Poseł pyta o przyszłość kolei do Łomży
Kiedy zostanie wykonana modernizacja prowadzących do Łomży linii kolejowych nr 49 i nr 36 i jakie działania zamierza podjąć rząd i PKP PLK w celu podtrzymania transportu kolejowego do czasu wykonania kompleksowego remontu torowisk? O to Marię Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju, pyta poseł Lech Kołakowski. W przesłanej do niej interpelacji poseł podkreśla, że ostatnie doniesienia dotyczące możliwości „czasowego zawieszenia” ruchu pociągów na tych liniach, do czasu wykonania obiecywanego remontu, są zaskakujące i budzą niepokój zwłaszcza tych, którzy wykorzystują ten środek transportu. - Podzielam ten niepokój zważywszy, że nie są znane żadne terminy kiedy ewentualnie miałby być wykonywany ten remont – napisał Kołakowski.
Poseł przypomina, że od lat przedsiębiorcy i samorządowcy z regionu dopominają się o rewitalizację kolei na Ziemi Łomżyńskiej. Zwraca uwagę, że region łomżyński cechuje się stosunkowo złą dostępnością transportową na tle całej Polski. Autorzy ekspertyzy „Dostępność transportowa w Polsce Wschodniej” wydanej w 2012 roku przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wskazują że międzygałęziowa dostępność powiatu łomżyńskiego kształtuje się na poziomie 75-80% średniej krajowej.
- Jeśli chodzi o infrastrukturę kolejową, to ogranicza się ona do linii nr 36 i 49, przy czym od lat większość tej pierwszej linii – na odcinku Śniadowo – Łapy – wyłączona jest dla ruchu pociągów – podkreśla poseł Kołakowski dodając, że wszyscy doskonale wiedzą o tym, że stan techniczny tych linii kolejowych, na które przez całe dziesięciolecia nie ponoszono żadnych nakładów, jest fatalny. - Niemniej z zaniepokojeniem przyjmuję publikowane w prasie wyjaśnienie przedstawicieli spółki, mówiących o możliwym „czasowym zawieszeniu” ruchu pociągów na tych liniach do czasu wykonania obiecywanego remontu.
Poseł Lech Kołakowski zauważa, że remont torowisk jest konieczny, ale możliwy będzie zapewne najwcześniej w latach 2016-2017.
- Nie można dopuścić aby region przez co najmniej trzy lata został całkowicie odcięty od tego środka transportu.(...) Pozbawienie wielu działających w regionie firm możliwości wykorzystywania transportu kolejowego w niezwykle dramatyczny sposób utrudni ich funkcjonowanie i bezpośrednio będzie musiało przełożyć na wzrost ruchu kołowego po drogach regionu, które już dziś są należą do najbardziej obciążonych ruchem i jednoczenie najbardziej niebezpiecznych w województwie podlaskim. Domagając się utrzymania ruchu na linii kolejowych nr 36 Ostrołęka-Śniadowo i nr 49 Śniadowo – Łomża - poseł z Łomży prosi panią minister o odpowiedzi na kilka pytań: Jakie są zamiary ministerstwa wobec linii kolejowych nr 49 i nr 36? Jakiej wysokości środki finansowe były przeznaczane w minionych latach na utrzymanie infrastruktury kolejowej na liniach nr 49 i nr 36? Jakie działania inwestycyjne przewiduje ministerstwo i spółka PKP PLK w celu podtrzymania i transportu kolejowego na liniach kolejowych nr 36 i 49 do czasu pełnej modernizacji linii? Oraz o to kiedy rozpoczną się prace przy modernizacji obu linii?