Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 28 marca 2024 napisz DONOS@

„Pomnika marnotrawstwa środków unijnych i miasta Łomży” powstanie

Około 13-15 milionów złotych ma kosztować – według szacunków ratusza - budowa około 700 metrów dwujezdniowej, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, ulicy Meblowej od skrzyżowania z Wojska Polskiego, gdzie powstanie nowe rondo, w... szczere pole. Budowa szerokiej arterii, która docelowo kiedyś ma połączyć Wojska Polskiego z Poznańską, a którą pół roku temu, gdy ujawniliśmy zamierzenia władz, przedsiębiorcy określili mianem „pomnika marnotrawstwa środków unijnych i miasta Łomży” i wbrew składanym po tym artykule deklaracjom prezydenta, ma być jednak realizowana. Wojewoda podlaski na wniosek miasta prowadzi postępowanie w sprawie decyzji o zezwoleniu na realizację nowego ronda na skrzyżowaniu Wojska Polskiego z Meblową, ze zjazdem już w dwujezdniową ulicę Meblową.

Choć plany związane z budową dwujezdniowej ulicy Meblowej są już bardzo daleko posunięte  ratusz skąpi w tej kwestii informacji. Po dwóch tygodniach oczekiwań na odpowiedzi Anna Sobocińska, rzeczniczka prezydenta Łomży przekazała, że ul. Meblowa zaprojektowana została jako ulica dwujezdniowa i jako taka będzie budowana. 
- W pierwszej kolejności budowany będzie odcinek od ul. Wojska Polskiego o dł. ok. 700 m (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu) w ramach projektu uzbrojenia terenów inwestycyjnych (5,2 ha dop.red.) w rejonie ulic Meblowej i Ciepłej – podaje Sobocińska.
Budowa dwujezdniowej, i póki co ślepej, ulicy będzie największym kosztem w projekcie realizowanym ze wsparciem środków unijnych w ramach RPOWP. Obiecane miastu dofinansowanie ma wynieść 14,7 mln zł, czyli mniej więcej tyle ile mają wynieść koszty budowy tego fragmentu dwupasmówki, które  urzędnicy miejscy szacują na od 13 do nawet 15 mln zł.  
- Realizacja planowana jest po uzyskaniu pozwolenia na budowę w procedurze ZRiD i następnie wyłonieniu wykonawcy – podała Sobocińska, pytana o termin rozpoczęcia tej inwestycji. 
Całe przedsięwzięcie związane z realizacje projektu uzbrojenia terenów inwestycyjnych w okolicach miejskiej ciepłowni szacuje się na ponad 23,5 mln zł. 

Dwujezdniowe ulice Łomży
Jeszcze w grudniu ubiegłego roku, gdy po raz pierwszy pisaliśmy o planach budowy 700 metrów dwujezdniowej ulicy Meblowej, ratusz odpowiada, że docelowo taka ulica ma być pociągnięta aż do ronda na Łochtynowo w ciągu ul. Poznańskiej by  wraz z jednojezdniownymi ulicami Poznańską i Szosą do Mężenina tworzyć trzeci miejski półpierścień (po ul. Sikorskiego i al Piłsudskiego) i zapewnić lepsze skomunikowanie Łomży. 
Pieniądze na budowę brakujących około 800 metrów ulicy miasto też chciałoby pozyskać ze środków unijnych dzielonych przez marszałka województwa. Budowę ulicy wpisano do projektu „Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży - etap III”, który w ubiegłym roku trafił  na listę rezerwową RPOWP, ale póki co nie ma decyzji o przesunięciu go na listę projektów do realizacji. 
Początkowo miejscy urzędnicy w tym projekcie wpisywali przebudowę i rozbudowę łącznie ponad 5 km ulic: Przykoszarową, Browarną z przedłożeniem jej wraz z nowym przejściem nad Łomżyczką, brakującą część dwujezdniowej Meblowej oraz przedłużenie także dwujezdniowej ulicy Zawadzkiej aż do Zawad, ale później właśnie ulicę Zawadzką – ze względu na zbyt wysokie koszty – wykreślono z projektu. 
– Opracowywana jest dokumentacja techniczna przedłużenia ul. Zawadzkiej do Szosy do Mężenina – podaje Sobocińska przy czym twierdzi, że koszty i dokładny termin realizacji nie są określone. - Program Budowy Ulic przewiduje realizację inwestycji do 2016 roku.
Jeszcze większa niewiadoma określa okres w którym mógłby zostać zbudowany brakujący odcinek budowanej kilka lat temu drugiej jezdni Szosy Zambrowskiej.
- Szacuje się, że koszt budowy tego odcinka może wynieść ok. 5 mln zł – przekazała Sobocińska, dodając jednocześnie, że w budżecie miasta nie ma środków na realizację tej inwestycji, a samorząd na budowę dwujezdniowego odcinka Szosy Zambrowskiej nie można pozyskać dofinansowania z zewnątrz, bo jest to droga krajowa.

zobacz: Pomnik marnotrawstwa środków unijnych i miasta Łomży...


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę