Ratusz po audycie
Rewolucji w ratuszu nie ma po co robić. W „głównych wnioskach i rekomendacjach” z audytu struktury organizacyjnej Urzędu Miejskiego w Łomży jaki kilka miesięcy temu zlecił prezydent Mariusz Chrzanowski, a który ma być podstawą do wprowadzenia zapowiedzianych zmian w ratuszu, czytamy że „struktura jest stosunkowo czytelna i generalnie dobrze dostosowana do zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym oraz do potrzeb Klientów”. Autorzy zwracają jednak uwagę na „wysoki poziom centralizacji uprawnień decyzyjnych na wysokich szczeblach zarządzania” i bardzo rozbudowany pion Prezydenta, ale zmiany które proponują są niewielkie i jak się okazuje w znacznej części inne niż te, które zamierza wprowadzić prezydent.
O potrzebie zmiany struktury organizacyjnej ratusza prezydent Mariusz Chrzanowski mówił od początku urzędowania. Pomocny w tym miał być audyt organizacyjny, którego opracowanie prezydent zlecił na początku roku - za 10 tys. zł - warszawskiej firmie Aida Consulting. Wnioski z audytu jeszcze w pierwszej dekadzie marca trafiły do prezydenta. Przez kolejne miesiące informowno o nich jedynie szczatkowo. Zapewniano, że dokument jest analizowany i że przygotowywana jest nowa struktura organizacyjna urzędu. I na początku czerwca prezydent podczas specjalnego spotkania z pracownikami poinformował ich o planowanych zmianach w ratuszu. Z relacji ze spotkania zamieszczonej na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Łomży wynika, że powołane mają być trzy nowe wydziały: Komunikacji Społecznej/Medialnej i Promocji, Wydział Informatyczny oraz Centrum Współdziałania Społecznego składające się z dwóch referatów: referatu ds. partycypacji społecznej (m.in. współpraca z organizacjami pozarządowymi) oraz Referatu Kultury Sportu i Turystyki. Wydział Gospodarki Komunalnej i Referat Ochrony Środowiska mają stworzyć jeden Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Podzielony za to ma zostać Wydział Architektury i Budownictwa na dwa odrębne wydziały: Architektury oraz Budownictwa. Poza tym nazwę ma zmienić Centrum Obsługi Inwestora, na Centrum Obsługi Przedsiębiorców. I generalnie to juz chyba wszystsko, choć wcześniej prezydent mówił radnym, że po analizie audyty zamierza wprowadzić stanowisko od nadzoru właścicielskiego.
Okazuje się jednak, że nie wszystkie te zmiany znajdują podstawy we wnioskach z audytu organizacyjnego. Dokument teraz został nam udostepniony. Z opracowania wynika, że co prawda w łomżyńskim ratuszu „obserwowane jest zjawisko fragmentaryzacji zadań”, pojawiają się symptomy „wysokiego poziomu centralizacji uprawnień decyzyjnych na wysokich szczeblach zarządzania” oraz „działania silosów organizacyjnych”, a „pion Prezydenta jest bardzo rozbudowany co niesie ze sobą ryzyko spowolnienia procesów decyzyjnych, o ile nie wprowadzi się w tym pionie daleko idącego delegowania uprawnień decyzyjnych”, ale generalnie jest on dobrze dostosowany jest do potrzeb klientów.
Aby było jeszcze lepiej eksperci zalecają wprawdzie wprowadzenie 9 zmian. W dwóch przypadkach chodzi tylko o zmianę nazwy, dwa inne dotycząc wprowadzenia do jednego wydziału nowych zadań, a kolejny jedynie zmiany podległości wydziału od prezydent do sekretarza.
Te pozostałe cztery istotne zmiany to: wprowadzenie komórki IT i Przetwarzania Danych, oraz komórki zajmującej się nadzorem właścicielskim (o wdrożeniu obu mówił prezydent), ale także wprowadzenie komórki zajmującej się Zarządzaniem Kadrami oraz połączenie Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych. Uzasadnieniem zmian w tym wypadku ma być koncentracja prac planistyczno-koncepcyjnych związanych z rozwojem w jednym obszarze, w którym jednocześnie jest informacja o obecnych i możliwych do pozyskania źródłach finansowania.
W raporcie z audytu nie ma słowa o zapowiadanym przez prezydenta nowym wydziale Komunikacji Społecznej/Medialnej i Promocji, a wręcz rozbieżnością pomiędzy rekomendacjami a zapowiedziami jest Centrum Współdziałania Społecznego. We wnioskach autorzy audytu wskazali także zmiany, których oni nie rekomendują. Najistotniejsza z nich jest wprowadzenie dużych centrów koordynacyjnych w obszarze Spraw Społecznych oraz Inwestycji.
- Zmiany te mogą ułatwić koordynację i kontrolę nad zadaniami realizowanymi w tych obszarach, ale mogą wydłużać procesy decyzyjne i utrudniać rozwijanie orientacji na Klienta - czytamy w udostępnionym nam dokumencie.
Jak faktycznie będzie wyglądał ratusz po nowemu tego nie wiadomo. I choć od tego spotkania prezydenta z pracownikami na którym przedstawił planowane zmiany struktury Urzędu niedługo minie miesiąc, ale dotychczas nie ma jeszcze zarządzenia wprowadzającego w życie nową strukturę.