środa, 07 grudnia 2016 napisz DONOS@
Wyszukiwarka
Wczytanie

Wyborcze abecadło...

Kandydata na wójta, burmistrza czy prezydenta miasta można zgłosić do północy 17 października. Listy kandydatów na radnych będą musiały być zgłoszone 10 dni wcześniej. Państwowa Komisja Wyborcza już opublikowała swoiste samorządowe vademecum wyborcze przed wyborami, które mają odbyć się 16 listopada. W serwisie PKW przedstawiła obowiązujące zasady i terminy zgłaszania kandydatów, informacje o tworzeniu komitetów wyborczych oraz zasad finansowania kampanii wyborczej.

Formalnie wybory samorządowe zarządza premier wyznaczając datę wyborów na ostatni dzień wolny od pracy poprzedzający upływ kadencji rad. Obecna kadencja rad ulegnie zakończeniu w dniu 21 listopada 2014 r. Zatem – choć zarządzenia premiera Donalda Tuska jeszcze nie ma - wybory muszą odbyć się 16 listopada 2014 r. 

Wójt, burmistrz, prezydent

Kandydatem na wójta może być obywatel polski mający prawo wybierania w tych wyborach, który:
- najpóźniej w dniu głosowania kończy 25 lat,
- jest wpisany do stałego rejestru wyborców w jednej z gmin na obszarze Polski.
Osoba ta nie musi mieszkać na obszarze gminy, w której kandydat zostanie zgłoszony.
Komisja wyjaśnia, że kandydat na wójta może kandydować w wyborach na wójta tylko w jednej gminie. Kodeks wyborczy nie zakazuje natomiast jednoczesnego kandydowania na radnego i na wójta w tej samej lub innej gminie. Dopuszczalne jest także jednoczesne kandydowanie na radnego powiatu lub radnego województwa i na wójta. W przypadku jednoczesnego wyboru tego samego kandydata na radnego i na wójta, jego mandat radnego wygasa z mocy prawa.
Kandydata na wójta zgłasza pełnomocnik komitetu wyborczego do właściwej gminnej komisji wyborczej nie później niż do godz. 24.00 w dniu 17 października 2014 r.

Radny/radna
Kandydatem na radnego może być osoba (obywatel polski i obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim) mająca prawo wybierania w tych wyborach i która: 
- najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat,
- stale zamieszkuje na obszarze gminy, w której kandyduje, ale niekoniecznie już na obszarze okręgu wyborczego, w którym kandydat zostanie zgłoszony;
- jest wpisana do stałego rejestru wyborców właściwego dla danej gminy.
Kandydat na radnego może jednocześnie kandydować w wyborach tylko do jednego organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego i może być zgłoszony tylko w jednym okręgu i tylko z jednej listy kandydatów. Kandydat na radnego może jednocześnie kandydować na wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w tej samej lub innej gminie. 
Listy kandydatów na radnych zgłasza się do właściwej gminnej komisji wyborczej nie później niż do godz. 24.00 w dniu 7 października 2014 r. Powinna być ona poparta podpisami co najmniej 25 wyborców stale zamieszkałych w danej gminie. Wyborca może udzielić poparcia dowolnej liczbie list kandydatów, a udzielonego poparcia nie może wycofać.

PKW zaznacza, że wszystkie czynności wyborcze, w tym związane z utworzeniem komitetu wyborczego i zgłoszeniem kandydatów, mogą być wykonywane dopiero po zarządzeniu wyborów przez Prezesa Rady Ministrów. Premier powinien to uczynić nie wcześniej niż na cztery miesiące i nie później niż trzy miesiące przed upływem kadencji rad, czyli między 21 lipca a 21 sierpnia. 

zobacz: Serwis PKW

cz
pt, 11 lipca 2014 09:39

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0