czwartek, 08 grudnia 2016 napisz DONOS@

Cała Via Baltica w 2020 roku?

Komisja Europejska określa priorytety w dziedzinie infrastruktury oraz potrzeby inwestycyjne dla Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) do 2030 r. Właśnie opublikowano dziewięć studiów na temat stanu prac oraz potrzeb rozwoju poszczególnych korytarzy sieci bazowej TEN-T. Dwa z tych korytarzy przebiegają przez Polskę, a częścią jednego z nich jest Via Baltica przebiegająca przez Łomżę. W raporcie zapisano, że ta droga powstanie w latach 2016-2020.

źródło: North Sea–Baltic Core Network Corridor Study Final Report
źródło: North Sea–Baltic Core Network Corridor Study Final Report

W komunikacie Komisji Europejskiej podano, że zespół zewnętrznych ekspertów podjął kompleksowe badanie każdego transeuropejskiego korytarza transportowego. Przeanalizowali oni obecny stan infrastruktury, wyznaczyli problemy, które przeszkadzają w przepływie ruchu pasażerów i towarów, oraz zidentyfikowali podjęcie działań do 2030. Wyniki badań zawierają wstępną listę projektów, które mają na celu ukończenie odcinków transgranicznych oraz innych brakujących połączeń, usuwanie niedoborów przepustowości, wzajemne łączenie środków transportu oraz zwiększenie interoperacyjności.
- Transeuropejska Sieć Transportowa jest ważna dla Unii, która dąży do zwiększenia wzrostu, miejsc pracy oraz konkurencyjności. Unia powoli wychodzi z kryzysu gospodarczego, a my potrzebujemy Unii bardziej połączonej, bez barier, aby nasz jednolity rynek mógł kwitnąć – mówła Violeta Bulc, europejska komisarz ds. transportu. - Musimy wzmocnić nasz wysiłek, aby zagwarantować pełną operacyjność sieci podstawowej do 2030 r., by zapewnić płynne przepływy transportowe dla pasażerów oraz towarów w obszarze UE. To czas, aby zainwestować w projekty TEN-T oraz zmaksymalizować korzyści instrumentu „Łącząc Europę” oraz komisyjnego Planu Inwestycyjnego na kwotę 315 miliardów euro.
Unijni urzędnicy zapewniają, że wyniki badań zostaną wzięte pod uwagę podczas decyzji o przydzielaniu funduszy na okres 2014 – 2020, w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Wiosną 2015 r., każdy Koordynator Europejski odpowiedzialny za swój korytarz przedstawi plan pracy w Parlamencie Europejskim, Radzie oraz Komisji. Plany pracy będą stanowić źródło informacji do rozwoju korytarzy w przyszłości. Oprą się one na opublikowanych badaniach, oraz będą podlegać zatwierdzeniu przez bezpośrednio zaangażowane kraje członkowskie.

Via Baltica w 2020 roku
„Nasza” Via Baltica jest częścią korytarza Morza Północnego i Bałtyckiego. Lista zadań do zrealizowania na tym korytarzu obejmuje 291 projektów. Jeśli chodzi o sieć drogową to - jak ujęto w raporcie - „głównym brakującym ogniwem jest tu Via Baltica, która powinna połączyć Polskę z Finlandii poprzez Litwę, Łotwę i Estonię”. Wskazano, że ta ekspresowa to droga jest ważna z punktu widzenia ruchu krajowego, ale także turystyki regionalnej i międzynarodowej. Odbywa się nią także „duże natężenie transportu drogowego z północy w kierunku południowym Europy”. Raport opisuje jak wygląda dziś ta droga w poszczególnych państwach i co, gdzie i kiedy ma być wykonane. Na wszystkich brakujących odcinakach Via Baltica - w poszczególnych państwach -  dokument zawiera daty do 2020 roku. Łomżyński odcinek ekspresówki miałby być realizowany w latach 2016-2020.


161121091207.gif
cz
pt, 23 stycznia 2015 13:51

 
161109032208.jpg
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0