poniedziałek, 21 sierpnia 2017 napisz DONOS@
Wyszukiwarka
Wczytanie

Będzie obwodnica, będą wyburzenia domów...

- Scott Wilson wyznaczył korytarz, którym ma iść Via Baltica, i my musimy się w nim zmieścić. To bardzo wstępny etap projektowania – mówił Damian Tomków z firmy Tebodin przedstawiając w Piątnicy planowane trzy warianty obwodnicy Łomży. Na spotkanie przyszło około 80 osób, w większości bezpośrednio zainteresowanych przebiegiem nowej drogi ekspresowej, która może iść przez ich pola, a czasami nawet domy. Z przedstawianych przez projektantów planów wynika, że wyburzenia będą na każdym ze szlaków. Najwięcej – aż 9 domów mieszkalnych i 8 budynków gospodarczych – musiałoby zostać zburzonych w tzw. wariancie nr 3, który przebiega po wschodniej stronie Łomży. W wariancie nr 1 – tzw. „dalekim zachodnim” do wyburzenia byłyby tylko 2 domy i 2 budynki gospodarcze.
- Decyzję, którędy pobiegnie obwodnica, na podstawie naszych analiz, podejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Tomków, dodając że dziś dla projektantów wszystkie trzy warianty są tak samo realne.

Damian Tomków
Damian Tomków
plany obwodnicy Łomży
plany obwodnicy Łomży

Firma Tebodin, która na zlecenie GDDKiA ma przygotować kompletną dokumentację do tzw. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę Via Baltica na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn, przygotowała trzy warianty obwodnicy Łomży. Dwa z nich omijają miasto po stronie zachodniej, jeden po wschodniej. Obwodnica ma – w zależności od wariantu – długość około 22 – 24 km. Aby ją wybudować projektanci muszą „wykroić” pas ziemi o szerokości  od 60 metrów do nawet ponad 100 metrów w przypadku węzłów drogowych.
- Generalnych zmian już nie będzie ale małe są możliwe - mówi Damian Tomków prezentując warianty obwodnicy. -  Scott Wilson wyznaczył korytarz, którym ma iść Via Baltica. My mamy do dyspozycji przestrzeń po ok. 4 km od wytyczonej linii trasy S-61 i musimy się w nim zmieścić.
Przedstawiciel firmy Tebodnin mówi, że otrzymali z GDDKiA wszystkie wcześniejsze materiały dotyczące projektowania obwodnicy Łomży, co tłumaczy niemal idealnych przebieg trzech zaplanowanych wariantów z tymi, które były już konsultowane w 2008 i 2009 roku. Różnica polega na miejscu rozpoczęcia (zakończenia) obwodnicy. Wcześniej planowano ją w ciągu drogi nr 61 Ostrołęka – Łomża – Szczuczyn, a teraz wzdłuż drogi Ostrów Mazowiecka – Łomża – Szczuczyn. Wówczas GDDKiA do realizacji wskazywała wariant nr 1 tzw. „daleki zachodni”, a niemal natychmiast, że względów środowiskowych odpadł wariant wschodni, który przebiega przez Park Krajobrazowy Doliny Narwi.
- Mamy te dokumenty GDDKiA, ale my wszystkie badania, łącznie z inwentaryzacją przyrodniczą musimy zrobić od początku. Nas nie obowiązuje żaden wybrany dotychczas wariant. Dla nas wszystkich te warianty są równe – podkreśla Tomków.

Będą wyburzenia
Dotychczas, zwłaszcza samorządowcy twierdzili, że wariant wschodni obwodnicy jest najlepszy dla ludzi, tylko w jego wyborze przeszkadzają jakieś tam ptaszki (wodniczka). Z analiz projektantów Tebodin wynika jednak, że w wariancie tym byłoby także najwięcej wyburzeń. Nawet więcej niż łącznie byłoby ich w obu wariantach zachodnich.
- Aby mieć pewność jak są faktycznie rozlokowane zabudowania zleciliśmy specjalne naloty i mapy którymi się posługujemy zostały sporządzone w oparciu o zdjęcia lotnicze z kwietnia tego roku. Tam widać nawet jak ktoś zaczyna budowę – mówi Damian Tomków. 
W wariancie nr 1 – tzw. „dalekim zachodnim” (na mapie kolor jasny niebieski) do wyburzenia byłyby dwa budynki mieszkalne i dwa gospodarcze. W wariancie nr 2 (zachodnim – na mapie kolor ciemny niebieski) wyburzyć trzeba by trzy budynki mieszkalne i siedem gospodarczych. W wariancie nr 3 – wschodnim – gdyby ten został wybrany do realizacji wyburzyć trzeba by dziewięć budynków mieszkalnych (niektóre z nich wybudowane w ostatnich latach w Elżbiecinie) i osiem budynków gospodarczych.  
- Drogę którędyś trzeba poprowadzić. Ważniejszy jest interes społeczny – mówi Tomków.
Zarówno planistom jak i budowniczym dróg pracę znacznie ułatwiła specustwa drogowa, która umożliwia stosunkowo szybkie wywłaszczenia.

Dodajmy, że jeszcze dziś spotkanie dotyczące obwodnicy Łomży planowane jest w Urzędzie Gminy w Łomży. Spotkanie ma rozpocząć się o godz. 17.00.

Przypomnijmy Via Baltica czyli I Pan-Europejski Korytarz Transportowy ma prowadzić z państw nadbałtyckich przez Warszawę na zachód Europy. O budowie drogi mówi się już od ponad 20 lat, ale dotychczas, w przypadku Polski, kończyło się na słowach i przepychankach którędy droga ma przebiegać przez północno-wschodnią część kraju. Dopiero w październiku ubiegłego roku  rząd ostatecznie zdecydował że Via Baltica pobiegnie w tzw. wariancie łomżyńskim czyli po szlaku: Warszawa - Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko – granica państwa (Kowno).

170627035826.png
cz
śr, 21 lipca 2010 07:31

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0