Ratusz odpowiada na „Pomnik marnotrawstwa środków unijnych i miasta Łomży”
„Być może dziś jest to w odczuciu społecznym droga „w szczere pole” jednak samorząd, planując inwestycje, wpisuje je w szerszą perspektywę – pisze Anna Sobocińska, rzeczniczka prezydenta Mieczysława Czerniawskiego w odpowiedzi na naszą piątkową publikację pt. Pomnik marnotrawstwa środków unijnych i miasta Łomży powstanie”. Przypomnijmy poinformowaliśmy, że budowa około 700 metrów dwujezdniowej, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, ulicy Meblowej od skrzyżowania z Wojska Polskiego, gdzie powstanie nowe rondo, w... szczere pole ma kosztować - według szacunków ratusza - około 13-15 milionów złotych.
Oto odpowiedź jaką w związku z tym artykułem otrzymaliśmy z ratusza:
W związku z publikacją materiału dotyczącego budowy dwujezdniowej ulicy Meblowej chciałabym podkreślić, że inwestycja powstaje w oparciu o uchwalony przez Radę Miasta miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnia on przygotowanie ponad 5 ha terenów pod inwestycje. Być może dziś jest to w odczuciu społecznym droga "w szczere pole". Jednak samorząd, planując inwestycje, wpisuje je w szerszą perspektywę. W niedługim czasie tereny między ulicami Meblową i Ciepłą mają przyciągnąć poważnych inwestorów, którzy otworzą tu zakłady produkcyjne. A przyciąga również dogodny dojazd. Droga nie będzie "ślepa", ponieważ otoczy tereny inwestycyjne przygotowane w pierwszym etapie, zapewniając właściwą komunikację zlokalizowanym tam firmom.
Ponadto ulica ma być fragmentem "małej obwodnicy Łomży", budowanej głównie z myślą o ruchu ciężarówek z kierunku Zambrowa (Siedlec) i Ostrołęki (Warszawy). Dziś ulicą Poznańską przejeżdża 2,5 tys. tirów dziennie i uciążliwości z tego powodu dotkliwie odczuwają mieszkańcy okolicznych domów. Budowa dwujezdniowej drogi pozwoli na wyeliminowanie ruchu ciężkiego przejeżdżającego przez teren z zabudową jednorodzinną. Optymalną sytuacją byłoby, aby cała "mała obwodnica" była drogą dwujezdniową. Skoro na razie nie jest to możliwe, przynajmniej jeden – tak ważny odcinek – powinien rozwiązywać problemy związane z ruchem ciężkim w tej części miasta.
Jak słusznie zauważył autor artykułu, samorząd Łomży stara się o pozyskanie funduszy na dokończenie budowy ulicy Meblowej. Inwestycja jest wpisana na listę rezerwową RPOWP. Nie można jednak zaniechać realizacji pierwszego etapu, w oczekiwaniu na pieniądze na etap drugi. Samorząd Łomży wielokrotnie wykazał skuteczność w pozyskiwaniu dotacji (w tym roku dofinansowanie przekracza 60 proc. wydatków inwestycyjnych) i nie ma wątpliwości, że podjęte starania w końcu okażą się skuteczne. Wówczas wybudowanie drogi otworzy możliwości inwestycyjne na kilkudziesięciu hektarach gruntów prywatnych na południe od ul. Wojska Polskiego. Tereny mają uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i w związku z tym – uproszczoną procedurę budowlaną. Zapewnienie komunikacji tej części miasta pozwoli właścicielom działek na zagospodarowanie nieruchomości, a miastu – na rozwój.
Anna Sobocińska
Rzecznik Prasowy
Prezydenta Miasta Łomży
Urząd Miejski w Łomży