sobota, 10 grudnia 2016 napisz DONOS@
Wyszukiwarka
Wczytanie

Utopijne plany na kolejne euromiliony?

Na ponad 650 milionów złotych oszacowano wartość wszystkich inwestycji, których realizację z wykorzystaniem środków unijnych do 2020 roku zamierzają przeprowadzić władze miasta Łomża i trzech okolicznych gmin Łomża, Piątnica i Nowogród. Samorządy wspólnie stworzyły Łomżyński Obszar Funkcjonalny, a teraz do konsultacji społecznych przedstawiono Strategię Zrównoważonego Rozwoju ŁOF, w której wypisano przedsięwzięcia planowane do realizacji. Wydaje się, że przynajmniej w części to katalog życzeń, i to w dodatku oderwanych od rzeczywistości. Np. w ramach „tworzenia warunków dla dynamicznego wzrostu gospodarczego” władze samorządów zamierzają 8 mln zł przeznaczyć na budowę lądowiska, a ponad 240 mln zł „zainwestować” w Narew. Za te pieniądze miałaby zostać rozebrane rafy utrudniających żeglugę po rzece, ale wśród planów jest także dokończenie bulwarów w Łomży, zbudowanie bulwarów i portu w Nowogrodzie, czy zbudowanie przystani w Piątnicy i Siemieniu Nadrzecznym.

Rzeka Narew
Rzeka Narew

Podstawowym celem Łomżyńskiego Obszaru Funkcjonalnego ma być pobudzanie rozwoju społeczno – gospodarczego na tym całym obszarze. Służyć ma temu Zintegrowana Strategia Rozwoju Łomżyńskiego Obszaru Funkcjonalnego. Dokument na zlecenie samorządów, za ponad 53 tys. zł, opracowała firma Delta z Cieszyna. I właśnie do konsultacji społecznych przedstawiono projekt tego dokumentu. Osią dokumentu są wyznaczone trzy cele strategiczne: 1. - tworzenie warunków dla dynamicznego wzrostu gospodarczego ŁOF w oparciu o potencjał tzw. „zielonego przemysłu”, dostępność terenów inwestycyjnych oraz wydajny układ komunikacyjny; 2. - ochrona i wzmacnianie potencjału dziedzictwa kulturowego oraz unikatowych walorów przyrodniczych ŁOF w ramach zrównoważonej gospodarki zasobami kultury i środowiska; 3 - wzmacnianie kapitału ludzkiego i społecznego ŁOF na bazie nowoczesnych usług publicznych, w szczególności w zakresie edukacji, zabezpieczenia społecznego i ochrony zdrowia.

Niestety jak się wydaje katalog spraw jakie pod nie podciągnięto i przedstawione uzasadnienie każe się poważnie zastanowić nad zasadnością takich planów. W ramach realizacji pierwszego celu strategicznego, obok „modernizacji i rozbudowie infrastruktury (głównie drogowej)” na które rozpisano 90 mln zł (w Łomży to budowa ul. Meblowej do Nowogrodzkiej i ul. Nowogrodzka oraz budowa ul. Zawadzkiej), kilkakrotnie większe środki – ponad 240 mln zł - przypisano na dwa projekty dotyczące Narwi: „Łączy nas rzeka – miejsca integracji” i „Łączy nas – rzeka rewitalizacja”.
„Przywrócenie jej naturalnej spływności, reaktywacja żeglugi i zagospodarowanie miejsc postojowych, stworzenie warunków dla rekreacji i uprawiania sportów wodnych oraz rewitalizacja terenów przybrzeżnych może stać się kołem napędowym w rozwoju gospodarczym obszaru znacząco wpływając na jego atrakcyjność turystyczną” - czytamy w dokumencie.

To jednak nie jedyny zaskakujący fragment strategii rozwoju ŁOF. Pod tworzenie warunków dla dynamicznego wzrostu gospodarczego podciągnięto budowę w Łomży lądowiska.
„Uzasadnienie przedsięwzięcia: Dostępność komunikacyjna lądowiska, znacznie zwiększy dyspozycyjność miasta, i skróci czas dotarcia do Łomży przedsiębiorców i ich przesyłek oraz do miejscowości położonych w ŁOF, także w obszarze oddziaływania kilkunastu sąsiednich powiatów, które nie posiadają takiej możliwości.”
Ciekawostką jest tuż przed wyborami samorządowymi w 2010 roku, gdy władze po raz pierwszy poinformowały o planach budowy lądowiska na którym miały móc lądować motolotnie, samoloty ultralekkie oraz małe samoloty typu PZL Wilga czy Cessna przekonywano, że całe przedsięwzięcie miało kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych. Później koszty szacowano na kilkaset tysięcy złotych, a sam hangar na potrzeby lądowiska w 2012 roku kupiono za 110 tys zł. Teraz w dokumencie pojawia się koszt lądowiska – 8 milionów złotych.

Już tylko te dwa pomysły każą zastanawiać się nad zasadnością wydawania ponad 50 tysięcy złotych na opracowanie. W Strategii ŁOF turystyka przedstawiana jest jako szansa rozwojowa: „perspektywie długoterminowej może stać się istotnym elementem regionalnej gospodarki – wzrost zainteresowania turystów obszarem o cennych walorach przyrodniczo-krajobrazowych i licznych zabytkach”. To zaskakujące sformułowanie zważywszy, że niedawno eksperci zaproszeni do pisania nowego – jak podkreślano - „realnego” Programu Rozwoju Miasta Łomża, głośno mówili, że najwyższy czas przestać łudzić się, że kiedykolwiek będziemy zagłębiem turystycznym.

Strategię Zrównoważonego Rozwoju ŁOF włodarze samorządów właśnie skierowali do konsultacji społecznych. Projekt dokumentu oraz formularz ankiety został opublikowany na stronie internetowej Gminy Łomża. Dokument jest również wyłożony do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu Miejskiego w Łomży, ul. Stary Rynek 14, pokój nr 110.
W celu zgłoszenia zmian do projektu dokumentu należy wypełnić formularz i złożyć go w siedzibie Urzędu lub odesłać pocztą elektroniczna na adres: lomza.konsultacje@deltapartner.org.pl.

  • Strategia Zrównoważonego Rozwoju Łomżyńskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2020
  • Załącznik nr 1 - Inwestycje zintegrowane o znaczeniu subregionalnym
  • Diagnoza społeczno-gospodarcza
  • Formularz konsultacji społecznych
  • zobacz: Błąd na 200 milionów

     

    161121091207.gif
    cz
    pon, 30 marca 2015 15:58
    Data ostatniej edycji: 2015-04-01 13:03:00

     
     
    4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0