Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Zbudują Via Baltica w 10 lat?

Główne zdjęcie
Autostrada A1 (fot. www.mi.gov.pl)

Zakończenie budowy Via Baltica od Warszawy od przejścia granicznego w Budzisku ma nastąpić do 2020 roku. Taki czas realizacji ekspresowej drogi przez Łomżę wskazał Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, w pisemnej odpowiedzi udzielonej na pytanie posła Lecha Kołakowskiego.

Kołakowski pytał m.in. o to „czy w budżecie państwa na 2010 roku będą przewidziane środki na realizację pilnego zadania, jakim jest Via Baltica”. Poseł pytanie składał jeszcze przed przyjęciem przez rząd nowelizacji rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, które wytyczyło nową drogę ekspresową S-61 - Via Baltica przez Łomżę, ale odpowiedź była pisana już po wydaniu tego aktu. Minister Grabarczyk odpowiada, że w budżecie Polski na 2010 roku pieniędzy na ten cel nie będzie. Po raz pierwszy podaje natomiast datę do kiedy rząd Via Baltica planuje zbudować. „Z uwagi na konieczność opracowania dokumentacji technicznej dla zmienionych odcinków oraz uzyskania szeregu decyzji administracyjnych  niezbędnych do rozpoczęcia budowy, zakończenie odcinka Warszawa – Budzisko nastąpi w nowej perspektywie programowej 2013-2020” - napisał minister Grabarczyk.     
- Cieszymy się z tego, bo Via Baltica będzie budowana wcześniej niż wielu mówi – komentował odpowiedź ministra poseł Kołakowski, przypominając że, po decyzji rządu w sprawie zmian rozporządzenia dotyczącego autostrad i dróg ekspresowych w Białymstoku powtarzano, że droga  ekspresówka przez Łomżę powstanie za 30 lat albo i jeszcze później.

A oto jak harmonogram budowy Via Baltica widział zespół ekspertów Scott Wilson, który opracował dokument o nazwie Strategia rozwoju I Pan-europejskiego korytarza transportowego. Część I: korytarz drogowy Via Baltica". Na podstawie tego opracowania rząd przyjął nowelizację rozporządzenia dotyczącego przebiegu autostrad i dróg ekspresowych w Polsce.
Do roku 2012 można wybudować odcinek trasy od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej. W latach 2008-2010 należy przeprowadzić uzgodnienia zmiany przebiegu trasy korytarza z Unią Europejską i podjąć stosowne decyzje na szczeblu rządowym. W latach 2010-2012 należy wprowadzić nowe odcinki tras do planów zagospodarowania przestrzennego i rozpocząć prace projektowe nad nowymi odcinkami. Przyjmując, że prace te zajmą (wraz z uzgodnieniami) ok. 4 lat w roku 2016 można będzie rozpocząć budowę tych odcinków i zakończyć inwestycję do roku 2018. Odcinki już uwzględnione w planach (Łomża – Szczuczyn i Suwałki Budzisko) powinny zostać zrealizowane do roku 2016.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę