poniedziałek, 05 grudnia 2016 napisz DONOS@
Wyszukiwarka
Wczytanie

Jeszcze jedna warszawska kancelaria w ratuszu

„180 tys zł na usługi doradcze przed organami podatkowymi w sprawach związanych z rozliczeniem podatku VAT” wygospodarował w budżecie miasta prezydent Łomży. Jak wynika z tłumaczeń rzeczniczki prezydenta Mieczysława Czerniawskiego, zmiana w uchwalonym niespełna miesiąc wcześniej budżecie na 2014 rok została wprowadzona w związku z umową jaką „Miasto” zawarło z warszawską firmą PWC, „która specjalizuje się w rozliczeniach podatkowych samorządu”.
O umowie, choć zawarta została w maju ubiegłego roku, ani o styczniowych zmianach w budżecie miasta, nic nie wiedzieli radni z komisji finansów i skarbu miasta.

fragment zarządzenia przesuwający 180 tys zł
fragment zarządzenia przesuwający 180 tys zł

Jeszcze kilkanaście dni temu ratusz informował, że w Urzędzie Miejskim aktualnie zatrudnionych jest trzech radców prawnych – dwóch na pełen etat  i jeden zajmujący się obsługą prawną Wydziału Oświaty na pół etatu. Od 2011 roku miasto ma odnawianą co roku umowę z warszawską kancelarią mecenasa Krzysztofa Czeszejko-Sochackiego, a w ubiegłym roku dodatkowo podpisało umowę z „zewnętrznym” mecenasem na obsługę prawną projektu inwestycyjnego – budowy hali targowiska miejskiego.  I to miało być wszystko. Teraz okazuje się, że jest jeszcze jedna firma prawna, która sama z miejskiej kasy w tym roku może dostać mniej więcej tyle pieniędzy, ile wyżej wymienieni prawnicy razem. Chodzi o firmę PWC czyli PricewaterhouseCoopers Legal z Warszawy. 

Specjaliści w rozliczeniach
Na początku lutego w miejskim BIPie opublikowano styczniowe zarządzenie prezydenta w sprawie zmian w uchwalonym 30 grudnia 2013 roku budżecie miasta na 2014 rok. Zmian jest kilka, ale zazwyczaj kwotowo niewielkie. Wyróżnia się przeniesienie 180 tysięcy złotych z rezerwy do działu „zakup usług pozostałych” urzędu gminy, podnosząc wartość tej pozycji o ponad 1/3. Jak napisano w uzasadnieniu pieniądze przenoszone są „na usługi doradcze przed organami podatkowymi w sprawach związanych z rozliczeniem podatku VAT”. 
Gdy dopytujemy o te zmiany, Anna Sobocińska, rzeczniczka prezydenta Czerniawskiego tłumaczenie zaczyna od przywołania wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z końca czerwca 2013 stwierdzającego, że podmiotem podatkowym w zakresie podatku VAT jest gmina, a nie samorządowe jednostki budżetowe. Jak wyjaśnia, oznacza to konieczność przeorganizowania rozliczeń finansowych oraz że może mieć istotny wpływ na kwalifikowalność VAT w projektach unijnych. Sobocińska uspokaja, że Ministerstwo Finansów nie podzieliło stanowiska NSA i sprawą ma zająć się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, niemniej, jak wyjaśnia, „mając na uwadze powyższe kwestie sporne w sprawie podatku od towarów i usług Prezydent Miasta podjął decyzję o podjęciu działań w celu przygotowania Miasta do ewentualnej (zależnie od rozstrzygnięć, których samorządy nie mogą się doczekać już od pół roku) zmiany zasad rozliczeń VAT.” 
- Podjęte działania obejmują również weryfikację rozliczeń podatkowych za minione okresy  – podaje Anna Sobocińska. 

180 tysięcy dla doradców
I tu pojawiła się nowa w łomżyńskim ratuszu kancelaria. A właściwie kancelaria ta pojawiła się 6 tygodni wcześniej – umowa została bowiem podpisana 9. maja 2013 roku.
- W celu realizacji tak dużego i bardzo problematycznego zagadnienia Miasto podjęło współpracę z firmą PWC, która specjalizuje się w rozliczeniach podatkowych samorządu – informuje rzeczniczka prezydenta Łomży. - Zgodnie z umową PWC ma otrzymać „premię 12 proc. kwoty podatku VAT, która zostanie zwrócona Miastu przez organ podatkowy na skutek usług w ramach umowy. Wyjaśnia też, że dokonane teraz zarządzeniem prezydenta zmiany w budżecie miasta polegające na przesunięciu 180 tysięcy złotych „służą zabezpieczeniu kosztów obsługi rozliczeń w trakcie roku”. Aby te pieniądze zarobić kancelaria PWC musiałaby odzyskać  dla miasta 1,5 mln zł podatku VAT. Rzeczniczka prezydenta najpierw podaje, że „w wyniku podjętych działań do budżetu Miasta Łomży wpłynęły środki z tytułu zwrotu podatku VAT” by - gdy dopytujemy ile? i za co? - przekonywać, że „Miasto złożyło korektę deklaracji, które aktualnie podlegają weryfikacji przez Urząd Skarbowy. Po ostatecznej weryfikacji będzie możliwe podanie uzyskanych z tytułu korekty rozliczeń.”
Sprawą nowej kancelarii w ratuszu zaskoczeni są miejscy radni z komisji finansów i skarbu miasta. Żaden z pytanych nie słyszał o umowie miasta z firmą PWC, ani o przesunięciu środków w budżecie miasta na „premię” dla niej. 
- Pierwsze słyszę – mówi szefowa komisji Alicja Konopka.
- Komisja nie była informowana o żadnych zagrożeniach, związanych z rozliczaniem podatków – wtóruje jej Zbigniew Prosiński, wiceprzewodniczący komisji. 
- 180 tysięcy to kupa pieniędzy! – mówi radny Witold Chludziński. - Przecież jest kancelaria Czeszejko-Sochackiego, są nasi miejscy prawnicy. Nie wiem po co nam jeszcze jedna?

cz
wt, 11 lutego 2014 08:18

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0