmin Piątnica, Łomża, Czerwin i Śniadowo w dniach 13-15 lipca.

Wojciech Chamryk


161121091207.gif
cz
cz, 09 lipca 2015 16:29
Data ostatniej edycji: 2015-07-09 16:44:27

 
161109032208.jpg
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0