Decyzja środowiskowa dla obwodnicy Stawisk
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie obwodnicy miejscowości Stawiski w ciągu drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Budzisko. To już druga (po Szczuczynie) obwodnica w ciągu Via Blatica, której przebieg decyzją RDOŚ został ostatecznie potwierdzony.
Obwodnica będzie omijała Stawiski po stronie zachodniej i będzie częścią tzw. Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S-61, która ma pełnić funkcję drogi tranzytowej łączącej centrum kraju ze wschodnią granicą Państwa Polskiego. Długość obwodnicy ma wynieść niespełna 6,5 km. W pierwszym etapie wybudowana zostanie jedna jezdnia, a obiekty inżynierskie nad obwodnicą oraz podział działek zostaną wykonane pod docelowy przekrój obwodnicy (dwie jezdnie po 3 pasy ruchu). Dobudowa drugiej jezdni nastąpi w II etapie realizacji inwestycji.
Planowana do realizacji trasa obwodnicy Stawisk nie będzie powodowała konieczności wyburzeń budynków.
Przypomnijmy obwodnica Stawisk, jak i Szczuczyna, znajduje się na „Liście projektów indywidualnych dla Programu Rozwój Polski Wschodniej”. Obie jako terminy realizacji mają wpisane lata 2011-2013.
Parametry techniczne obwodnicy:
- Klasa techniczna – S (droga ekspresowa)
- Prędkość projektowa – 100 km/h
- Ilość jezdni – etap I – 1 jezdnia; etap II – 2 jezdnie
- Ilość pasów ruchu – etap I – 1 x 2 pasy ruchu, etap II – 2 x 3 pasy ruchu
- Szerokość pasa ruchu – etap I – 3,5 m; etap II – 3,5 m
- Szerokość opasek bitumicznych – tylko etap I – 2 x 0,75 m
- Szerokość pasów awaryjnych – tylko etap II – 2 x 2,50 m
- Szerokość pasa rozdziału – tylko etap II – 5,00 m (w tym opaski bitumiczne 2 x 0,5 m)
- Szerokość pobocza gruntowego – 2 x 0,75 m (ze zwiększeniem na odcinku stosowania elementów bezpieczeństwa ruchu m. in. barier ochronnych)
- Kategoria ruchu – KR6
- Obciążenie – 115 kN/oś.