sobota, 03 grudnia 2016 napisz DONOS@

Decyzja środowiskowa na obwodnicę Łomży za rok... z haczykiem

Ministerstwo Infrastruktury i Transportu spodziewa się, że decyzja środowiskowa na obwodnicę Łomży będzie wydana w pierwszym kwartale 2015 roku. Taka data została zapisana w najnowszej wersji Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). Ten sam dokument zakłada, że obwodnica i cała Via Baltica będą zbudowane w tej perspektywie finansowej pod warunkiem, że większość środków na budowę drogi wyłoży Unia Europejska.

Harmonogram budowy Via Baltica i obwodnicy Łomży. (Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.))
Harmonogram budowy Via Baltica i obwodnicy Łomży. (Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.))
Lista polskich projektów drogowych do zarządzanego z Brukseli unijnego programu „Łącząc Europę” (Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.))
Lista polskich projektów drogowych do zarządzanego z Brukseli unijnego programu „Łącząc Europę” (Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.))

Nowa data wydania decyzji środowiskowej obwodnicy Łomży 1Q 2015r. (pierwotnie zakładano, że decyzja środowiskowa na Via Baltica, obejmująca także obwodnicę Łomży, będzie wydana w pierwszym kwartale 2013 roku) to nie jedyna zmiana dotycząca „łomżyńskiej Via Baltica” (od Ostrowi po obwodnicę Augustowa) w projekcie Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). Mimo opóźnień w uzyskaniu decyzji środowiskowej Ministerstwo nie zakłada opóźnienia w rozpoczęciu realizacji obwodnicy Łomży rozumianego jako data ogłoszenia pierwszego przetargu na wyłonienie wykonawcy, który planowany jest na trzeci kwartał 2016 roku. 

Via Baltica za Euro
W nowej wersji dokumentu implementacyjnego SRT 2020 w stosunku do czerwcowej wersji o ponad 300 milionów złotych ograniczono koszty budowy Via Baltica na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej po obwodnicę Augustowa. Teraz budowa tej drogi szacowana jest na nieco ponad 5,5 mld zł. Pieniądze w większości mają pochodzić z funduszy unijnych, przy czym w nowej wersji dokumentu Via Baltica widnieje jako inwestycja w całości zgłoszona do realizacji w ramach zarządzanego z Brukseli unijnego programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility). Póki co „łomżyński” odcinek Via Baltica jest na liście rezerwowej polskich projektów drogowych do CEF. 
Warto jednak zauważyć, że już wcześniej droga znalazła się wysoko na liście dużych projektów Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, więc teoretycznie mógłby zostać zrealizowany przy wsparciu unijną dotacją z tego źródła.

161121091207.gif
cz
pt, 03 stycznia 2014 15:11

 
161109032208.jpg
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0