Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 28 marca 2024 napisz DONOS@

Mistrz głodu i Walizki dzień pierwszy

Główne zdjęcie
Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu

Plenerowy spektakl „Mistrz Głodu” poznańskiego Teatru Biuro Podróży zakończył pierwszy dzień 28. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Walizka”. Wcześniej odbyło się pięć przedstawień konkursowych, w tym – po raz pierwszy w historii festiwalu – współtworzony przez widzów kameralny spektakl jordańskiego teatru wystawiony w prywatnym domu. Otwarto też wystawę, współpracującego również z łomżyńskim Teatrem Lalki i Aktora, czeskiego scenografa Pavla Hubički. Dziś miłośników teatru czekają kolejne atrakcje, w tym powtórzony spektakl Jordańczyka Husama Abeda oraz wielkie plenerowe widowisko „Poza czasem” Teatru Akt na Starym Rynku.

Do udziału w festiwalu kwalifikowane są teatry interesujące, poszukujące i nierzadko nowatorskie, co potwierdziły zaprezentowane w środę konkursowe spektakle. Otwierający festiwal „A niech to gęś kopnie” Teatru Animacji w Poznaniu zachwycił, zarówno dziecięcą jak i dorosłą publiczność, niebanalnym ujęciem życiowych rozterek i poszukiwania sensu życia. Równie poetycki był „Pan Bam i Ptak Agrafka” Teatru Lalki i Aktora Kubuś z Kielc o przyjaźni starego samotnika ze zranionym ptakiem, grecki Don`t Panic Theatre zaprezentował mroczny, podszyty ironią horror „Powinna powiedzieć Nie!”, a Koreja Theatre z Włoch przypomniał rycerzy Karola Wielkiego z Rolandem na czele w opowieści o miłości i śmierci „Paladyni Francji”. Emocji nie brakowało też podczas przedstawienia „Spokojne życie” Dafa Puppet Theatre z Jordanii, zaprezentowanego w Saloniku literackim Anny Jakubowskiej, ponieważ Husam Abed przedstawił historię swojej rodziny – uchodźców z Palestyny oraz trudne relacje z nieżyjącym już ojcem, który nigdy nie zaakceptował jego teatralnych i artystycznych zainteresowań.
Festiwalowi jak co roku towarzyszy też wystawa w Galerii Pod Arkadami na Starym Rynku, w której zaprezentowano scenografię Pavla Hubički – również tegorocznego jurora –  do spektaklu „Murdas. Bajka” na motywach twórczości Stanisława Lema. Przedstawienie Grupy Concidentia było wystawione cztery lata temu na festiwalu „Walizka”, a łomżyńska wystawa „Neurologiczna kąpiel według Pavla Hubički” jest pierwszą tego typu ekspozycją w Polsce dzieł autora ponad 200. teatralnych scenografii i realizacji, w tym dwóch dla TLiA.
W Łomży gościł też wielokrotnie Teatr Biuro Podróży. Wielu widzów pamiętało pewnie jego efektowne i pełne rozmachu plenerowe przedstawienia: „Makbet”, „Carmen Funebre” czy „Planeta Lem” sprzed trzech lat, dlatego Stary Rynek zapełnił się w środowy wieczór zaciekawionymi ludźmi. Poznańscy aktorzy zaprezentowali tym razem spektakl „Mistrz Głodu” na motywach opowiadania Franza Kafki (1883-1924). Awangardowa i zrywająca z realistycznymi schematami twórczość tego pisarza okazała się świetnym punktem wyjścia do stworzenia widowiska traktującego o czasach współczesnych. Czasach, kiedy najważniejsze są show, oglądalność i coraz bardziej rozpasana konsumpcja. W takich realiach ludzie są gotowi na wszystko, nawet do najbardziej irracjonalnych i niezrozumiałych postaw, aby tylko zabłysnąć. Tak jest też w przypadku Franza, który nieoczekiwanie porzuca żonę i maleńkie dziecko, by wziąć udział w konkursie na mistrza głodu. Samotny, wystawiony na widok publiczny ma na 40 dni zrezygnować z jedzenia, zmagając się nie tylko z uczuciem głodu, ale też presją obserwujących show tłumów. Od razu rodzi się pytanie: czy bohater jest ascetą naszych czasów, a jego decyzja to próba wyrwania się ze świata blichtru, reklam i konsumpcji, czy też jest raczej próżnym egocentrykiem rezygnującym z rodziny na rzecz wątpliwej i krótkotrwałej sławy. Bo nawet jeśli Franz spróbował uwolnić się od przytłaczających go schematów codziennego życia, to mimowolnie wpadł w jeszcze gorszą pułapkę, stając się niewolnikiem medialnego rytuału, od którego nie ma już ucieczki. Pojawiają się też wątpliwości, na ile jego decyzja była świadoma, a na ile to efekt manipulacji, szczególnie kiedy granice między prawdą a fałszem są często tak płynne, a to, co dla jednych jest normą, może być dla innych szokujące i nie do przyjęcia.

Wojciech Chamryk
Zdjęcia: Elżbieta Piasecka-Chamryk, Marek Maliszewski

Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto: Wystawa Pavla Hubički
Foto: Wystawa Pavla Hubički
Foto: Pavel Hubička
Foto: Wystawa Pavla Hubički
Foto: Wystawa Pavla Hubički
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu
Foto: Teatr Biuro Podróży, Mistrz Głodu

 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę