Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 24 kwietnia 2024 napisz DONOS@

„Pomnik marnotrawstwa” będzie dłuuuugi, bo Unia daje 90%

Główne zdjęcie
Prezydent Łomży Mieczysław Czerniawski

Niespełna miesiąc temu prezydent Łomży Mieczysław Czerniawski zapowiedział, że podjął decyzję odnośnie ograniczenia planów inwestycyjnych dotyczących budowy dwujezdniowej ulicy Meblowej. Tak szeroki miał być tylko około 800-metrowy fragment ulicy od strony Wojska Polskiego. - Podjąłem decyzję, że drugi etap ulicy Meblowej będzie ulicą jednojezdniową – mówił 15 listopada br. prezydent Czerniawski zaznaczając, że jest już za późno aby także jako jednojezdniowy był budowany odcinek Meblowej planowany do realizacji w pierwszym etapie. Teraz okazuje się, że prezydent znowu zmienił zdanie i plany Meblowej. Podczas wczorajszego spotkania z mieszkańcami w Zespole Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych Czerniawski „zapowiedział, że będzie ona na całym odcinku od ul. Wojska Polskiego do ul. Poznańskiej budowana jako droga dwujezdniowa, gdyż trudno byłoby nie zrealizować w pełni tej inwestycji mając 90 proc. dofinansowania ze środków zewnętrznych”.

Gdy rok temu ujawniliśmy, że miasto ma zamiar przebudować dziś wąską i ślepą ulicę Meblowa w szeroką na 35 metrów arterie komunikacyjną z dwiema jezdniami mającymi po dwa pasy ruchu jeden z przedsiębiorców inwestycję określił mianem „pomnika marnotrawstwa środków unijnych i miasta Łomży”. Jak przekonywał tak szeroka ulica w tej części miasta nigdy nie będzie w pełni wykorzystana. Przez blisko rok ratusz przekonywał, że budowa dwujezdniowej ulicy Meblowej wynika z przewidywanego obciążenia jej ruchem. W listopadzie udało nam się dotrzeć do tego dokumentu. Okazało się, że z opłaconej przez miasto analizy i prognozy ruchu wychodzi, że po  wybudowaniu dwujezdniowej ulicy Meblowej w 2015 roku będzie nią jeździło, w szczycie komunikacyjnym, jedynie 350 samochodów na godzinę, czyli mniej więcej tyle ile pięć lat temu notowano na wąskiej ulicy Pięknej. Z wyliczeń ekspertów wynika, że za 20 lat Meblowa mogłaby osiągnąć pełne „obciążenie”, ale pod warunkiem że do tego czasu nie powstanie obwodnica Łomży, a przez centrum miasta - ulicą Wojska Polskiego - będzie przejeżdżało cztery razy więcej samochodów niż teraz.  

Szeroka Meblowa wypchnęła Zawadzką
Budowa pierwszego etapu Meblowej, czyli odcinaka dwujezdniowej, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, ulicy o długości około 800 metrów od strony Wojska Polskiego - według szacunków ratusza – ma kosztować około 13-15 milionów złotych. 
Budowa drugiego etapu ulicy Meblowej, także ok. 800 metrów od strony ul. Poznańskiej, ma być zrealizowana w ramach dofinansowanego z środków unijnych trzeciego etapu usprawnieniu połączeń drogowych na terenie Łomży. Projekt w listopadzie trafił na listę podstawową tzw. projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2007-2013 z ponad 28,7 mln zł unijnego dofinansowania, co stanowi 90% planowanych kosztów. Poza dwujezdniową Meblową obejmuje on także jednojezdndiowe ulice: Przykoszarowa i Browarna wraz z budową w jej ciągu mostu nad rzeką Łomżyczką aby ulica mogła dotrzeć do Nowogrodzkiej. 
Pierwotnie projekt zakładał także dobudowę dwujezdniowej ulicy Zawadzkiej od Ronda Solidarności aż do Zawad, gdzie w ramach przebudowy, także przy wsparciu środkami unijnymi, Szosy do Mężenina powstało już rondo ze zjazdem w planowaną ulicę. Budowę ulicy Zawadzkiej prezydent Łomży ostatecznie, pod pretekstem wysokich kosztów, z tego projektu usunął. 

Meblowa cała dwujezdniowa
Łukasz Czech z ratusza, potwierdzając zmianę planów odnośnie Meblowej. Podaje, że złożony w Urzędzie Marszałkowskim 5 grudnia projekt pn. „Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży – etap III” zakłada budowę ul. Meblowej jako drogi dwujezdniowej. Urzędnik podkreśla, że przebieg ulicy jest zgodny z ustaleniami zawartymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Miasta Łomża z 24 czerwca 2009 r.  
- Realizacja ulicy Meblowej spowoduje przeniesienie ruchu tranzytowego w relacjach Ostrołęka (droga krajowa 61) – Ostrów Mazowiecka (droga wojewódzka 677) i Zambrów (droga krajowa 63) – przekonuje Czech. - Dodatkowo ul. Meblowa połączy istniejące tereny przemysłowe z planowaną obwodnicą miasta, a ulice: Szosa do Mężenina, Poznańska i Meblowa utworzą wewnętrzną obwodnicę miasta i spowodują zmniejszenie natężenia ruchu na ulicach podstawowego układu komunikacyjnego, położonych w południowej części miasta. 

Warto dodać, że szeroka ulica Meblowa ma mieć nie tylko dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oddzielone od siebie pasem zieleni o szerokości 5 metrów, ale z boku, oprócz chodników i ścieżek rowerowych, także podobnie jak na ekspresówkach, tzw. drogi serwisowe o szerokości 3,5 metra z mijankami o szerokości 5 metrów. Aby ją zbudować miasto wywłaszcza właścicieli ponad stu działek.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę