czwartek, 08 grudnia 2016 napisz DONOS@
Wyszukiwarka
Wczytanie
BIP Moodle Okręgowa Komisja Egzaminacyjna Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek Rozwoju Edukacji Biblioteka Pedagogiczna w Łomży Kuratorium Oświaty w Białymstoku UM Łomża Miejska Biblioteka Pupliczna

Sonda

Wszystkich głosów 5694

Czy potrzebne są w szkole dni kultury uczniowskiej.


Miejsca Pamięci w dialogu polsko - niemieckim

12 czerwca 2014r. w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących Nr 6 w Łomży odbyła się II Edycja Międzynarodowej Konferencji "Miejsca Pamięci w dialogu polsko-niemieckim"z udziałem osób, które na co dzień zajmują się pedagogiką Miejsc Pamięci.

Szkoła pilotuje projekt historyczno – społeczny dla młodzieży szkół średnich pod hasłem „Poznając przeszłość, kształtujemy przyszłość. Miejsca pamięci w dialogu polsko – niemieckim”.

Wspólna praca i konfrontacja z historią może przynieść bardzo dobre efekty pedagogiczne. Podstawowym warunkiem realizacji takich programów jest zrozumienie rozmaitych perspektyw i rozmaitych warunków historycznych, społecznych i politycznych w Niemczech i w Polsce; celem jest znalezienie wspólnej bazy porozumienia i bazy programowej oraz wspólnych celów pedagogicznych.

Obopólne zajmowanie się historią stanowi istotną możliwość kształcenia wrażliwości na los innych ludzi i na zagrożenia godności ludzkiej, a zarazem przejęcia odpowiedzialności za społeczeństwo, w którym żyjemy i za jego przyszłość.

Sachsenhausen i Ravensbrück, jako niemieckie obozy koncentracyjne i obozy zagłady oraz okrucieństw systemu narodowosocjalistycznego w których zginęło tysiące naszych rodaków, podobnie jak wiele innych tego rodzaju obozów niemieckich w Polsce i na terenie III Rzeszy obciążają stosunki polsko-niemieckie do dziś. Bez prawdziwej konfrontacji nie do pomyślenia jest ani pojednanie i zrozumienie między dwoma narodami, ani współpraca podejmowana z myślą o przyszłości.

Ażeby wyjść ku teraźniejszości potrzeba wyzbyć się myślenia o obozach koncentracyjnych wyłącznie w kategoriach mitu i symboli i potraktować je jako realny fakt historyczny uwarunkowany społecznie, politycznie i psychologicznie. Poznanie uwarunkowań stwarza możliwość poszukiwania odpowiedzi na pytanie: co robić by historia się nie powtórzyła oraz w sposób świadomy wskazywać paralele ze współczesnością, szukać właściwych postaw obywatelskiej odpowiedzialności. Otwarcie należy przyznać, że dla takiego procesu pedagogicznego trudno jest odnaleźć pomoc w samej muzealnej ekspozycji. Ta wyrwana jest z naszego kontekstu historycznego i skupia się, co oczywiste na dokumentacji zbrodni i epatowaniu jej rozmiarami. Odpowiedzi na pytanie, jak to stało się możliwe, należy poszukiwać poza nią. Pragniemy w ten sposób polepszać wzajemne zrozumienie, przezwyciężać uprzedzenia i przyczyniać się do pojednania między Polakami i Niemcami. Za szczególnie interesujące uznamy obserwacje tego, jak rozwija się stosunek Polaków do Niemców i na odwrót.

Koordynatorem projektu jest Ks. Adam Izbicki.

Program konferencji:

1. Wprowadzenie do Konferencji /Adam IZBICKI autor projektu „Poznając przeszłość kształtujemy przyszłość. Miejsca pamięci w dialogu polsko - niemieckim/

2. Pedagogika Miejsc Pamięci jako samodzielny obszar teorii i praktyki edukacyjnej /Kamila Czuryszkiewicz, adiunkt muzealny w Dziale Edukacji Państwowego Muzeum na Majdanku w Lublinie./

3. Kultura Pamięci w Polsce i w Niemczech /Dr Krzysztof Sychowicz, Pracownik IPN O/Białystok/

4. Pedagogika pamięci w Sztutowie. Przykłady działań edukacyjnych w Muzeum Stutthof w Sztutowie. /Marcin Owsiński, Kierownik Działu Oświatowego Muzeum Stutthof w Sztutowie /

5. „Pamięć i Solidarność”. Budowanie wspólnej przyszłości w oparciu o przeszłość. /Pracownik Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność/

ks. Adam Izbicki

Elżbieta Szleszyńska
cz, 12 czerwca 2014 20:47
Data ostatniej edycji: 2015-04-03 22:39:03

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0